Gåstavar och myggor?

Hjälper gåstavar mot mygg?

Nej skämt åsido, jag har två frågor. Ska gå mellan Abisko och Nikkaloukta i augusti med ungefär 10-15 kg packning. Är gåstavar något att rekommendera? Har läst folk som gillar dem men man vill ju inte se ut som en pensionär. Den andra frågan är om det är mycket mygg i Norrland i augusti? Måste man ha myggnät på huvudet när man går?
 
gåstavar skyddar mot mygg

men du måste försöka se ut som en väderkvarn.

Gåstavar är otroligt bra vi vandring i jobbigare teräng (stenskravel, rötter m.m.m) samt när det går upp eller ner.
När det är plan fin mark behövs de inte.
Efter att ha börjat vandra med stavar skulle jag inte vilja "gå" tillbaka. Det tar en liten stund att vänja sig och att komma in i ett bra tempo. Men sen räddar mina stavar mina fotleder flera gånger per dag.
Har förvisso överrörlig fotled som gillar att stuka till sig... Stavarna har effektivt förhindrat alla större incidenter de senaste 3 åren. (ta i trä)

Rekommenderas varmt.

På andra frågan svarar jag: Ja det e mygg. helst om du går tidigt i aug. slutet kan vara massor med bättre om kylan kommit igång på nätterna.

BZ/
 
I själva verket tror jag att det är pensionärer som försöker se ut som fjällvandrare.

Tycker det inledande argumentet är lite fånigt. Om något är bra för ett visst ändamål så kan det ju även vara bra för andra ändamål. Att det ena då innebär någon form av tönstämpel och därmed hindrar det andra luktar I-landsproblem.

1. Är gångstavar bra för fjällvandring - använd dem!
2. Känns det töntigt? Vem bryr sig egentligen?
3. Om någon bryr sig - varför bry sig?
 

avslutad210712

Gäst
Stavar är troligen inte pensionärsstämpel utan fjällvandrartönt-som-hänger-på-alla-nya-trender-stämpel.

Testade själv för tre år sedan och de ger otroligt bra hjälp i nästan all terräng och även då där det är lättgånget enligt min erfarenhet så jag tar gärna den stämpeln och numer går jag alltid med dubbla stavar. Tyvärr medför de lite andra problem när man skall fota men det är en annan sak.
 
...och själv äger jag stavar som jag använt på ett antal turer ( vem vill inte vara en modern vandrare i tiden ;) ), men sedan flera år går jag utan igen, tycker bara de är i vägen.

Men det enda sättet är ju att testa, sen vet man.

Och myggnät över huvudet lär du inte behöva på Kungsleden i augusti, om du inte är allergisk förstås. Det är sällan nödvändigt att göra mer än att använda myggmedel :).

//J
 
Jag tycker också att de mest är ivägen när man ska fota och göra annat. Hade stavar 8 dagar i Sarek och de var inte så bra till vad och tyckte också att man tenderade att gå och titta i marken ganska mycket. Kommer inte att köpa nya. Det blir en lång vandrarstav nästa gång jag räknar med vandring med vad. De kända platserna där jag jagar och vet att det inte blir vad så kör jag helt utan.
 
Jag tycker de är klockrena när man ska passera blockterräng osv. Man kan ta sig fram betydligt snabbare med vad jag upplever som bibehållen eller bättre säkerhet.
 
Där var väl kanske det enda stället där de var bättre än utan. Tycker inte att det var något att ha i vanlig terräng dock. Modernt hitte-på med coola namn, tur att jag inte köpte så dyra för de hamnade i soptunnan i Kvikkjokk efter vandringen :)

Jag tycker de är klockrena när man ska passera blockterräng osv. Man kan ta sig fram betydligt snabbare med vad jag upplever som bibehållen eller bättre säkerhet.
 
Stavar ja, myggnät nej

Ända sedan jag började med fjällvandring har jag använt stav. Först en skidstav, numera två teleskopiska vandringsstavar. Bra såväl uppför som utför, och på plan mark. Fyra stödjepunkter är bättre än två, speciellt när en av dem slinter. Troligen har stavarna räddat mig från hårda slag, kanske frakturer, när jag har halkat eller snubblat.
Jag har aldrig behövt vare sig myggnät eller myggmedel mellan Abisko och Nikkaluokta. Större delen av vandringen sker i öppen, myggfri terräng. Det är bara i början och mellan Kebnekaise och Nikkaluokta du går i björkskog, och där kan den myggovane kanske vilja ha något myggskydd under vilopauserna.
 
Jag använer ALLTID mina stavar. En av de saker som jag provat på och aldrig kommer att överge. En del tycker inte om dom men andra gör det.
Man kommer aldrig att anse vad man tycker förrän man har testat. Börja med ett par teleskopare inköpta på Clas Ohlson el likn så du inte lägger ut en massa pengar på något som du inte gillar.
Jag kör själv med Clas Ohlsons modell och de duger alldeles utmärkt.
//Peter
 
Stavar är bra till det mesta...

  • Man får bättre balans när man går både uppför, nedför och på plan mark
  • Man belastar inte knäna lika mycket utan kan att ta i med armarna uppför och ta emot nedför
  • Man aktiverar fler delar av kroppen när man går, bland annat axelpartiet
  • Perfekt vid vad över vatten
  • Sätta upp vindsäcken med när man rastar

Men man bör pröva först och om man inte vill investera i några brukar en del fjällstationer hyra ut stavar. Problemet är dock bara att man säkert måste lämna tillbaka dem på samma ställe. Kanske kan man låna av någon man känner.

Det är dock viktigt att köpa vandringsstavar med bra spets, annars slits de ut för fort. Ett annat tips kan vara att handtagen bör vara i kork eller i någon form av cellplast. De blir snabbt varma och är snälla mot händerna för eventuella blåsor/skavsår. Själv använder jag två stycken teleskopstavar ifrån Leki sedan ca 8 år och är helnöjd.

Myggnät tycker jag inte behövs så länge man är uppe på kalfjället. Visst finns det mygg men de trivs bättre i lugnare miljöer bland fjällbjörkarna och där det är fuktigt och vindstilla. Men är man känslig för mygg bör man givetvis ta med sig någon form av motmedel/skydd.
 
För mig funkar stavar inte alls - har nog med att hålla reda på mina två fötter så det tar dubbelt så lång tid att ta mig fram med stavar. Framför allt i blockterräng är de höll på att orskar frakturer vid flera tillällen. Sen sparar stavarna säkert knäna vid branta upp och nerstigningar, finns ju inget som är enbart bra eller enbart dåligt. Köp nåt billigt som du kan slänga med gott samvete.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bohuslän82 Myggor Fjällvandring 19
maka Myggor & Hundar Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.