Gel bränsle trangia

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har testat den här, lite på lek. Funkade fint, inget sot, lukt eller kladd som efter Esbittabletter. Ingen vidrig denaturat-smak som man riskerar kontaminera något med. Tydligen också något högre energiinnehåll än sprit: 6.5 kWh/l mot 5.9 för etanol

För mig som har eld-nojja och får förhöjd puls av sprithantering var dock den största fördelen att hanteringen var så mycket mer fippelfri och kändes säkrare. Liksom sprit inget för mina långturer, där vinner gasen, men lagom minimalistiskt, enkelt och bekvämt att riva med sig på någon spontanutflykt över helgen.
Min egen "gelbrännare" består av skalet till ett lite större värmeljus.

Senast ändrad:
Jag har testat den här, lite på lek. Funkade fint, inget sot, lukt eller kladd som efter Esbittabletter. Ingen vidrig denaturat-smak som man riskerar kontaminera något med. Tydligen också något högre energiinnehåll än sprit: 6.5 kWh/l mot 5.9 för etanol

För mig som har eld-nojja och får förhöjd puls av sprithantering var dock den största fördelen att hanteringen var så mycket mer fippelfri och kändes säkrare. Liksom sprit inget för mina långturer, där vinner gasen, men lagom minimalistiskt, enkelt och bekvämt att riva med sig på någon spontanutflykt över helgen.
Min egen "gelbrännare" består av skalet till ett lite större värmeljus.
Intressant! Min största beef med spritkök ör denatureringen, har råkat skopa upp vatten med kastrullen och fått utsidans smak på insidan av vattnet, så att säga. Oerhört ofestligt.

En gel som inte smakar pyton låter grymt. Spritkök är ju väldigt praktiska i vissa sammanhang.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips