Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang

Efter att ha hyrt ett antal gånger har jag vid något skärpt tillfälle lyckats räkna ut att jag i det långa loppet kommer att tjäna på att köpa och har nu gjort det. Lika skärpt är jag inte nu när det är dags att välja abonnemang.

Först och främst tänkte jag kolla ifall någon av alla entusiaster därute råkar ha byggt nåt excelark eller annan kalkylator för att räkna ut vad som lönar sig mest utifrån givna förutsättningar?

I andra hand så är min fråga denna:

Jag väljer mellan det minsta abonnemanget (safety) och mellan (recreation) och om det blir mest lönsamt med årsabonnemanget eller ej... Jag har inte behov av att skicka mer än enstaka meddelanden så det är avgifter för spårning och hur mycket jag kommer göra det som blir avgörande, och då är det ett par saker jag inte förstår.

Jag kommer med få undantag att spåra genom att lägga manuella waypoints eftersom jag tyckt det varit batterieffektivt och bra. (Undantag kan t ex vara om man går någon särskilt intressant passage och vill ha stenkoll exakt på hur man gått, då har jag kanske på spårning hela tiden, max en dag under en vandring.) Jag har rent av stängt av apparaten mellan waypointsen. Är det onödigt eller..?

I det minsta abonnemanget (safety) så ingår ju inte att skicka spårpunkter utan de kostar 1,10 SEK st. Min fråga är hur "skicka spårpunkter 1,10 SEK" räknas? Är det för varje waypoint jag lägger, eller är det för varje tillfälle då spårpunkter skickas (utifrån valt sändningsintervall eller, om det är avslaget, vid aktivering av sändningsintervall?)

Och om jag istället för att klicka waypoints spårar, vad räknas då som en spårpunkt i "skicka spårpunkter"?


Vad menas med det där andra som kostar 1,10 SEK, "pingmeddelanden om plats"? Det är inte det samma som incheckningsmeddelanden förstår jag, för det ska ju ingå. Så vad betyder det?


Sedan en funktionsfråga:
Vad är det för skillnad på "starta spårning" och "autospårning"? Och i termer av batteriåtgång..?

Är det stor skillnad på att spåra med hög precision eller standard? I kvalitet samt batteriåtgång?
 
Senast ändrad:
Gissar lite nu, eftersom jag inte har någon. Navigera och spara gpsspår gör man väl bäst med en offline mobiltelefon, det är gratis.
En Garmin Inreach kan man använda till att ladda ned väderprognoser, och att skicka meddelanden om det behövs. Speciellt om det blivit kris. Annars har man den avslagen.
 
Gissar lite nu, eftersom jag inte har någon. Navigera och spara gpsspår gör man väl bäst med en offline mobiltelefon, det är gratis.
En Garmin Inreach kan man använda till att ladda ned väderprognoser, och att skicka meddelanden om det behövs. Speciellt om det blivit kris. Annars har man den avslagen.
Detta är ju OT för frågan handlar ju inte om att jag använder en Garmin mini för att spåra, men: Min mobil håller i max 8-9 dagar i batterisparläge/flygläge och uppladdad med en Nitcore NB10000 för att bara fota med. Lika många dagars spårning absolut inte.
 
Jag är i samma situation med att jag köpt en inreach som jag inte hunnit använda än.

Denna sida borde förklara lite bättre vad de olika delarna i abonnemanget innebär: https://support.garmin.com/sv-SE/?faq=QK8DnECaKb0JVz1ep2zKI6
Min tolkning av detta:
- "skicka spårpunkter" bör ju bara vara när du faktiskt skickar ut det på nätverket, alltså om du har spårning igång med ett spårsändningsintervall (send interval). Så att bara använda loggning eller manuella waypoints borde inte kosta något.
- "pingmeddelanden om plats" - om du slagit på funktionen att någon ska kunna efterfråga enhetens position så är det kostnaden för varje gång den används.

Med autospårning påslagen aktiveras spårnings-funktionen automatiskt när enheten startas så behöver du inte starta spårning manuellt.
 
Jag är i samma situation med att jag köpt en inreach som jag inte hunnit använda än.

Denna sida borde förklara lite bättre vad de olika delarna i abonnemanget innebär: https://support.garmin.com/sv-SE/?faq=QK8DnECaKb0JVz1ep2zKI6
Min tolkning av detta:
- "skicka spårpunkter" bör ju bara vara när du faktiskt skickar ut det på nätverket, alltså om du har spårning igång med ett spårsändningsintervall (send interval). Så att bara använda loggning eller manuella waypoints borde inte kosta något.
- "pingmeddelanden om plats" - om du slagit på funktionen att någon ska kunna efterfråga enhetens position så är det kostnaden för varje gång den används.

Med autospårning påslagen aktiveras spårnings-funktionen automatiskt när enheten startas så behöver du inte starta spårning manuellt.
Tack! Din tolkning om pingmeddelanden och autospårningsfunktionen låter rimliga. Men den första har jag fortfarande frågetecken kring och undrar om det verkligen är så. Vilken text är det du tolkar så? Jag tycker Garmin är väldigt otydliga med hur det funkar och jag hittar inte.
 
Jag köpte också en InReach 2, har pausat abonnemanget, 170 kr/mån. 10 meddelanden/månad, samt få väderprognoser. Räcker för mig, just nu i alla fall.
 
Tack! Din tolkning om pingmeddelanden och autospårningsfunktionen låter rimliga. Men den första har jag fortfarande frågetecken kring och undrar om det verkligen är så. Vilken text är det du tolkar så? Jag tycker Garmin är väldigt otydliga med hur det funkar och jag hittar inte.
Jag tänker att det som kostar är att du använder satellit-nätverket för att skicka och ta emot trafik, i.e. meddelanden, spårpunkter mm. Waypoints och spårloggning (utan spårsändning) görs ju lokalt på enheten så inget bör ju skickas ut, men någon som faktiskt haft ett eget abonnemang kan ju rätta mig.
Du kanske sett denna gamla tråd som delvis behandlar ämnet: https://www.utsidan.se/forum/thread...t-men-se-upp-foer-snaerjigt-abonnemang.93694/
 
Jag tänker att det som kostar är att du använder satellit-nätverket för att skicka och ta emot trafik, i.e. meddelanden, spårpunkter mm. Waypoints och spårloggning (utan spårsändning) görs ju lokalt på enheten så inget bör ju skickas ut, men någon som faktiskt haft ett eget abonnemang kan ju rätta mig.
Du kanske sett denna gamla tråd som delvis behandlar ämnet: https://www.utsidan.se/forum/thread...t-men-se-upp-foer-snaerjigt-abonnemang.93694/
Precis som man konstaterar i den tråden så är det snärjigt och oklart. Fortfarande helt obegripligt för mig om det är själva sändningen eller antalet spårpunkter som debiteras och om/hur jag kan styra vad som skickas eller hur jag gör för att bara lagra data i apparaten.

Sedan står det ju att obegränsat antal incheckningar ingår. Då skulle jag potentiellt sett kunna spåra en rutt genom att göra 200 incheckningar istället för att klicka manuella waypoints under en vandring..? Drar kanske mer batteri dock?

Jag vill säga att jag har varit väldigt nöjd med att hyra av Fjällcom satellite SOS som i själva verket lyckats förenkla det hela. Där ingår en mängd datatrafik snarare än en massa krångliga om och men. Även där har det hänt att jag någon gång haft någon onödig spårning påslagen omedvetet vilket har kostat en slant, och det problemet ligger ju i själva apparaten, att det inte är helt enkelt att förstå funktionerna och att diverse spårning eller batterikrävande saker riskerar vara igång utan att du vet om det.

I slutändan är det småsummor och struntsamma, men jag ogillar ju principiellt att signa upp på något som jag inte förstår. (Sedan finns det lägen i livet då småsummorna är stora. Det ska helt enkelt inte vara så här luddigt).
 
Senast ändrad:
Annars har man den avslagen.
Varför det?
Om man har en InReach -navigator, som min brorsons GPSMAP67i, eller en kom-enhet till sin smartfååån, som min InReach Messenger så är ju hela vitsen med det hela att de som lämnats kvar därhemma ska kunna följa med i expeditionens framdrift. Att köra 10-minuterspårningen kan vara lugnande för familjen, men är lite överdrivet - halvtimmes eller 1-timmes är gott nog enligt min erfarenhet.

Senaste fakturaspecen innehöll en massa 10-minuters-punkter avseende Fjälledarlinjens framfart kors och tvärs i Ammarnäsfjällen under några veckor i mitten av april - som allihop var prissatta till 0kr komma 00öre...

Än så länge har hans användning av 67i-n aldrig någonsin kostat något utöver de fastställda 280 kronorna per månad. - Anledningen till att han har ett rullande Recreation abonnemang med årsavtal är ju att vi aldrig vet i förväg när skolan pyser iväg ut i obygden där mobiltäckningen oftast är obefintlig (trots operatörernas snicksnack om 99%ig täckning i Sverige). Hur mycket han och flickvännen har satellit-SMS:at varandra vet jag inte, men det har aldrig gått över det antal per månad som ingår i basavgiften. 40 st vill jag minnas... När kursen är avklarad backar vi tillbaks abonnemanget till ett vanligt väckbart månadsvisavtal om han så vill när det är han som då betalar. Att jag betalar nu är för att jag anser att sånt här ska inte betalas med studielån.

För min egen Messenger har vi ett vanligt månadsvis väckbart abonnemang men det är i princip enda skillnaden. Den är lättare att förutse vilka månader den behöver vara 'i tjänst' så att säga...
Inget att tveka över egentligen. Men jag ska villigt erkänna att det var först efter att Garmins support i Göteborg hjälpt till att reda ut detaljerna som pusselbitarna föll på plats.
/Odd
 
Senast ändrad:
Varför hålla på och skicka tracking-points till någon hela tiden ? Verkar väldigt onödigt & överdrivet, skulle jag aldrig göra. Det räcker väl om man kan skicka meddelande någon gång om man vill, speciellt till fjällräddningen om det behövs. Men alla gör som dom vill -- :)
 
Det beror naturligtvis helt på vad övriga i 'familjen' vill ha - när de inser att möjligheten finns, och det utan extrakostnad. Åtminstone för Recreation-abonnemangen... Man får väl kontra med krav på en sån där Powerbank med säg, 20000-30000-40000 mAh :eek: om man tycker det är för mycket begärt att ha 1-timmes-spårning påslagen 24/7 i några veckor.

Jag tycker det är en trevlig sidofunktion - som sedan blir ännu bättre när man plockar in sina GPS-positionerade bilder i samma databas på sin egen hemsida. Och Garmins MapShare-sida är ju bara åtkomlig för de som speciellt bjudits in av info-ägaren. Mycket bättre än såna där fåniga publika sociala nätverk som ingen tycks kunna släppa blicken från nuförtiden - där alla tydligen ska tala om vad de åt till middag och vad/var de shoppade igår...
/Odd
 
Senast ändrad:
Kanske OT, men ändå
Navigera och spara gpsspår gör man väl bäst med en offline mobiltelefon, det är gratis.
Bäst! Varför det?
Åtminstone att logga GPSspåret med en (tillräckligt) modern strömsnål Garmin GPSklocka, som man en ggn/dygn laddar och synkar+laddar upp till Garmin Connect via mobiltelefonen, verkar för mig åtminstone ännu bättre.
Med en tillräckligt avancerad GPSklocka går det ju även att navigera även om de ggr jag har provat har jag blivit besviken på den löjligt lilla displayen.
Men även om det är bättre och ffa strömsnålare än att logga via mobilen vet jag inte om det är bäst.
Alternativ:
Att navigera och logga GPSspåret med en modern (strömsnål) Garmin Edge cykel GPS
Stor display för bra navigering och lång batteritid: 35-90(180!) timmar enl Garmin
Men är det bäst?
Det kan inte jag bestämma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
Tanglan Garmin Inreach Explorer+ Navigering 3
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.