ge mig din bästa 5dagars tur

Jag vill ha ett inspirerande förslag på en femdagarstur plus en vilodag med utgångspunkt från antingen Kläppen, eller Ramundberget. Om vädret tillåter tänkte jag gå över midsommar.

Är du bilbunden så att du behöver komma tillbaka till samma ställe som du börjar på? Annars skulle kanske Ramundberget - Kläppen (eller tvärtom) via baksidan av Helags och eventuellt runt Sylarna passa rätt bra.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
en kollega; sa:
ja, tanken är att komma tilbaka till startpunkten. Det är lite svårt att hitta någon vettig slinga..

Om följande är en vettig slinga eller ej vet jag inte,
men jag har gått den:

Start vid Kläppen (bilparkeringen), sedan mot Helags, vidare en bit mot Sylarna, men vik av mot väster efter drygt två km och runda Helags, in mellan Helags och Predikstolen, ut mot Kungsleden, en dryg km mot söder och sedan mot öster igen utmed Pilgrimsleden fram till Gröndörrsmyren där du går mot norr över Torkilstöten och tillbaka till Kläppen.

/ Bertil

Start i Ramundberget = lurigt

Helst vill man kanske komma nära höga fjäll när man går, så en start i Ramundberget med återkomst dit tycker jag verkar svårt. Från Ramundberget är det en redig dagsmarsch (nästan 30 km?) upp till Helags, så det går åtminstone två heldagar bara på att ta sig från och till start/slutpunkt och de mest intressanta områden (kring Helags, Sylarna). Iofs är sträckan rätt så fin, med utsikt mot både fina toppar i norr/väster och låglandskap i öster.

Startar man i Kläppen så är det ju lite närmare till Helags. Om man tältar är man ju inte bunden till stugornas intervall, och kan gå en bit till. Så man har mer valfrihet vad gäller första tältnatten.

Men om jag var tvungen att starta i Ramundberget, så skulle jag gå mot Rusengälta (1594 möh, tidigare Skarsfjället) och runda det eller så. Jag har aldrig varit där. Vet inte hur lederna ser ut (om de finns).

Re: Start i Ramundberget = lurigt

jag tror du har helt rätt. Det lutar åt att börja från Kläppen. Angående Skarsfjället, med start från Ramundberget så lär det gå en rösad led nv mot skarvdörrsfjället, Rombovögen(?)

Om det är tanken att starta i ljungdalenområdet, utforska dunsjöfjällen, gå snett norrut förbi falkvåltjärnarna upp på nån topp, där kartan säger rensnävet/mossalassfjället, väldigt fint och orörd natur, man slipper alla andra fjällvandrare garanterat.

(mitt första inlägg på utsidan)

Jag funderar själv på att gå följande tur i sommar, har inte gått den ännu så jag kan ju tyvärr inte säga om det är en bra tur eller ej. Kanske för kort för dig, isf kanske man kan skippa Holkendurrie och gå nordväst efter Ljungan mot Vålåstugorna och sen svänga av mot Gåsenstugorna?

Kläppen -> Ljungris -> Ljungan -> Holkendurrie -> Gåsån -> Sylarna -> Mieskentjakke -> Helags -> Kesudalen -> Kläppen

Fast det kanske är för mycket vatten i Ljungan vid midsommar för att man ska kunna ta sig över smärtfritt. Någon som vet?

Ch1mpy; sa:
(mitt första inlägg på utsidan)

Jag funderar själv på att gå följande tur i sommar, har inte gått den ännu så jag kan ju tyvärr inte säga om det är en bra tur eller ej. Kanske för kort för dig, isf kanske man kan skippa Holkendurrie och gå nordväst efter Ljungan mot Vålåstugorna och sen svänga av mot Gåsenstugorna?

Kläppen -> Ljungris -> Ljungan -> Holkendurrie -> Gåsån -> Sylarna -> Mieskentjakke -> Helags -> Kesudalen -> Kläppen

Fast det kanske är för mycket vatten i Ljungan vid midsommar för att man ska kunna ta sig över smärtfritt. Någon som vet?

När du ska över ljungan kan du antingen göra det vid en bro vid Postvallen-Nyvallen eller bron 1 km SSV Ljungris. Så om det verkar vara mycket vatten så får du styra färden via nån av de broarna, alt. vada nära ljungsjöarna.

Nåt jag skulle oroa mig över är om bron vid Storforsen, Handölan ej är utplacerad, är den portabel?

Vet att bron över Sylälven vid fjällstationen brukar vara ur spel tidigt på säsongen (11 juni).
Annars verkar det en fin tur.

Tack för tipset

Ser ut somen bra tur, skall själv börja i Kläppen efter midsommar,provar nog denna omvädret är o.k.
Tack för tipset!
MVH
Ola

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips