Garmins nya inriktning. Monterra med Android.

Pytsan! Fortfarande en kodmätare, vilket ger blott 5-15 meters onogrannhet. Hade det varit en fullblodig bärvågsmätare, så hade det - med lämpliga korrektionstjänster - kunnat erbjuda automatstyrning. Så noggrann är nämligen en proffsutrustning idag.
/Niklas

Jag vi har hört det nu i ett par inlägg av dig! Nu vet alla, dax att återgå till TS inlägg...

Mvh troswe
 
Pytsan! Fortfarande en kodmätare, vilket ger blott 5-15 meters onogrannhet. Hade det varit en fullblodig bärvågsmätare, så hade det - med lämpliga korrektionstjänster - kunnat erbjuda automatstyrning. Så noggrann är nämligen en proffsutrustning idag.
/Niklas

Jag har väl inte sagt något annat, men det nog till större delen proffs som använder den.
Professionella lastbilsförare
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Men det gör den inte till någon proffs-GPS, utan fortfarande en enkel vägnavigator!
/Niklas

Min definition av en proffs-GPS är att GPS:en är avsedd för professionellt bruk. Sen om proffsen är lastbilschaufförer, fiskare eller lantmätare är väl en annan pilsner. Att de har olika kravspec på sina proffs-GPS:er är väl inget konstigt.

mvh thomas
 
Min definition av en proffs-GPS är att GPS:en är avsedd för professionellt bruk. Sen om proffsen är lastbilschaufförer, fiskare eller lantmätare är väl en annan pilsner. Att de har olika kravspec på sina proffs-GPS:er är väl inget konstigt.

mvh thomas

För mig är proffs-GPS lika med centimeternoggrannhet eller bättre!

Om jag använder min Garmin Oregon i jobbet (t.ex. första rundvandring på mätområdet innan själva mätningen påbörjas) eller när jag ute och vandrar/cyklar på fritiden, så är det fortfarande samma GPS-på hobby-nivå.
/Niklas
 
För mig är proffs-GPS lika med centimeternoggrannhet eller bättre

Du verkar ha en mental låsning på detta med centimeternoggrannhet. Det väl inte GPS:en som är professionell utan han/hon som använder den. Beroende på vilken yrkeskategori som proffset tillhör ställs olika krav på utrustning/verktyg. För någon är det höga krav på noggrannhet för någon annan kanske täthetsklassning eller funktioner i programvara. Proffsen som kör färjorna mellan Stockholm och Mariehamn har säkerligen inga krav på centimeternoggrannhet men jag är övertygad om att all elektronik på bryggan är avsedd för professionell användning. Och att den kostar därefter.

Sen kan du ju ha en egen uppfattning som bara utgår från dina krav som yrkesutövare i ditt yrke.

Den länkade, dedikerade lasbils-GPS:en var ju avsedd för lastbilschaufförer och så stor marknad av hobby-lastbilschaufförer kan väl knappast finnas...

mvh thomas
 
Du verkar ha en mental låsning på detta med centimeternoggrannhet. Det väl inte GPS:en som är professionell utan han/hon som använder den. Beroende på vilken yrkeskategori som proffset tillhör ställs olika krav på utrustning/verktyg. För någon är det höga krav på noggrannhet för någon annan kanske täthetsklassning eller funktioner i programvara. Proffsen som kör färjorna mellan Stockholm och Mariehamn har säkerligen inga krav på centimeternoggrannhet men jag är övertygad om att all elektronik på bryggan är avsedd för professionell användning. Och att den kostar därefter.

Sen kan du ju ha en egen uppfattning som bara utgår från dina krav som yrkesutövare i ditt yrke.

Den länkade, dedikerade lasbils-GPS:en var ju avsedd för lastbilschaufförer och så stor marknad av hobby-lastbilschaufförer kan väl knappast finnas...

mvh thomas

Halaj!

Ähh, ge upp nu. Det här du säger är ju självklarheter som varenda människa förstår. Utom niking. Min slutsats är att han vill inte förstå. Då går det inte att tvinga.
Det är alltid faschinerande att se när någon försöker att vinna en diskussion genom att göra sig mer korkad än vad h*n egentligen är. Sällan lyckas det.

On T. För mig spelar det ingen roll vilka fantastiska produkter Garmin släpper. Deras ruttna kundpolicy, att r*vknulla sina kunder på alla sätt de bara kan komma på, gör att jag aldrig mer kommer att köpa en Garminprodukt.
Jag har en 60 Cx som jag är väldigt nöjd med, men som sagt, aldrig mer.

//T
 
On T. För mig spelar det ingen roll vilka fantastiska produkter Garmin släpper. Deras ruttna kundpolicy, att r*vknulla sina kunder på alla sätt de bara kan komma på, gör att jag aldrig mer kommer att köpa en Garminprodukt.
Jag har en 60 Cx som jag är väldigt nöjd med, men som sagt, aldrig mer.

Jag håller med till 100%. Hårdvaran är kalas. Kundpolicyn stinker och kartlicenshanteringen har fått mig att undra varför det ska vara mer krångel att köpa kartor än att använda hackade.

Att man sen inte kan koppla loss den köpta kartan för använda i en annan köpt GPS är obegripligt.
Som att köpa en musik-CD som bara kan spelas i bilen. Säljer man bilen måste musik-CDn följa med. Vill jag sälja musiken måste bilen följa med. Hur tänker man då? Kanske Garmins nya GPS är ett måste om dom inte ska försvinna från marknaden. Dom har ju gjort sitt bästa för att sänka sin utmärkta hårdvara.

mvh thomas
 
Du verkar ha en mental låsning på detta med centimeternoggrannhet. Det väl inte GPS:en som är professionell utan han/hon som använder den. Beroende på vilken yrkeskategori som proffset tillhör ställs olika krav på utrustning/verktyg. För någon är det höga krav på noggrannhet för någon annan kanske täthetsklassning eller funktioner i programvara. Proffsen som kör färjorna mellan Stockholm och Mariehamn har säkerligen inga krav på centimeternoggrannhet men jag är övertygad om att all elektronik på bryggan är avsedd för professionell användning. Och att den kostar därefter.

Sen kan du ju ha en egen uppfattning som bara utgår från dina krav som yrkesutövare i ditt yrke.

Den länkade, dedikerade lasbils-GPS:en var ju avsedd för lastbilschaufförer och så stor marknad av hobby-lastbilschaufförer kan väl knappast finnas...

mvh thomas

Det finns nog en del lastbilschaufförer som kör på hobby-nivå och då räcker det ju med onoggrannheten hos en hobby-GPS!
/Niklas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips