Gas på Kiruna flygplats

avslutad210712

Gäst
Vad jag har hört (= läst här på Utsidan) så tar Kiruna Flygplats hand om en hel del gas från vandrare, så det går att plocka ur deras samling.

Skulle dock ringa och kolla innan jag gav mig av - man ska inte tro allt man läser på internet. :)

På Kiruna flygplats torde det väl mest handla om gas från hemvändande vandrare vilket i sin tur torde innebära att man får bära 10 småfyllda behållare :)
 
... undrar om inte Konsum i Katterjokk är säkraste tipset hittills? Men jag kollar med flygplatsen också förstås.

HåkanF

PS Var ligger Konsum i Katterjokk, förresten? De gånger jag klivit av där har jag bara sett en "turistanläggning" samt gångtunneln under järnvägen...
 
Konsum ligger vid campingen på södra sidan om vägen, finns också en restaurant där, sommarens vandring inleddes med att äta där.
Pär
 
Gasbehållare får väl inte skickas med posten...?

/M

Men om Posten inte tillåter gas (gasol) http://www.posten.se/c/info_farligt_gods i paket hur bär då Internetfirmor i Sverige som skickar paket med posten när dom säljer gasol?

Är dom notoriska förbrytare eller bara okunniga?

http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=1519

http://www.outdoorexperten.se/p-10750-gasoltub-450-g.aspx

http://www.skovdenatur.nu/

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=353

Per
 
Detta är ett återkommande problem för mig sedan jag bytte ut T-spriten mot gasen. Faktum är att man kan skicka gasen som specialbagage med flyget. Detta enligt uppgift från personal på flygplatsen. Dock gissar jag att det blir dyrt och omständigt. Jag har övervägt att skicka gasen i förväg, men det finns ju alltid en osäkerhetsfaktor där - tänk om gasen inte finns där när man kommer upp? Jag har löst det så att jag alltid tar en taxi direkt från flygplatsen in till Kiruna centrum, handlar gas och lite annat och sedan tar bussen från busstationen. Det är lite olika från år till år hur lång tid man har på sig - i år hade vi över två timmar, vilket även räckte till ett besök på busstationens utmärkta restaurang...
Värst var det år som de hade lagt om bussrutten och tagit bort hållplatsen vid tågstationen. Vi missade bussen... Ridå! Vi började gå längs europavägen och liftade lite håglöst... Två killar med jätteryggsäckar... Hundratals turister i stora bilar åkte förbi oss utan medlidande, men efter en timme stannade två tjeckiska ungdomar i en rostig 745:a, lastad med klätterutrustning från golv till tak.

Faktum är att bussen blir mycket billigare när man inte åker från flygplatsen och att knöla in sig i en taxibuss där det finns en plats ledig i ett sällskap brukar kosta en hundring. Ingen stor skillnad alltså.
 
Hög tid att väcka liv i den här tråden!
Jag ringde till Konsum Katterjåkk. De har ingen gas just nu. De har beställt, men den har inte kommit och de kan inget garantera. (Jag kommer dit 5 juli.)
Min fundering just nu är att ta taxi in till Kiruna, köpa gas där och sedan hoppa på bussen västerut.
Och nu själva frågan: Var köper jag gas i Kiruna? Nära busstationen?

HåkanF
 
Enklast

är att åka tåg.

I Kiruna finns det flera butiker uppe i centrum med friluftsutrustning. De borde vara öppna en måndag.

Fors & Fjäll i Kiruna AB
Meschplan 5,

Pirkis Fiske och Fritid Vinterg. 2 A

Har funnits en annan jakt och fiskebutik också intill Carl Wennberg Sameslöjd, Bergmästareg. 2

Thure
 
I somras hade dom gas på bensinmacken en kort promenad upp för backen från tågstationen. Minns inte vilken kedja macken tillhörde dock.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kungsleden Gas på kungsleden? Fjällvandring 3
Tanglan Köpa gas i Katterjokk Fjällvandring 11
Norris Köpa gas i Fauske? Fjällvandring 1
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
oscar.nystromer Trangiakök med gas som släcks Fjällvandring 19
Larsss Köpa gas i Gällivare Fjällvandring 10
m.o.johansson T-sprit eller Gas? Fjällvandring 24
inaki stockholm mountain gear shops, gas canisters Fjällvandring 7
etxctiv Gas i Kiruna/Abisko ? Fjällvandring 5
marcusen Gas i Hemavan Fjällvandring 3
Silverfox Gas eller bensin Fjällvandring 40
pfjell Optimalt gas-läge? Fjällvandring 9
pfjell Optimalt gas-läge? Fjällvandring 2
mr.murphy Gas och tubost Fjällvandring 9
avslutatmedlemskap150217 Gas i Sarek Fjällvandring 23
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.