Hjälp, Inreach mini 2 slukar batteri!

Jag har hyrt Garmin Inreach Mini tidigare och inte haft detta problem, är det något nytt med 2:an?

Jag fick den igår och den råkade ligga påslagen över natten vilket tog batteriet från 100% till 50%(!?)

Märkligt. Även de gånger när jag spårat 2-3 dagsetapper så har batteriet klarat en vecka med i övrigt manuella waypoints.

På morgonen slog jag så av spårning, autostart, rörelseintervall osv. Därefter gjorde jag lite testskick av ett automeddelande och ett sms, samt mottagande av ett meddelande, knappade in en kontakt och testade kartan, vilket dränerade batteriet till 26%. Detta gjordes utomhus.

Det ser ut som att den bokstavligen suger batteri när den söker efter meddelanden..? Jag hittar inget sätt att ställa in att den inte ska göra det, och hittar heller inget att stoppa en pågående sökning, annat än att stänga av den...?

20230805_140812.jpg20230805_141000.jpg

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

HasseQ

Temp. avstängd
Ladda upp den och stäng av den. En sådan pryl ska man väl bara slå på om man råkat ut för en olycka.

Ladda upp den och stäng av den. En sådan pryl ska man väl bara slå på om man råkat ut för en olycka.
Nja, man ska absolut kunna ha dem påslagna ett tag: 14 dagar i standardläge och längre i batterispar. Det är trots allt tängt att man ska skicka och ta emot meddelanden och positioner.

Däremot är det en bra ide att ladda den och starta om den, kan vara något lustigt med batteriövervakningen.

Tror jag har första varianten -- men för mig är det extremt stor skillnad i batteriåtgång att ha den igångsatt utomhus med fri himmel jämfört med att ha den igång inomhus.

Jag har pratat med han jag hyr av och alla hans 2or är nya. Han är övertygad om att det är för att den är inomhus. Dock bekräftat att man inte kan välja att söka efter meddelanden bara manuellt, utan den kommer ligga och kolla när den vill och så länge den vill.

Jag kommer nog ha den avslagen mellan mina manuella waypoints för att vara på den säkra sidan...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips