Garmin Oregon

Colorado är den enda GPS från Gamin som jag har sett, där det går att stänga av allting utom själva kartan, när man visar kartbilden. Maximalt skärmutnyttjande, alltså. På en 60 CSx blir du aldrig av med statusraden.

Då har du alltså inte kollat in 276C & 278. De kan oxå visa helt ren karta. Dessutom på större skärm med större upplösning än alla andra GPS:er jag har sett (utom de marina förståss...). De är även klart mer ljusstarka och läsbara även med direkt solljus på skärmen.
 
Någon som fått EGNOS att funka på en Oregon än? Tycks vara lite problem med att få in WAAS over there, även om några verkar ha lycktas. Har dock inte sett någon kommentar om Egnos än...

(Och, ÄR Egnos igång än, på riktigt? Försökte hitta info om det på deras egen sida men misslyckades.)
 

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Oregon på usb-kabel

Har precis skaffat en Oregon 300 och förundras nu över att jag inte lyckas få den att köra på bara USB-sladd. I bilen tex vill jag ju inte behöva köra den på batteri utan använda sladd kopplad till cigarettuttaget/USB.
Så fort man kopplar in gpsen till usb ställer den sig i nån form av dataöverföringsläge där man inte kan göra ett dugg. Är det verkligen så att den inte klarar det? Isf blir det retur på den...
 
Jo det går, du behöver bara ha rätt sladd. Råkade ut för tvärtom idag, skulle lägga på lite POI från datorn, (hade inte med orginalsladden) men hittade en gammal usb sladd som passade. Fast istället för att koppla upp i filöverföringsläge så startade den som vanligt och visade en elsladd där batterisymbolen brukar vara.
 
Jo det går, du behöver bara ha rätt sladd. Råkade ut för tvärtom idag, skulle lägga på lite POI från datorn, (hade inte med orginalsladden) men hittade en gammal usb sladd som passade. Fast istället för att koppla upp i filöverföringsläge så startade den som vanligt och visade en elsladd där batterisymbolen brukar vara.

Jaså, det låter ju bra, fast hur ser en sån ut då? Är det nån skillnad mot datakabeln alltså?
(Jag får leta i gömmorna och se vilka jag hittar här hemma då.)

Jag hade ju gärna sett att man kunde använda gpsen även om den är inkopplad till datorn, men det verkar ju inte gå. (tre kablar provade hittills men ingen som funkar som jag vill.)
 
Senast ändrad:
Någon som fått EGNOS att funka på en Oregon än? Tycks vara lite problem med att få in WAAS over there, även om några verkar ha lycktas. Har dock inte sett någon kommentar om Egnos än...

(Och, ÄR Egnos igång än, på riktigt? Försökte hitta info om det på deras egen sida men misslyckades.)


Jag har visserligen ingen Oregon, men en 60CSx, men den visar då ett "D" i alla satellitstaplarna när Egnos är aktiverat i inställningarna. Jag bor uppe i Dalarna och har inga problem att få Egnos-mottagning i princip hela tiden, även i bilen utan yttre antenn.


MVH Tony
 
@linic, vet inte vad som skiljer sladdarna åt, den jag använde hade följt med en mp3spelare. Särskilda biladaptrar (ciggutag till gps) för Oregon finns ju att köpa om inte annat, (obs den till Colorado passar inte, får inte plats fysiskt).

Hursomhelst så borde en ändring i mjukvara komma som möjliggör att köra i GPS läge med dator inkopplad, för hur ska man annars få över NMEA signaler till datorn?

@Tony-Avesta, tack för det, då finns det iallafall egnos signaler i luften. Så funkar det inte så är det GPS'ns fel, bra att veta.
 
Testa att dra ur usb kabeln när den laddar och tryck i den när den håller på och bootar om. Det funkar på nüvi i alla fall...
 
Lösning USB-ström

Efter att suttit i kö till Garmins svenska support en bra stund hittade jag rätt info på nätet själv.

Enligt coloradowikin beter sig Coloradon olika beroende på om man kopplar in den med en typ A eller typ B-USB-kabel. Detta verkar stämma bra med Oregon också.
Typ B-kabel är den som triggar lagringsmod och Typ A ska få den att stanna i "normal GPS" mod.

Genom att ställa in Inställningar->System->Gränssnitt till Garmin Spanner frågar GPSen istället om den ska gå till lagringsmod eller stanna i normal. På så sätt kan man då få den att gå på sladdström istället för batteri.
(Nu kan man dock inte skicka eller ta emot data från den.)
 
Efter att ha suttit och stirrat på GPS'en i 45 minuter så har den lyckats få upp 3 st 'D' under mer eller mindre perfekta förhållanden. (STORT öppet fält i sydlig riktning, stillaliggande GPS) Riktigt så lång tid ska det väl inte ta? Hur lång tid tar det innan ni med andra modeller får fram de luriga små 'D'na?

@linic, se där ja. Där lärde man sig något nytt.
 
Efter att ha suttit och stirrat på GPS'en i 45 minuter så har den lyckats få upp 3 st 'D' under mer eller mindre perfekta förhållanden. (STORT öppet fält i sydlig riktning, stillaliggande GPS) Riktigt så lång tid ska det väl inte ta? Hur lång tid tar det innan ni med andra modeller får fram de luriga små 'D'na?

@linic, se där ja. Där lärde man sig något nytt.


Oftast så går det fort, på bara nån minut. Men ibland kan det ta längre tid. Det händer också att de trillar bort om man kommer i ett dåligt mottagningsläge.


MVH Tony
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips