Genom Sjaunja till fots

Vandring i många myrar

Du tycks ha researchet Sjaunja mycket bra genom flygfoton o.dyl. Som én der också har vandrat i lågfjällsområden (länk till skannat fotoserie från 1986 undan) tror jag du vet tillräckligt om att vandra i dessa ofta myrrika trakter som Sjaunja. Själva har jag tyvärr aldrig varit där.
En som vet mycket om fågellivet i Sjaunja, genom häckfågelräkninger i många år är Rolf G. i Luleå. Hitta honoms e-postadress på nof.nu under projekt atlasprojektet. Han har även skrivit om Sjaunja i Vår Fågelvärld vid den tiden at vindkraftanläggen i öster blev aktuella. Att det precis är Sjaunjas häckfåglar betyder for oss, att han har kommit ut i väldigt många områder i Sjaunja, dvs där det måste ha funnits ofta hög vattenstånd, förmodligen som mest i juni.
Da jag i juni 1986 vandrade 3 veckor i finsk-norska Lemmenjoki-Övre Anarjåhkka NP var det vissa dagar långa sträckor dër det var omöjligt att undvika långa myrpassager. Men med bra karta och kompass gick det bra (hade inte GPS). Tillmed sökta jag flera gånga myrar med permafrost som var utmarkerad på finska kartan som 'palsasuo'. De låg förstås längst ute i redan stora myrar, men var mycket sevärda.
Vid den tiden vandrade jag alltid med stövlar och utan stavar. Om det med nutidens kängor hade gått med så långa sträckor genom vatten vet jag inte.
Länken til de tidigare Picasaseriebilder:
https://get.google.com/albumarchive.../AF1QipOXF7EKE1-5l5-rzS8jEdFZZPZTZgfMmbvUlrjH
(Bildkvalitén är på så gamla bilder tyvärr inte alltid perfekt)

Önskar dig en bra Sjaunjavandring
 
Tack Omar och Hans för intressanta inlägg och bilder! Känner mig redo att ta mig an Sjávnja nu men om det blir nästa sommar och just den rutten jag beskrev i början på tråden är mer osäkert. Förr eller senare lär jag absolut komma dit och då lovar jag att återkomma med mina erfarenheter.
 
Intressant tråd detta här.

Jag har planer på att paddla genom Sjaunja i juni 2017 och som det ser ut nu blir det start från Ruokto via Sajvva rengärde och sedan över bron vid Amajåhkå (om den nu finns) och därefter vidare till mitten av Riddeljaure där vi lägger i våra packrafts.

Men då gäller det ju att bron verkligen finns där.

Alternativet är väl att gå från Sajvva rengärde till östra delen av Sitojaure, paddla över där och ta stigen som går norrut. Då hamnar man i östra änden av Riddeljaure.

På Google Earth syns i alla fall bron.
 
Jag hittade svaret på min egen fråga när jag bläddrade i en bok om Sjaunja från 1973. Där finns det en karta med en stig som startar i Ruokto, går förbi rengärdet, över berget och ner till Ahojåkkå. Enligt den kartan finns det en bro så att man kan ansluta till stigen som går norr om Ahojåkkå. Den bron ser dock inte ut att finnas kvar där, på Google Earth ligger den längre österut.

Den svarta ringen på bilden är där bron syns på Google Earth.
Eftersom vi bär med oss packrafts spelar det inte någon roll om den ursprungliga bron finns kvar, vi kan ju paddla över där.
 

Bilagor

  • sjaunja ruokto.jpg
    sjaunja ruokto.jpg
    50.8 KB · Visningar: 720
Visst är det intressant med gamla kartor! Stigen från Ruokto går dock inte ner till någon tidigare bro utan till en båtplats. Det är ungefär 170 m brett här. Bron som vi idag ser i flygbilden har naturligtvis tillkommit senare, och då blev det väl ointressant med båtöverfart, gissar jag. Stigen kanske därför inte längre går att följa norr om samevistet, men ni kan säkert orientera er fram till bron eller en lämplig plats för överfarten, uppströms eller nedströms.
 
Tankarna om rutten går ungefär så här: Från Stora Sjöfallsvägen över eller runt höjderna till Amásjåhkås utlopp i änden på Sádijavrre (Satihaure). Här kan en bro ses på flygfotot men den är ej utsatt på kartan, någon som vet statusen på denna bro? Om man tittar på kartan kan man lätt tro att det härefter bara är att följa stigen som börjar på nordsidan av Sadijávrres östra ände hela vägen via Nuvjávri till Fjällåsen. Men...

Jag har nu grävt i 42 år gamla minnen samt letat fram de kartor vi använde på vår Sjaunjavandring. Allt är inte kristallklart, men bitar av färden från Hárrejávri har klarnat. Vi hade först nästan rakt östlig kurs efter sjön, men vek sedan mot SO och följde myrstråket (på något sätt). Detta var i andra halvan av juli, det var inte extremt blött då och jag minns inga omöjliga vad.

Eftersom vi slutade i Ruokto måste vi ha rundat östra hörnet av Sádijávrre. Jag tror att vi letade upp stigen där den korsar renstängslet vid Roavvevárre. Stigen var svårfunnen just där men när vi hittat den gick den bra att följa söderut. När den närmade sig Sádijávrre måste vi ha rundat sjön och alltså använt bron vid Amásjåhkå (namnet finns dock inte på någon karta jag har). Bron finns utsatt på den karta vi använde 1974. Även om jag inte minns något från just denna bit av vägen så kan vi ju inte ha gått på något annat sätt.

Därefter har jag minnen från området öster om Njuommaáhpe. Vi måste alltså ha gått väster om Bassetjåhkkå. Det var en fantastisk barrurskog där och utsikten ner mot den stora Njuommaáhpe var vidunderlig. Det gick ganska många älgar på myren, man såg dem hur bra som helst. Därefter måste vi ha letat upp den lättgångna stigen från byn Sájvva och följt den ner till Ruokta. Denna sista del betraktade vi nog som en ren transportsträcka (vi hade väl lite hemlängtan också, efter nästan 20 dagar på fjället). Naturen var nog fin, men i jämförelse med själva Sjaunja ganska tam.

PS. Det var ju kul att få en anledning att gräva i minnesarkiven. Inga anteckningar tycks finnas kvar, men någonstans i mitt hem borde det finnas några diafoton. Och så har jag i bokhyllan den tryckta rapporten från hela Argaladei-expeditionen det året.
 
Senast ändrad:
Intressant tråd detta här.

Jag har planer på att paddla genom Sjaunja i juni 2017 och som det ser ut nu blir det start från Ruokto via Sajvva rengärde och sedan över bron vid Amajåhkå (om den nu finns) och därefter vidare till mitten av Riddeljaure där vi lägger i våra packrafts.

Men då gäller det ju att bron verkligen finns där.

Alternativet är väl att gå från Sajvva rengärde till östra delen av Sitojaure, paddla över där och ta stigen som går norrut. Då hamnar man i östra änden av Riddeljaure.

På Google Earth syns i alla fall bron.
Du får väldigt gärna skriva några rader här i tråden efter att ni har gjort er tur, inte minst om du tar reda på statusen på bron. Hoppas att ni får en trevlig tur!
Jag har nu grävt i 42 år gamla minnen samt letat fram de kartor vi använde på vår Sjaunjavandring. Allt är inte kristallklart, men bitar av färden från Hárrejávri har klarnat. Vi hade först nästan rakt östlig kurs efter sjön, men vek sedan mot SO och följde myrstråket (på något sätt). Detta var i andra halvan av juli, det var inte extremt blött då och jag minns inga omöjliga vad.

Eftersom vi slutade i Ruokto måste vi ha rundat östra hörnet av Sádijávrre. Jag tror att vi letade upp stigen där den korsar renstängslet vid Roavvevárre. Stigen var svårfunnen just där men när vi hittat den gick den bra att följa söderut. När den närmade sig Sádijávrre måste vi ha rundat sjön och alltså använt bron vid Amásjåhkå (namnet finns dock inte på någon karta jag har). Bron finns utsatt på den karta vi använde 1974. Även om jag inte minns något från just denna bit av vägen så kan vi ju inte ha gått på något annat sätt.

Därefter har jag minnen från området öster om Njuommaáhpe. Vi måste alltså ha gått väster om Bassetjåhkkå. Det var en fantastisk barrurskog där och utsikten ner mot den stora Njuommaáhpe var vidunderlig. Det gick ganska många älgar på myren, man såg dem hur bra som helst. Därefter måste vi ha letat upp den lättgångna stigen från byn Sájvva och följt den ner till Ruokta. Denna sista del betraktade vi nog som en ren transportsträcka (vi hade väl lite hemlängtan också, efter nästan 20 dagar på fjället). Naturen var nog fin, men i jämförelse med själva Sjaunja ganska tam.

PS. Det var ju kul att få en anledning att gräva i minnesarkiven. Inga anteckningar tycks finnas kvar, men någonstans i mitt hem borde det finnas några diafoton. Och så har jag i bokhyllan den tryckta rapporten från hela Argaladei-expeditionen det året.
Stort tack för att du har grävt i minnesdatabasen! Er vandring lät väldigt fin, inte minst sträckan förbi Njuommaáhpe. Låter också bra att myrar och vad inte var problematiska. Men jag hittar flera Harrejávri på kartan (och dessutom en Harrejávrre på södra sidan om språkgränsen (d.v.s. renstängslet)), antar att det är Harrejávri, 591, mellan Áhkávárri och Duibi som du har i åtanke?
 
Men jag hittar flera Harrejávri på kartan (och dessutom en Harrejávrre på södra sidan om språkgränsen (d.v.s. renstängslet)), antar att det är Harrejávri, 591, mellan Áhkávárri och Duibi som du har i åtanke?

Javisst är det Harrejávri 591. Vårt basläger låg på södra stranden, ungefär vid mitten av sjöns längd. Vi hade väl varit i det området närmare 2 veckor och ville se något annat på hemvägen. Gick således österut, norr om Bolnnucohka. Där nådde vi fram till det myrstråk som går i SO riktning och följde det tills vi hamnade mellan Guorbvárdu och renstängslet. Om jag minns rätt.
 
Bro över Saivo-bäcken

Hej!
Gjorde en rundvandring i trakterna för ett par veckor sedan och passerade den bro som går över bäcken från Saivo. Bron är kvar och bör gå att ta sig över, men det finns ju en del upprustningsbehov.
Bilderna är tagna i halvtaskigt ljus och det hade hunnit komma lite snö. Du får göra en egen bedömning av bron.
Ha det gött!
 

Bilagor

  • P1020226.jpg
    P1020226.jpg
    79.9 KB · Visningar: 459
Ytterligare en bild

En bild till som kanske säger mer om "hålen" i bron och upprustningsbehoven.
Gick själv inte över bron.
/Håkan
 

Bilagor

  • Saivo-bron.jpg
    Saivo-bron.jpg
    116.8 KB · Visningar: 472
Stort tack Håkan, det är alltid lika kul när man blir serverad bilder efter att ha frågat efter någon avlägsen avkrok som man knappt trodde att någon passerar!
 
Bron

Roligt att se bilder på bron. Har fått lite mer info om bron, som verkar ha byggts av Vattenfall i samband med bygget av Sadisdamnen, och det var väl 60-70-talet. Det var till samebyn och för att underlätta bl a flytt av renar över älven.

Henrik Micael Kuhmunen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
johannatillfots Råd för vandring genom Sarek Fjällvandring 6
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
ricksteam Genom och runt lapporten Fjällvandring 31
hbgsnix Passage genom renstängsel i Rogen Fjällvandring 2
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11
undvall Vilken vägen genom Bårdde-Bielloriehppe? Fjällvandring 9
danordgren Genom Alggavagge från Staloluokta Fjällvandring 12
Patrick Johnsson Sällskap genom Sarek Fjällvandring 1
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5
Daana Sevärdheter, rutt genom Abisko i Juli Fjällvandring 4
rubens Genom Sarek Fjällvandring 9
coc Vandra genom himalaya Fjällvandring 0
eeled Hur är rutten genom Rienatvaggi? Fjällvandring 3
RikardS Treriksröset led genom sverige? Fjällvandring 4
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
Medon Vandringsförslag genom Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 21
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
tbergman Med turistbuss genom Sarek Fjällvandring 46
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
peterojala Startpunkt för vandring genom Rapadalen norrut Fjällvandring 4
wikbergspojken Gå genom Silverfallet? Fjällvandring 8
Gubben på Udden Vandring genom Sarek Fjällvandring 17
Luffarn Vandra genom Sverige Fjällvandring 1
Robtrek Sjaunja / Påstavaara: 2 photos, 2 questions Fjällvandring 14
Mattias Bernhardsson Möte med våren i Sjaunja Fjällvandring 0
anderse Sjaunja v 22-24 Fjällvandring 1
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 48
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.