Garmin Oregon

Skärmens läsbarhet utomhus tycks ju få en del kritik, vad tycker du (jasy) som har en i verkligheten?

Är lite smått sugen på en dylik pjäs, men är lite orolig för batteritiden om man tvingas ha på bakgrundsbelysningen för jämnan.

Samt noggranheten i positioneringen, tycks ju också sämre än tex colorado om man ska tro den test jag sett hittills.

Funkar Egnos nu för tiden?
Jag var ute en hel solig dag och tänkte aldrig på att skärmen skulle vara svår att läsa i dagsljus... Jag får väl lägga Oregon, Colorado och 60 CSx bredvid varandra i solen endera dagen :)

Om det är någon som fallerar med noggrannheten så borde det vara ett fel som går att fixa vid uppdatering.

Egnos funkar väl, om man bara får in satelliterna...
 
Det låter ju bra.

Om Egnos, Vet att de är svåra att få in då satteliterna tycks limmade på horisonten, men är de igång kontinuerligt nu, eller kör de fortfarande bara "test" emellanåt? Någon som vet?

Har aldrig lyckats få in dem med min gamla etrex legend, dock har det hänt någon gång med min förra navigator i båten, (min nuvarande väljer att inte berätta sådana saker för användaren, ej heller uppskattad noggrannhet (gillar INTE den apparaten).
 
Har gjort ett snabbtest nu. När man har Colorado och Oregon bredvid varandra så känns Oregons skärm lite sämre. 60CSx skärm är bra, men kartorna presenteras ju snyggare i de andra.
 
Gick och impulsköpte den och har nu provkört i 10 min, skärmen är verkligen kass med släckt lampa. Min gamla legend är vida överlägsen i läsbarhet. Inget vidare första intryck...
 
Det är inte bakgrundsbelysningen som ställer till batteritiden på min Colorado. Det är istället dess egenhet att ibland tömma batteriet även när den borde vara avstängd.

Uppdaterade just min Colorado från 2.54b till 2.60. Det är kanske talande att listan på ändringar från 2.50 till 2.60 är en av de längsta någonsin...
 
Senast ändrad:
ang. skärmen på Colorado jämfört med 60 CS

Hej!

Jag jämförde skärmen på min "gamla" 60 CS med en Colorado 300 för några dagar sen, och jag blev inte speciellt imponerad! Jag höll dom bredvid varann i olika vinklar ute i det då starka solskenet, och min 60 CS hade betydligt ljusare och mer lättläst skärm än vad Coloradon hade. Även om skärmen på Coloradon var lite större på ena ledden, så togs en hel del av den större skärmen upp av nån smal remsa med text på svart botten, och som jag har för mig alltid fanns kvar oberoende av menyval.

Gillade inte riktigt menyhanteringarna heller, men det är kanske bara en vanesak?

Mvh!
 
Det finns en remsa överst, med funktionen på de "mjuka" knapparna utskriven.
I kartbilden, där det stör mest, kan man stänga av den. Colorado är den enda GPS från Gamin som jag har sett, där det går att stänga av allting utom själva kartan, när man visar kartbilden. Maximalt skärmutnyttjande, alltså. På en 60 CSx blir du aldrig av med statusraden.

Men en mer högupplöst skärm som hos Colorado (Oregon lär väl vara likadan) reflekterar inte lika mycket ljus som den mer grovhuggna hos en 60 CSx.
För att få en rättvis jämförelse ska man titta på en detaljerad kartbild i ganska utzoomat skick. Den blir en brun (oftast) gröt på 60 CSx, men är fullt läsbar på en Colorado. När det gäller att visa mer grovhuggna ting är 60 CSx bättre.
 
Sen kan man fråga sig om det inte är ett väldigt överpris på både kartor och handhållna gps'er. Oregon'en gick lös på ca 3700 utan något annat än en grov baskarta utan autorouting. Samtidigt kan man köpa en bilnavigator för en lusentapp med detaljerad autoroutande karta. Är det batterifacket som är så dyrt på de bärbara?

Vad det gäller kartor finns lyckligtvis internet, hrm host, har jag hört alltså.
 
Sen kan man fråga sig om det inte är ett väldigt överpris på både kartor och handhållna gps'er. Oregon'en gick lös på ca 3700 utan något annat än en grov baskarta utan autorouting. Samtidigt kan man köpa en bilnavigator för en lusentapp med detaljerad autoroutande karta. Är det batterifacket som är så dyrt på de bärbara?

Vad det gäller kartor finns lyckligtvis internet, hrm host, har jag hört alltså.
Det är väl fortfarande mindre serier på skogsGPS jämfört med de som skeppas ut via MediaGigantenOff. Detsamma gäller för kartmaterial. Min senaste kartbok var iofs billiare än en GPSkarta, men jag kan inte läsa gatunamn på annat än Sthlm Gbg och Malmö.. Och detaljeringen är kass ;-)
 
Det lilla jag sett

av Coloradons skärm gjorde mig klart imponerad. Betydligt bättre översikt i kartbilden av topografkartan än motsvarande på 60C serien och Vista HCx.

Men jag har inte tittat i starkt solljus och tror att det kan ha betydelse vilka glasögon/ vilka ögon man har. Jag är närsynt och ser därför små detaljer liten text bättre än de som behöver läsglasögon.

Välj själv det som passar just dig alltså.

Thure
 
Sant, vattenskyddet kräver en gummipackning. Men det är en rackarns dyr packning. Skärmen på oregon är kanonfin i skumt ljus och med bakgrundsbelysningen på, däremot utomhus med solen över horisonten så blir det en annan femma. Då gäller det att vinkla den rätt så att ljuset faller in i perfekt vinkel, samt ställa in gpsen så att kartorna är ljusa och fina. Vinkla den fel, och det kan vara svårt att avgöra om den är på överhuvudtaget.

Har ännu inte varit ute i kajaken med gpsen liggandes på kapellet, det blir det stora testet, fruktar att den blir svårläst.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
viggoboy Garmin Oregon Navigering 2
maaacus Garmin Montana 680 vs Oregon 650 Navigering 4
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
Jorden runt Garmin Oregon/Montana xxxT Topografi Navigering 6
niking Tillökning i Garmin Oregon-familjen Navigering 1
aventyrare69 Garmin Oregon 450 vs Edge 705 Navigering 4
Adam-Ludvig Garmin Oregon 550 och spårlogg Navigering 2
Curt V Erfarenhet av Garmin Oregon 550t Navigering 4
iwalkalonelyroad Garmin Oregon 400, sjokort?? Navigering 0
Muminmamman64 Garmin Oregon 300 och Friluftskartan Pro Navigering 3
Lillith Garmin oregon 450. Hvordan laste inn kart ? Navigering 3
fotothure2 Garmin GPS Oregon 500 Navigering 3
mattias_aron Funkar Garmin Oregon till väg/trafik ledare ocskså ? Navigering 2
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
zetec Hjälp med min nya Garmin Oregon 300 Navigering 3
AndersL69 Nya Garmin oregon 550 Navigering 8
Jonas.O Garmin Oregon Navigering 8
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
putchi Garmin Oregon 400t Navigering 6
Waldmann Japankartor till Garmin Oregon Navigering 0
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.