Garmin nRoute

Garmin har släppt ut en produkt som kallas nRoute. Det är ett program som körs på en PC, med en ansluten GPS. Med hjälp av detta program får man funktioner som motsvarar de i en iQue.
Programmet säljs tillsammans med GPS 18, en mottagare som kommunicerar via USB eller serie till datorn, samt City Select, för att ha kartor som stödjer autorutt.

Men för den som redan har Mapsource finns nRoute att ladda ner gratis.
http://www.garmin.com/support/agree.jsp?id=575
Jag har inte provat det i praktiken ännu, men såvitt jag förstår krävs det då att man har en kartprodukt redan, som klarar autorutt. Dessutom måste man ha en GPS-mottagare som kan skicka data till Mapsource. Om det går med både Garmins format och med NMEA har jag inte tagit reda på än. Hur det fungerar med upplåsningskoder vet jag inte heller, men jag förmodar att det är som vanligt med Mapsource, dvs att man måste ha en kod som passar till den GPS som levererar data för realtidsvisning på datorn.

Själv har jag i så fall allt som behövs, så så snart tiden medger (troligen ikväll) ska jag prova, och återkomma med någon slags rapport.

Anders
 
Lite vidare test visar att nRoute inte tycks fungera om inte den positionsgivande GPS-enheten kommunicerar med Garmins protokoll. NMEA fick jag inte att fungera. Måhända ett sätt för Garmin att tjäna något på affären, eftersom det gör att det inte går med vilken mottagare som helst.

För övrigt verkar programmet göra ungefär samma sak som en iQue gör, plus/minus några detaljer.
Röstguidning enbart på utrikiska (amerikansk engelska). Fast det tycks vara vanliga wav-filer, så den som vill kan nog få det att prata skånska också! :)

Anders
 
Jag har inte testat med någon gps ännu, men jag har märkt att den inte tar med alla kartor som jag har installerat i mapsource.
Cityselct V6 och metroguide V5 + friluftskartan kommer med. Men inte MG6 eller bluechart.
Bluecahrt kan jag ju iofs förstå...

/C
 
chuck; sa:
Jag har inte testat med någon gps ännu, men jag har märkt att den inte tar med alla kartor som jag har installerat i mapsource.
Cityselct V6 och metroguide V5 + friluftskartan kommer med. Men inte MG6 eller bluechart.
Bluecahrt kan jag ju iofs förstå...

/C

Det står uttryckligen på http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=575

"Works with all MapSource products except BlueChart and MetroGuide 5 or greater."

Per Brune
 
Oops!
Där ser man! Så lätt var det.

Men jag undrar fortfarande varför det inte funkar med MG 6 eller nyare.
 
Det finns ett inlägg på sci geo sat nav om nRoute idag som förklarar att det har att göra med skiftet Navteq till TeleAtlas i USA eller om det nu var omvänt. Att använda programvaran på en laptop skulle tydligen inte ingå i licensöverenskommelsen.
 
Ja, fast det märks ju inte någon skillnad. Jag har inte letat upp något speciellt ställe, där kartbilderna skiljer sig åt. Det är nog enda sättet att se skillnaden.
Om det är så, att det är licensproblem när de gick över till Navteq i USA, kan det ju hända att begränsningen för Metroguide inte gäller här. Åtminstone inte ännu, tills de har kommit att tänka på det. När jag läste på Garmins websida fick jag intrycket att "GPS 18 Automotive Bundle" bara finns för USA än så länge. Det här nedladdandet och fixandet kanske inte är riktigt vad de har tänkt sig?

Eller så läste jag bara inte tillräckligt noggrannt.

Anders
 
Nu har jag vart ute och testat det lite.
Tycker att det funkar helt ok, likvärdigt med tomtom och destinator.
Det måste ju vara kanon för dom som skall ta bilen och leta efter geocach:ar. :)
 
Funkar inte

Får inte nRoute att fungera på min dator (XP Pro). Programmet ansluter och kopplar ur anslutningen hela tiden ubgefär en gång i sekunden. Har bytt till senaste USB programvara och firmware version för min 60C.

Uppladning av waypoints m m fungerar och jag kan använda Ozi i NMEA läge för moving map, men vare sig MapSource eller NRoute vill fungera i vare sig Garmin eller NMEA läge. Nå´n idé om vad det kan bero på?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Store Garmin nRoute har nu stöd för MetroGuide 5 och senare Navigering 2
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.