Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Gibraltar/Spanien- Sverige

Tänkte höra om det är någon som cyklat från Gibraltar eller Spanien till Sverige.
Om det finns någon bra cykelrutt med ej så trafikerade vägar, någon som man bör tänka på i respektive länder, hur är cykelmöjligheterna i Spanien, etc etc.
All info är intressant!
=)

Jag cyklade den sträckan och lite längre förra året, se http://www.crazyguyonabike.com/doc/tarcap2015

Spanien gick bra att cykla i. Ofta fanns den gamla landsvägen kvar längs de nyare motorvägarna om man vill cykla så rakt som möjligt. För mig var Spanien även betydligt mer kuperat än vad jag hade räknat med, men det beror ju på vad du är van vid. Jag hade också "otur" med värmebölja på 35+ grader under en vecka...

Frankrike hade mer cykelvägar och små vägar att välja på. Belgien och Holland nästan enbart cykelvägar om man ville.

Nu vet inte jag hur du har tänkt att navigera, men mitt tips är att ta med en karta för att få överblick och se så att du kör hyfsat raka vägen, om det är det du är ute efter. Gps och/eller mobiltelefon för att navigera mer i detalj.

Tänk också på att det i många länder i Europa inte är lika vanligt att de accepterar kort (som i Sverige), så kontanter är mycket bra att ha.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Cykel till Gibraltar

Tjena, javisst. Körde sträckan 2010, Gbg - Gibraltar. Kanon! Har mängder av kartor kvar osv. Något hmm.. mer konkret? Finns hur mycket som helst. Spanien var ganska krångligt att cykla i initialer då jag cykla längs med medelhavet från Pyrenéerna ner till Valencia. Inne på messtan är det plattare. Instämmer med föregående också, rejält kuperat i Spanien. Gillar man berg så är det kanon :)

/Erik

Bra hjälp av er som cyklat innan och föredömligt med kunna se sträckan per land!
En tackar för hjälpen!! =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips