Gas i varm bil

Jag har planer på att bilsemestra i Europa. Tanken är att ta med mig ett gaskök för att kunna laga lite mat osv. Jag funderar dock på värmen i bilen. Vissa dagar lär jag lämna bilen och turista lite. Gasbehållarna ska inte utsättas för mer än 50 C. En temperatur som kan uppstå soliga dagar i en bil vid Medelhavet.

Vad är era tankar kring detta?
Att min oro är överdriven?
Skippa gasen och köra på bensin?
Ta ut behållarna och lägga dem på skuggig plats medan jag är ute?
Andra tankar?

Mvh /Joel
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag hade av misstagglömt kvar en behållare i handskfacket senaste veckan. Inget som hände. Men oklart hur nära katastrof jag var ;)
 
Farfar glömde en surströmmingsburk i bilen i en vecka, den hade rullat in under sätet. Han blev skitförbannad när han kom tillbaka till bilen och såg att någon slagit sönder framrutan. När han sen öppnade dörren så la han så småningom ihop ett och ett. Surströmmingsburken hade exploderat efter en hel vecka i sommarvarm bil. Hur han än gjorde så fick han inte bort lukten, ingen ville köpa den heller - så den fick skrotas...

Förlåt OT men ville bara säga att burkar med farligt innehåll inte bör lämnas i varm bil ;-)

//Karolina som faktiskt ätit surströmming tre gånger...
 
camping-gasflaskorna är inte testade för högre temperatur än 55 grader C vid tillverkning (och därför säger max 50 grader C)

Strukturellt skall flaskorna tåla upp till 20 Bar tryck i Europa vilket motsvarar runt 90-100 grader C för typisk primus powergas-blandning - men eftersom det inte är provat i och med att det är engångsflaskor och massproduktion så kan statistiskt sett några flaskor av kanske 10000 st öppna sig vid betydligt lägre tryck - därav ingen garanti för temperatur över 50 grader C.

Måste du ha flaskorna kvar i bilen pga. stöldrisk mm. så placera flaskorna där du har reservhjulet och reservdunken ganska lång ned i bagaget och nära bottenplattan mot marken som det går och instrålningsskydd en bit över - där brukar det inte bli så varmt (kyls av undersidan av bilen iom. att det är i skugga och marken svalare där ) även om solen gassar och blir bensintanken och reservdunken (med svensk bensin) över 50 grader så kommer dessa vara ett större problem än dina gasflaskor...

sannolikheten är att vid 50 grader att reservdunken har börjat spricka (om den är i plast) och en stor del av innehållet utspritt i din bagage-utrymmen... inte lämplig att ha en cigg i munnen när man öppna baklucka då...

... då bensinångor utblandad i luft tänds av glöd från tex. cigarett medans propan/butanångor stökeometriskt utblandad i luft inte tänds av glöd utan kräver gnista eller öppen eld.

rökare är absolut den största brandfaran av alla när man håller på med brännbara vätskor och gaser eftersom de inte tänker på om de har något glödande cigg i munnen eller tänder en ny sigg då det är i stort sett en ryggmärgsreflex...
 
Farfar glömde en surströmmingsburk i bilen i en vecka, den hade rullat in under sätet. Han blev skitförbannad när han kom tillbaka till bilen och såg att någon slagit sönder framrutan. När han sen öppnade dörren så la han så småningom ihop ett och ett. Surströmmingsburken hade exploderat efter en hel vecka i sommarvarm bil. Hur han än gjorde så fick han inte bort lukten, ingen ville köpa den heller - så den fick skrotas...

Förlåt OT men ville bara säga att burkar med farligt innehåll inte bör lämnas i varm bil ;-)

//Karolina som faktiskt ätit surströmming tre gånger...

Ett alternativt sätt att förstöra en bil i stort sett ohjälpligt är att välta ut en kruka mjölk och det hinner sugas upp i mattorna mm.

Sedan har man en doft av rutten mjölk som aldrig går ur helt hur mycket man än försöker tvätta...
 
Mattor och säten får man nog riva ut men sen kan man behandla bilen med ozonaggregat.Det funkar mot lukten och används proffesionellt vi sanering.

Ang gastuber och bilar och packväskor mc vi extremare hetta, ta med inte helt fyllda så plusar man säketerhstgränsen
ordentligt.Då bör inte 100grader vilket kan uppstå i t.ex en packlåda till en mc vara ett problem
 
Tack för råd och tips. Jag kör nog på gas pga. att det är smidigare än bensin. Dock ska jag tömma lite i flaskorna inför samt placera dem nere i reservhjulsförvaringen.

Förhoppningsvis kommer det att räcka från några olyckor.

Med vänlig hälsning /Joel
 
En full tub måste uppåt 200 grader normalt innan botten buktar utåt...
Men med säkerhet marginal så kan man säga att en lite använd klarar
en varm 80 gradig bil.
 
En full tub måste uppåt 200 grader normalt innan botten buktar utåt...
Men med säkerhet marginal så kan man säga att en lite använd klarar
en varm 80 gradig bil.

Nej, campingasoflaskor tål inga 200 grader!!!

Motivation enlig nedan:

En blandning av 30% propan 23.3% isobutan och 46.6% n-butan - vilket är en ganska typisk blandning för biltemas campingasol och primus power gas och når 20 Bar övertryck vid 91 grader C


När jag vattentryckprovade tuberna så börja falsen runt botten att veckla ut sig och till sist öppna sig så att det börja läcka vid ca 22- 22.5 bar och det motsvarar ungefär 96 grader C vid ovanstående blandning. Även den inbuktade delen av botten så vände den ut och in med börja av kanten där man har den skarpa vikningen mot själva falsen och löpte det vidare mot centrum i en 'S'-kurva (om man gör ett snitt från kanten till mitten av botten) och bidrog till att fläka upp falsningen.

synd att jag inte har bilder kvar på detta...

Om trycket har varit över 18-19 Bar men flaskan inte spruckit så har man bestående formförändringar där tex höjden ändrat sig något mm. och överdelen på flaskan ser lite rundare ut om man jämför med en ny flaska.

EN417 (som dessa flaskor lyder under) så har man maxtrycket 13.2 Bar vid 50 grader C och ovanstående blandning har bara 8.3 bar vid 50 grader, så det finns utrymme för ännu mer propanrika blandningar.

Det jag sett som mest är ungefär upp till 50% propan vilket gällde biltemas 17-602 när den fans och var uppskattat bland de som körde köket även när det var lite kallare ute och primus powergas var lite slak i trycket och den uppskattades att blandningen var 50% propan, 33% n-butan och 16.6% isobutan genom att matcha trycket vid olika temperaturer på en oanvänd flaska, vilket ger 20 bar övertryck vid 80 grader C och 10.6 bar vid 50 grader C
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips