Genväg mellan Storulvån och Gåsen

Vi tänkte gå bland annat från Storulvån till Gåsen i sommar, men för att slippa gå ända till gamla Sylen för att sedan vända mot Gåsen, kan man ta en genväg på Östra Endalshöjdens västra sluttning och på så sätt spara flera kilometer?

Karta

HasseQ

Temp. avstängd
Mellan Lill-Ulvåfjället och Ö Endalshöjden finns ett stort rengärde med flera renstängsel som nog är olämpligt att passera. Om man rundar det så går det säkert bra.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Du menar att det är renstängsel norr och öster om Ö Endalshöjden? Så om man rundar på Endalshöjdens södra och västra sluttning så borde det gå bra.
Känns som att jag knappast är den förste att fundera på det, så det kanske redan finns en upptrampad stig...

Utan att ha gått där själv ser det ut som ett självklart vägval att söder om raststugan Spåime vika sydost och passera strax nordost om Ö Endalshöjden och sedan sikta rakt mot leden mot Gåsen.
Att ta en mindre avkortning via Ö Endalshöjdens sydvästsluttning verkar också fullt görbart. Mina antaganden baserade på att studera kartan dock.

Som nedan är helt ok. En del vide upp på sluttningen. När man kommer över passet är det faktiskt ett ganska fint och lättvandrat tills man kommer ner i videt igen. Jag gick ner och siktade mot bron, men är nog enklare att vika ner lite mer söderut som på bilden

1674647320735.png

Vadet där har debatterats en hel del. Förutom att det kan vara svårt / farligt tycker jag vägen ner mot Tjallingen hur tråkig som helst. Av det skälet tog jag den här vägen redan på den tiden bron fanns kvar :)...

Om du läser tråden så finns det dels tips på hur man kan kolla vattenståndet och även folk som gått det med vatten strax under & över knäet. Så nog är det vadbart.

Jag tycker det är tråkigt att gå via Gamla Sylen hela tiden :)

• Gilla
Reactions: Pwe
Jag är lite vad-ovan, gjort några ankel-höjdsvad, så vi avstår nog det. Men tack för tipset.
Vi ska gå Storulvån-Sylarna, Sylarna-Gåsen, Gåsen-Storulvån, och för att slippa gå samma väg ända tillbaka till gamla sylarna sista dagen så är det skönt att kunna ta en genväg över Ö Endalshöjden .

Jag är lite vad-ovan, gjort några ankel-höjdsvad, så vi avstår nog det. Men tack för tipset.
Vi ska gå Storulvån-Sylarna, Sylarna-Gåsen, Gåsen-Storulvån, och för att slippa gå samma väg ända tillbaka till gamla sylarna sista dagen så är det skönt att kunna ta en genväg över Ö Endalshöjden .

En variant som jag brukar använda är att börja i Storulvån och avsluta i Vålådalen, just för att slippa gå samma väg två gånger.

Funkar så klart bäst om man som jag åker tåg och inte bil.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips