Gas på vintern...funkar

Jag har sovit med gasflaskor, det är klart obekvämt och jag har värmt med händerna för att att få fart på gas. Men att sänka i vatten har jag inte kunnat göra men blir den inte kladdig när man blandar i havregrynen i gröten?

MSR - WindPro™ Mitt nästa kök.

Jag bakar ju på fjället och skvättarna i flaskor kan jag använda när jag bakar gàhkko hemma. Så fär det bli. Någon som vill köpe en begad MSR Whisperlite. Utbildning ingår i priset :)
 
Re: jisses!!

andy69; sa:
Men det är STOR skillnad att värma under en gasflaska när det är -8 till-20 grader ute än om att man gör det på sommaren !
Och även avståndet ljusets låga till botten på gasbehållaren.

Det stora problemet är väl snarast om ställningen rasar vid ett obevakat ögonblick eller om något annat går snett. Visst håller jag med dig om att man ska använda så få grejer som möjligt till så många uppgifter som möjligt, men i det här fallet skulle jag gladeligen spendera pengar på ett annat kök än att riskera brännskador för livet.

Nåväl, intressant tråd i alla fall, alltid har man lärt sig något nytt..
 
Gas på vintern funkar utmärkt!

Kan behöva förvärma flaskan lite innanför jackan.
Trangias brännare är perfekt för vinterbruk lite tändpasta eller annan uppvärmning typ tändare används på förvärningsslingan vid själva brännaren - flaskan lägges med öppningen nedåt gärna lite över nivån med brännarhuvudet. Har du bara fått fyr på köket så funkar principen på samma sätt som om det vore ett bensinkök.
GÅR INTE MED BRÄNNARE SOM SKRUVAS STÅENDE PÅ TUBEN.

-32grader inga problem!

Lycka till
 
Testade..

GustavOh; sa:
NUI; sa:
Om man har gaskök av den variant där brännaren inte fästs direkt på gasbehållaren, utan har en liten slang emellan så har jag sett att man kan vända gasbehållaren upp och ned. Liten ställning av ståltråd kan nog hjälpa till med detta.

Själv har jag ingen erfarenhet av sådana kök. Någon som testat?

Jörgen

Rekommenderas fet-inte!

Testade den metoden på gas-trangia en gång. Jodå det fungerade, men nästa rast var det förmodligen flytande gas kvar i slangen. Så när vi tände köket blev det en halvmeter hög flamma som inte slocknade när vi stängde ventilen. Klart obehagligt.

Testade precis det oxå, effekten blev lite bättre en kort stund men när jag stängde av gasen och skruvade bort flaskan så forsatte köket att brinna med liten låga ca 30 sekunder...
 
Gas på vintern

Tydligen måste jag förtydliga mig. Precis som med flytande bränslen måste/bör man tömma slangen när man är klar med koket - självklart tyckte jag, men så fel man kan ha

lycka till
 
Re: Gas på vintern

alg; sa:
Tydligen måste jag förtydliga mig. Precis som med flytande bränslen måste/bör man tömma slangen när man är klar med koket - självklart tyckte jag, men så fel man kan ha

lycka till

Självklart, jo i synnerhet i efterhand, ja.

Men inte så lätt i praktiken att veta om slangen är tom eller inte.
 
Backpacking light

backpackinglight.com har två artiklar om det här ämnet. Enligt dessa går det alldeles utmärkt att nyttja gas när det är kallt så länge
1. Gasen tas i flytande form
2. Det finns en förvärmningsslinga på köket.

Coleman xtreme och dess powermax-flaskor som är konstruerade precis som en vanlig bensinflaska/pump där pipen går ner i botten på flaskan har funnits länge. Samma företag har nu lanserat ett gaskök med en extra ställning där man ställer en vanlig gasflaska upp och ner. Men det finns många kök som fungerar så länge slingan finns (msr windpro, primus gravity mfl.)

Propanmängden i mixen har inte så stor betydelse så länge det finns propan, men det skadar absolut inte att ha mycket.

Ungefär som en insändare sa ovan fast med andra ord :)
 
Jag har ett Primus EtaPower där det är med en tillhörande fodrad väska. Jag ställer in gasflaskan där med en handvärmare (engångs eller kemisk flergångs), fungerar utmärkt i flera minus. Handvärmarna ger 35-50 grader beroende på typ.
Oftast använder jag en Normark Vaude som jag sedan kokar i diskvattnet för att kunna användas på nytt.

/Jonas
 
Någon som har testat kök som Primus Valhall i minusgrader? De har ju lite maffigare gasflaskor, med vad jag förmodar ett högre tryck. Eller blir det problem med att gasen mer är vätska än gas i de temp.? http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=21026 Ska upp till Jotunehimen i övermorgon och det är mellan 0 och -10.

kan inte se av informationen om det är en lågtrycksbrännare (har tryckreduceringsventil) eller en direkttrycksbrännare (arbetar med flasktryck)

Då dom svenska större, påfyllningsbara flaskorna som P5, P10 och även de mindre 'blå' 2000, 2006 och 2012-flaskorna har ren propan i sig så lämnar de gas till väldigt låg temperatur.

Propantub med reduceringsventil och lågtryckbrännare (30 mBar övertryck) går nog med till väldigt nära -41 grader C flasktemperatur och torde räcka till här med marginal ;-).

Direkttrycksbrännare som ovanstående troligen är kanske inte kan går riktigt lita djupt ned i temp då dessa förmodligen vill ha minst 0.5 Bar övertryck för att ha någon fart alls och då pratar vi om -32 - -33 grader C flasktemperatur. Då du har -10 grader som lägst temperatur så räcker köket mer än väl till så länge du kör på ren propan/svensk husvagnsgasol
 
Det funkade fint. Fick ofta lite mer gula flammor i början. Och efter ungefär 5 sekunder så blev lågan som vanligt. Det var mellan 0 och -10 grader.

Någon som har testat kök som Primus Valhall i minusgrader? De har ju lite maffigare gasflaskor, med vad jag förmodar ett högre tryck. Eller blir det problem med att gasen mer är vätska än gas i de temp.? http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=21026 Ska upp till Jotunehimen i övermorgon och det är mellan 0 och -10.
 

Bilagor

  • Gasolflaska.jpg
    Gasolflaska.jpg
    25 KB · Visningar: 724
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kfs Gas på vintern Kök och brännare 2
JAXE Köra Optimus polaris på gas Kök och brännare 16
Silvii Köpa gas på Sicilien Kök och brännare 2
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Kårsavagge Omni lite TI - svårt få eld på gas, munstycken fel? Kök och brännare 6
Nosse Stor skillnad på gas och gas förutom priset? Kök och brännare 4
Smogz Förvara gas i bil på sommaren? Kök och brännare 24
LonelyWolf köpa gas på teneriffa??? Kök och brännare 8
Jones Gas till köket på Nya Zeeland Kök och brännare 5
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
Mrtowle Gas på expeditioner? Kök och brännare 8
rothen Primus Power Gas på Korsika Kök och brännare 4
pontare Vilket bränsle (ej gas) är bäst på hög höjd Kök och brännare 3
Nolvenne Gas på Korsika Kök och brännare 6
lassebrun Gas på Island? Kök och brännare 2
thomastg2 Whisperlite på gas? Kök och brännare 9
CaSte Köpa gas på Irland? Kök och brännare 2
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
tomatchili (EPI)Gas problem på trangia Kök och brännare 2
scew Hållbarhet på gas?? Kök och brännare 4
succseed Brännare med gas på utlandsresan Kök och brännare 6
magnus.osterberg Stekpanna för både gas + öppen eld? Kök och brännare 13
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Onesport Åldras gas...? Kök och brännare 15
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
Daggen Trianga med gas. Enkel fråga Kök och brännare 14
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
MWox Gas Kök och brännare 16
DoktorGlas Inköpsställen för gas "on the road" Kök och brännare 24
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Björnen Svårt att tända Optimus Polaris med gas Kök och brännare 4
nicko_ Biltemas gas endast butan nuförtiden? Kök och brännare 31
akb123 Triangia spritkök till gas Kök och brännare 8
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
Nordiska Motorcyklister Är GAS överlägset T-Röd, egentligen..? Inte när det börjar bli kallt är min slutsats. Kök och brännare 507
Peter77 Modifiera äldre Trangia för gas, såhär kan man göra. (bilder) Kök och brännare 56
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
DanielJm Köpa gas till msr windburner vart? Kök och brännare 5
Skogskungen Gas till trangia gasolbrännare? Kök och brännare 20
Annette A Spindelkök gas Kök och brännare 31
Polarnatt Gas i varm bil Kök och brännare 14
bmwknappen White gas Kök och brännare 10
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Askel Mörda trangia mini för gas? Kök och brännare 4
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8
Mattias33 Fire maple volcano gas stove? Kök och brännare 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.