Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang

Smart
Garmin inReach är ett fint hjälpmedel utanför täckning. Den ger ju främst möjlighet att larma - och kommunicera vid ett larm. Med envägskommunicerande system som SPOT där man bara kan larma, men inte ta emot meddelanden tvingades fjällräddningen ut för att kolla larmet. När det går att skicka meddelanden fram och tillbaka vid en olycka när man larmar med Inreach som har ett tvåvägssystem kan fjällräddningen nu via meddelanden både förbereda sig och ge råd och avvakta om man inte är allvarligt skadad. Det känns bra att inte behöva få hjälp om man klarar sig med rådgivning. Framför allt behöver man inte utsätta fjällräddningen för onödiga kostnader, resurslåsning och personliga risker som en onödig utryckning innebär. Sen är det fint med andra säkerhetsfunktioner som att ta emot väder och skicka meddelanden till nära och kära.

Det är en smart säkerhetspryl alltså. Men tyvärr är tjänstens abonnemang snärjigt. Jag har stött på två problem som gett mig oväntade kostnader.

1) Månadsdebittering - oklara tidsperioder
Jag har haft en Mini, första versionen, och kan inte klaga på funktionaliteten. Det som däremot är väldigt snärjigt är abonnemanget. Det enklaste Safety verkar smidigt med en fast årsagivft 394.99 SEK sen betalar man 169.99 SEK per månad. Jättebra om man som jag åker skidor och vandrar utanför mobiltäckning några månader om året. Sen jag började med Inreach 2019 har verkar tolkningen av avgifterna ändrats. Som jag förstår det är det minimum två månader man måste använda var gång man aktiverar det numera. Det står "Minsta tidsperiod för Freedom-planer är 30 dagar. Vid ändring av Freedom-plan gäller en ny minsta period om 30 dagar. " När jag kontaktar Garmin i Sverige får jag obegripliga svar varför minsta tid är två månader. Jag ska be dem förklara här i tråden.

2) Spårning "tracking" - inställningar kan bli dyra
Sen bör man se upp med skicka spårpunkter "tracking". De kostar 1.10 styck med Safety-abonnemang. Sätter man tätt intervall, en kan det rassla iväg rejält. Jag vet vandrare som direkt brände en femhundring på några dagar utan att veta om denna viktiga inställning. Jag stängde därför av tracking direkt jag köpte den 2019. Men efter jag gjort en Firmware-uppdatering i våras var tracking på igen utan att jag märkte det. Som tur var rörde det sig bara om 166 kr. Garmin USA erbjöd sig stryka den räkningen av goodwill, men förnekar att Fimware-uppdateringen orsakat detta. Men jag vet att jag inte har inte ändrat inställning för tracking sen 2019.

Det är trist att en bra tjänst och produkt har dessa oklarheter kring sig. Det finns ju en moralisk laddning i att på snärjigt sätt och möjligen överdebitera en tjänst man skaffat för känna sig mer trygg. Det känns ju inte tryggt.

Finns det någon mer som haft problem att förstå Garmins Inreachs abonnemang och råkat ut för oväntade kostnader?
 
Kan delvis hålla med men har inte upplevt att just abonnemanget är krångligt att förstå. Kan dock ha att göra med att en månad hit eller dit inte upplevs så betungande men visst, det är ju inte helt tydligt vad som gäller. Har min Mini aktiv några månader över sommaren.

Stängde också av trackingen och har bara skickat enstaka positionsangivelser till nyfikna följare av vandringen. Just trackingen var aldrig ett huvudsyfte när jag köpte min Mini men det kan ju vara skoj att använda ibland. Och kostnaden får man då vara beredd på. Har inte råkat ut för några direkt oväntade kostnader men har skickat fler meddelanden än jag kanske planerat men det är ju då självförvållat.
 
När jag läser på Garmins hemsida om de olika abonnemangstyperna får jag ju verkligen intrycket att minimum är 30 dagar och inte två månader om man aktiverar ett freedom-abonnemang. Kan det möjligtvis vara någon skillnad om man väljar att avaktivera det igen dag ett jämfört med sista dagen, då "Vid ändring av Freedom-plan gäller en ny minsta period om 30 dagar."?
 
Om man aktiverar Freedom Safety så är kortaste tiden 30 dagar. Men om man efter 10 dagar kommer på att Recreation nog passar mig bättre så startar nya 30 dagar minimum från bytesdatumet. Klart som korvspad
 
Om man aktiverar Freedom Safety så är kortaste tiden 30 dagar. Men om man efter 10 dagar kommer på att Recreation nog passar mig bättre så startar nya 30 dagar minimum från bytesdatumet. Klart som korvspad

Ja, man kan tycka det. Så du delar inte erfarenheten med e_palm att det skulle vara minimum två månader numera?
 
Ja, man kan tycka det. Så du delar inte erfarenheten med e_palm att det skulle vara minimum två månader numera?
"erfarenheten" är nog att ta i. Lät som en feltolkning av texten för mig. Det har stått likadant sedan jag köpte en Mini för två år sedan. Jag har aldrig behövt abonnera på mer än 30 dagar om jag inte vill
 
Hmm jag använde min förra året 1 månad och har för mig att jag bara betalade för just 1 månad. Sen att man måste betala årsavgiften varje år gör ju att det de facto kostar ca 500 för den månaden om man bara använder den på 1 långtur per år
 
Jag har också en. Har den aktiv under hösten. Jag har hittills aldrig behövt använda den.

Jag ser det som en försäkring, kanske främst för anhörigas skull när jag är ute ensam i fjällen. För det fungerar den bra. Jag kan inte säga att jag tycker det är prisvärt, men för mig är det bevisligen inte för dyrt.
 
Problemet kring hur länge man betalar när man sätter igång den är att Garmin inte anger några exempel på hur de räknar. Om man sätter igång den och man bara ska debiteras för en månad, måste man stänga av abonnemanget samma vecka, samma dag eller inom 10 minuter? Går månad två igång dag andra veckan, dag två, efter 11 min etc.
Garmin känner till den här diskussionen, men väljer att inte kommentera här. Det säger en del. De vill inte vara tydliga. Kanske är mer lönsamt att vara vag i sina villkor?
 
Problemet kring hur länge man betalar när man sätter igång den är att Garmin inte anger några exempel på hur de räknar. Om man sätter igång den och man bara ska debiteras för en månad, måste man stänga av abonnemanget samma vecka, samma dag eller inom 10 minuter? Går månad två igång dag andra veckan, dag två, efter 11 min etc.
Garmin känner till den här diskussionen, men väljer att inte kommentera här. Det säger en del. De vill inte vara tydliga. Kanske är mer lönsamt att vara vag i sina villkor?

Från Garmins svenska hemsida, min markering med fet stil

" Registrering för Freedom-planer medför en årsavgift på 394,99 SEK. Minsta tidsperiod för Freedom-planer är 30 dagar. Vid ändring av Freedom-plan gäller en ny minsta period om 30 dagar. Inga avgifter tillkommer om du vill ändra en Freedom-plan. Uppehåll i tjänsten kan göras en månad i taget utan kostnad. Användare har bibehållen åtkomst till inReach-data som lagras på Garmin Explore™-portalen medan kontot är inaktiverat. Vald plan förnyas automatiskt varje månad såvida inte användaren ändrar valen för konto i Garmin Explore™-portalen."


Dvs
Tydlig information att minsta tidsperioden är 30 dagar och det kostar inget när du vill pausatjänsten.
Ändrar du till en annan freedom-plan är minstaperioden på den nya planen 30 dagar.
 
Jag har läst det flera gånger. Jag ändrar inte freedom plan utan pausar befintlig. Men det framgår inte när man måste stoppa en plan för att den bara ska gälla i en månad som jag skrev. Garmin vill inte heller svara på det. Måste man säga upp den samtidigt som startar den? Tidigare kunde man starta den och sen stänga av inom en månad om man bara vill betala för en månad. Det gäller inte nu eftersom jag pausade efter 16 dagar och då måste man betala för två månader. Det framgår inte. Det är snärjigt och oklart när Garmin inte anger hur snabbt man måste säga upp/pausa abonnemanget med ett exempel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
Tanglan Garmin Inreach Explorer+ Navigering 3
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Beja Allmänna frågor om Garmin 64st Navigering 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...