Gas-behållare på flyget?

drakfisk; sa:
Även om flaskan är tom är man ju livrädd för att vad rester i behållare skulle kunna förorsaka. Allt som e självantändligt. Nagelack. Och inge luft i däcken när man skall ta med cykeln.

L
Nä, men några hundra liter chartersprit går bra att ha med, men inte T-Röd! Hur var det nu, är det omsorgen om kunderna som styr, eller spelar omsorgen om konstant hög konsumtion också in?
 
Strykarräven; sa:
Nä, men några hundra liter chartersprit går bra att ha med, men inte T-Röd! Hur var det nu, är det omsorgen om kunderna som styr, eller spelar omsorgen om konstant hög konsumtion också in?

Exakt.
Man får inte ha med sig en nagelfil, men 20 flaskor vin (vars halsar man snabbt slår av och får ett bra kapningsvapen) placerar de med ett leende på ens säte.

Man får inte ha "elektronisk utrustning", till exempel en Mp3-spelare, igång vid start och landning, men att lyssna på musik med hörlurar i planets egna hörlursuttag går bra?

Med sån dubbelmoral är frågan om den verkliga risken med gasbehållare inte alls särskilt korkad.
Tändare har man som sagt fått ha med i fickan i alla år.
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
jd; sa:
drakfisk; sa:
Och inge luft i däcken när man skall ta med cykeln.
L

Varför inte det??

Iom tryckskillnader så ser dem väl risk med allt som eventuellt kan explodera. Man måste släppa ut luften.

Strykarräven.. Men det beror väl även på vilka ämnen, kombination kemisk formlel, jag tänker på lukt och vilken elle mängden av detta för tex allergiker. Men tyvärr är det ju åxå så att 'Monypenny' styr. Och man undrar ju somsagt över många regler.

L
 
Strykarräven; sa:
drakfisk; sa:
Även om flaskan är tom är man ju livrädd för att vad rester i behållare skulle kunna förorsaka. Allt som e självantändligt. Nagelack. Och inge luft i däcken när man skall ta med cykeln.

L
Nä, men några hundra liter chartersprit går bra att ha med, men inte T-Röd! Hur var det nu, är det omsorgen om kunderna som styr, eller spelar omsorgen om konstant hög konsumtion också in?

Flygbolagen har genom IATA tagit fram säkerhetsregler för transport av farligt gods. Detta pga många onödiga olyckor. T.ex Value Jets 737:a som försvann i träsket i Florida för några år sedan. Det är främst inte flygbolagen som hittat på några av de fåniga post 9/11 reglerna om handbagage (nagelsax). Dessutom är det stor skillnad i antändlighet på 90 någonting % t-sprit och 40% sprit. Du får t.ex inte ha med 70% Strorom i bagaget.

Jag förstår inte riktigt riskbedömningen av somliga här på utsidan. En fjällvandring utan ett Hillebergtält är förenat med livsfara men gasbehållare på flyget är helt ok.... Gasbehållare kan punkteras av skarpa ting i andras bagage. Gasbehållare kan punkteras av lastare som kastar bagage etc. Läckande gas i ett lastrum med elektronik innebär en viss risk för explosion!

P.S man behöver inte ta ut luft ur cyckeldäcken. Vanliga pasagerarplan har trycksatt lastrum.
 
nils73; sa:
Strykarräven; sa:
drakfisk; sa:
Även om flaskan är tom är man ju livrädd för att vad rester i behållare skulle kunna förorsaka. Allt som e självantändligt. Nagelack. Och inge luft i däcken när man skall ta med cykeln.

L
Nä, men några hundra liter chartersprit går bra att ha med, men inte T-Röd! Hur var det nu, är det omsorgen om kunderna som styr, eller spelar omsorgen om konstant hög konsumtion också in?

Flygbolagen har genom IATA tagit fram säkerhetsregler för transport av farligt gods. Detta pga många onödiga olyckor. T.ex Value Jets 737:a som försvann i träsket i Florida för några år sedan. Det är främst inte flygbolagen som hittat på några av de fåniga post 9/11 reglerna om handbagage (nagelsax). Dessutom är det stor skillnad i antändlighet på 90 någonting % t-sprit och 40% sprit. Du får t.ex inte ha med 70% Strorom i bagaget.

Jag förstår inte riktigt riskbedömningen av somliga här på utsidan. En fjällvandring utan ett Hillebergtält är förenat med livsfara men gasbehållare på flyget är helt ok.... Gasbehållare kan punkteras av skarpa ting i andras bagage. Gasbehållare kan punkteras av lastare som kastar bagage etc. Läckande gas i ett lastrum med elektronik innebär en viss risk för explosion!

P.S man behöver inte ta ut luft ur cyckeldäcken. Vanliga pasagerarplan har trycksatt lastrum.

Från Taxfreen bidrar jag bara med 40% nylon eller bomull. Skulle aldrig flyga med fylld gasbehållare. No wrestler but might no angel either.

Och har då hursomhelst aldrig någonsin fått flyga med pumpade däck. Varken inom eller utom Sverige. Och har inte hört någon annan snigel som tagit med cykeln å som lyckats undgå den frågan heller.

L
 
drakfisk; sa:
Och har då hursomhelst aldrig någonsin fått flyga med pumpade däck. Varken inom eller utom Sverige. Och har inte hört någon annan snigel som tagit med cykeln å som lyckats undgå den frågan heller.
Vid de sex senaste incheckningarna - samtliga i år - har ingen sagt något om däcken. Berörda flygplatser var:

- GOT (Göteborg/Landvetter)
- GVA (Genève/Cointrin)
- STN (London/Stansted)
- BGY (Bergamo/Orio al Serio)
- GSE (Göteborg/Säve)

Jag har vid de tillfällena flugit med KLM resp. Ryanair.

Sista gången på Stansted så gick de igenom cykeltransportväskan, dock utan att titta på eller yppa något om luft i däcken. Däremot så letade de reda på mina kolsyrepatroner och konstaterade att jag inte hade för många. Det var helt OK att ha med sig två stycken. Själv tycker jag att det skulle vara mer logiskt med nolltolerans men eftersom i princip alla jag talat med glatt plockar med kolsyrepatroner så har jag också börjat göra det.
 
drakfisk; sa:
nils73; sa:
Strykarräven; sa:
drakfisk; sa:
Även om flaskan är tom är man ju livrädd för att vad rester i behållare skulle kunna förorsaka. Allt som e självantändligt. Nagelack. Och inge luft i däcken när man skall ta med cykeln.

L
Nä, men några hundra liter chartersprit går bra att ha med, men inte T-Röd! Hur var det nu, är det omsorgen om kunderna som styr, eller spelar omsorgen om konstant hög konsumtion också in?

Flygbolagen har genom IATA tagit fram säkerhetsregler för transport av farligt gods. Detta pga många onödiga olyckor. T.ex Value Jets 737:a som försvann i träsket i Florida för några år sedan. Det är främst inte flygbolagen som hittat på några av de fåniga post 9/11 reglerna om handbagage (nagelsax). Dessutom är det stor skillnad i antändlighet på 90 någonting % t-sprit och 40% sprit. Du får t.ex inte ha med 70% Strorom i bagaget.

Jag förstår inte riktigt riskbedömningen av somliga här på utsidan. En fjällvandring utan ett Hillebergtält är förenat med livsfara men gasbehållare på flyget är helt ok.... Gasbehållare kan punkteras av skarpa ting i andras bagage. Gasbehållare kan punkteras av lastare som kastar bagage etc. Läckande gas i ett lastrum med elektronik innebär en viss risk för explosion!

P.S man behöver inte ta ut luft ur cyckeldäcken. Vanliga pasagerarplan har trycksatt lastrum.

Från Taxfreen bidrar jag bara med 40% nylon eller bomull. Skulle aldrig flyga med fylld gasbehållare. No wrestler but might no angel either.

Och har då hursomhelst aldrig någonsin fått flyga med pumpade däck. Varken inom eller utom Sverige. Och har inte hört någon annan snigel som tagit med cykeln å som lyckats undgå den frågan heller.

L

Jag har både haft med min egen cykel på flyg med 6 kg i däcken samt lastat lossat hundratals cyklar med luft i däcken på Arlanda/ Gardermoen. Incheckningspersonal vet dock inte alltid vad de snackar om...
 
Har alltid fått packa upp den ur kartongen, noga avemballagerat allt för att visa innehållet, kollat däcken, packa in allt igen, fått grönt med klisterlappar för att få skicka. Varesig inomgräns eller utom.

L
 
Nordesjö; sa:
Strykarräven; sa:
Nä, men några hundra liter chartersprit går bra att ha med, men inte T-Röd! Hur var det nu, är det omsorgen om kunderna som styr, eller spelar omsorgen om konstant hög konsumtion också in?

Exakt.
Man får inte ha med sig en nagelfil, men 20 flaskor vin (vars halsar man snabbt slår av och får ett bra kapningsvapen) placerar de med ett leende på ens säte.

Man får inte ha "elektronisk utrustning", till exempel en Mp3-spelare, igång vid start och landning, men att lyssna på musik med hörlurar i planets egna hörlursuttag går bra?

Med sån dubbelmoral är frågan om den verkliga risken med gasbehållare inte alls särskilt korkad.
Tändare har man som sagt fått ha med i fickan i alla år.

Hur tänker du nu ?

Du jämför att man inte får ha elektronisk utrustning igång, som kan störa flygplanet..
med de systemen som är monterade ombord på själva flygplanet och som därmed borde vara testade så att de INTE stör flygplanet.
Har du testat din MP3 spelare ? och mot vilka typer av flygplan isåfall ? om du inte har det, hur vet du då att den är ofarlig och inte stör något ?

Allt som har en processor avger radiovågor..
Detta är väl inte någonstans en dubbelmoral ?
bara sunt bondförnuft.

Att man kan sopa till någon med en vinflaska är väl ganska allmänt känt, samma med att man kan slå av halsen på den, många av flaskorna idag blir ju plast istället.. och att man inte får ta med en liten sax eller nagel fil mm är väl bara bra, det blir några produkter mindre man behöver fundera på. visst det är inte alla men det är några.
Var är dubbelmoralen i att man hindrar några objekt, när man inte kan hindra alla..

och sist men inte minst...
Det är väl en ganska markant skillnad i brandfarlighet mellan vin och sprit som man kan köpa på planet och T-röd...

så jag undrar fortfarande hur intelligent det är att fråga om man skall eller inte skall ta med en förbjuden och uppenbart farlig produkt till flygplanet och försöka smuggla med den.

I mina ögon är det något horribelt korkat gjort.
speciellt om motiveringen är jag tänker inte lägga ner tid på att hitta en ny.....

/Torbjörn
 
drakfisk; sa:
Strykarräven.. Men det beror väl även på vilka ämnen, kombination kemisk formlel, jag tänker på lukt och vilken elle mängden av detta för tex allergiker.
Ja... allergikerna är nog de som märker minst om det börjar lukta butan (=fjärt) på planet. Skulle tro att det är "som en fis i rymden" (helt osökt ordvits) jämfört med vad en enda flygvärdinna/steward använder av Eau de bordell. Ett problem som inte bara drabbar allergiker, utan snarast alla med lite känsligare slemhinnor.

Men naturligtvis fattar jag att man inte vill ha gasbehållare rullandes runt i bagaget på flyg. På samma vis som jag förstår de taxi-chaffisar som inte vill skjutsa patienter med pågående syrgasbehandling (booooommmmm...)

Däremot börjar gränserna bli lite "flytande" mellan 45-procentig snaps, 80-procentig Stroh-rom och 96-procentig T-röd. Och där styr Mammon och ingen annan.
 
hobbes; sa:
...och att man inte får ta med en liten sax eller nagel fil mm är väl bara bra, det blir några produkter mindre man behöver fundera på. visst det är inte alla men det är några.
Var är dubbelmoralen i att man hindrar några objekt, när man inte kan hindra alla..

och sist men inte minst...
Det är väl en ganska markant skillnad i brandfarlighet mellan vin och sprit som man kan köpa på planet och T-röd...
Sorry att jag stympar ditt inlägg, men jag tror andemeningen kvarstår. De där "några produkter mindre att fundera på" är ju precis tvärtom, det är helt plötsligt ett helsike när man kommer på sig själv med att ha sin leatherman Micra kvar på nyckelknippan, eller en nagelfil i necessäran (Du fan passa'rej, så jag inte drar min nagelfil och cuttar dig fett [skulle inte tro det]). Tidigare var detta aldrig ett problem, förrän några idioter kapade plan med knivar och några andra idioter skrev drakoniska säkerhetsregler.

Min stålpenna är OK, även om den kan sättas i njuren på någon väl så enkelt som ett paraply, som är No Go. Fan, det är väl ingen sedan The Penguin i Batman-filmerna som stabbat nån med ett paraply? Vad är meningen med rigorösa regler om de inte täcker in adekvata föremål?

Och, som sagt är skillnaden mellan 10L spritflaskor per person (ja, tillåten mängd, men låt oss säga att alla vuxna på planet "bara" har 2L/person) och 1L T-dojja? Antalet spritkökseldare på ett plan är sannolikt rätt begränsat, jämfört med antalet som köpt dricka-sprit i utlandet och tar med den hem?
 
hobbes; sa:
Du jämför att man inte får ha elektronisk utrustning igång, som kan störa flygplanet..
med de systemen som är monterade ombord på själva flygplanet och som därmed borde vara testade så att de INTE stör flygplanet.
Har du testat din MP3 spelare ? och mot vilka typer av flygplan isåfall ? om du inte har det, hur vet du då att den är ofarlig och inte stör något ?
I princip så fungerar det så att ett flygplan som är (flygsäkerhetsmässigt) känsligt för sådant aldrig blir godkänt av berörda luftfartsmyndigheter.
RTCA, http://www.rtca.org/ , har ett gäng spännande standarder man kan djupdyka i. Tyvärr så är de ganska dyra att köpa...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips