Gåstavar och myggor?

ang. myggen

Skulle aldrig någonsin i hela mitt liv ge mig upp till Kungsleden under sommarmånaderna utan mitt myggnät på huvudet. Så fort jag närmar mig trädgränsen anser jag att det blir outhärdligt utan både medel & nät.

Skriver de andra på forumet att de inte tycker det är nödvändigt så är det väl helt enkelt inte det för dom, kanske inte heller för dig. Men jag skulle rekomendera dig att köpa ett på Ö&B för, i princip, inga pengar alls & packa ner detta, i princip, viktlösa plagg för att själv prova.

Trevlig tur :)
 
Skulle aldrig någonsin i hela mitt liv ge mig upp till Kungsleden under sommarmånaderna utan mitt myggnät på huvudet. Så fort jag närmar mig trädgränsen anser jag att det blir outhärdligt utan både medel & nät.

Skriver de andra på forumet att de inte tycker det är nödvändigt så är det väl helt enkelt inte det för dom, kanske inte heller för dig. Men jag skulle rekomendera dig att köpa ett på Ö&B för, i princip, inga pengar alls & packa ner detta, i princip, viktlösa plagg för att själv prova.

Trevlig tur :)

Var det någon som provade playgrounds myggrum?
Jag va inne utan att myggen reagerade på min närvaro :)
sen kom en tjej in i full myggskyddsutrustning... de blev som galna, ja myggen då!

Så visst det är högst personligt hur myggen beter sig. och ett myggnät väger fn så lite.

BZ/
 
Förra veckan var det knappt några mygg Abisko ned till Nikkaloukta.... använde aldrig mitt myggnät. Fanns tendenser vid Abiskojauri och då man sneddar ned Kebnekaise Fjällstation men annars lungt
 
hejsan
på väg upp på fjället kan myggen vara lite tråkiga, på fjället blåser det oftast så då slipper man mygg och sve'n.
rasta aldrig i lä på fjället utan sitt där det blåser lite så slipper du myggen.
när det gäller myggnät så föredrar jag svarta eftersom jag upplever att jag ser bättre igenom..
stavar använder jag uppför och nedför samt vid vad, sällan på platten..
det ska vara riktiga gåstavar, gärna teleskopiska och med en skön handrem med tumhål.

(själv använder jag nästan jämt en tunn handske på fjället samt solbrillor-polaroids såklart)

trevlig tur

vänligen nils
 
Gångstavar

Hjälper gåstavar mot mygg?

Nej skämt åsido, jag har två frågor. Ska gå mellan Abisko och Nikkaloukta i augusti med ungefär 10-15 kg packning. Är gåstavar något att rekommendera? Har läst folk som gillar dem men man vill ju inte se ut som en pensionär. Den andra frågan är om det är mycket mygg i Norrland i augusti? Måste man ha myggnät på huvudet när man går?


Hej, har inte någon direkt aning om huruvida gångstavar är dåliga eller bra. Men ja ska testa:) Det finns på Jula för 49:- så testet blir nog billigt:)
 
Jag har gått turer både med och utan stavar, nu senast blev det en vandringsstav i björk med handtag lindat med hillebergs rödvita snöre och det funkade prima.

Skönt att inte behöva ockupera båda händerna med nått så simpelt som att gå, särskillt inte om man packar relativt lätt! Mina 17 kilo var aldrig ett problem och jag tyckte det var skönt att ha en hand ledig, staven i ena handen och kameran i den andra, istället för att behöva stanna eller fippla med 2 stavar i en hand när man ska ta bilder..
CIMG8110.JPG

CIMG8115.JPG


Så inte är du helt strandsatt bara för att du lämnar stavarna hemma, eller överväg iaf att ta med bara en stav, det är väldigt bra att ha när man ska vada..
 
Sen några år använder jag stavar och "kan" inte vara utan dem nu. Jag tycker de hjälper till att få bra driv i steget men ffa så underlättar de uppförs och avlastar knän nedförs. Jag tycker också de är bra i blockterräng och vid vad. Jag använder Black Diamond som jag tycker har bra låsning och är stabila (och använder också samma vintertid för toppturer). Redan för 30-år sedan skrev Reinhold Messner om fördelar med att använda stavar vid bestigningar så det är inte direkt något nytt. Sen om det är trendigt eller töntigt spelar inte så stor roll förutom att jag inte skulle gå runt i elljusspåret eller på stan med dom.. men på vandring tycker jag de har sin plats. Men man måste ju testa själv och se om det är något. Tror dock många använder i mitt tycke lite för korta stavar dock. Jag kör på 125-130 cm ca och är 175 cm. Tycker inte de är i vägen heller; vill jag fota så släpper jag bara handtagen och lyfter kameran. Inget problem alls. Snarare så använder jag dem ibland som stöd för kameran.
 
Med stavar och vettigt lätt packning kommer du att kunna gå i fjällen när du väl blir pensionär. Om du funderar riktigt mycket på hur du ser ut kanske fjällen inte är något för dig?
Sen jag prövade två pinnars vill jag inte vara utan. Utdragbara med korkskaft och så lätta du törs är mitt tipps, på mina står det Leki.
Mygghuva, dräkt är ett måste om du går före det nattfrosten sätter in. Myggmedel enbart brukar inte räcka. Det gäller att välja datum samt att ha lite flax!
Fjällen är fantastiska även utan mygg och flyttfåglarna.
 
Hänger på Hejnrik lista över bra saker med stavar och lägger till:
  • 2-bens kamera-/kikarstativ
  • till tarpen
  • att "hänga på" vid korta pauser
  • torkställning
  • mm
Vid lättvandrade partier hänger stavarna ibland på ryggsäcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bohuslän82 Myggor Fjällvandring 19
maka Myggor & Hundar Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.