Garmin GPSMAP H1/ H1i Plus

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Verkligen. För 7.500 får man väldigt mycket vattensäkrad smartphone med rejält och robust skyddsskal till.

Om jag har förstått Garmins dokumentation rätt finns inte ens det som faktiskt var ett köpeargument för denna typ av enheter bak i dagarna kvar längre: by default always-on skärmen läsbar utan bakgrundsbelysning!

Verkligen. För 7.500 får man väldigt mycket vattensäkrad smartphone med rejält och robust skyddsskal till.

Om jag har förstått Garmins dokumentation rätt finns inte ens det som faktiskt var ett köpeargument för denna typ av enheter bak i dagarna kvar längre: by default always-on skärmen läsbar utan bakgrundsbelysning!

7500:- utan inreach
11500:- med inreach

Så jag hoppar över båda versionerna.

7500:- utan inreach
11500:- med inreach

Så jag hoppar över båda versionerna.

Hur har de tänkt? Hur kan 4000 i premium för Iridium vara attraktivt? De som är ute på "seriösa expeditioner" som faktiskt motiverar en standalone-GPS vill i de flesta fall sannolikt ha satellitnödanropsutrustningen även särskiljd från denna för att sprida riskerna på ett sätt som passar expeditionen. 4000 är dyrare än en separat Inreach!

Hur har de tänkt? Hur kan 4000 i premium för Iridium vara attraktivt? De som är ute på "seriösa expeditioner" som faktiskt motiverar en standalone-GPS vill i de flesta fall sannolikt ha satellitnödanropsutrustningen även särskiljd från denna för att sprida riskerna på ett sätt som passar expeditionen. 4000 är dyrare än en separat Inreach!
Men i dag med biljetter osv i mobilen känns det otryggt med att använda gps på tur i samma mobil.
För många år sedan såg jag hur min mobil lyste i packningen som jag trodde var avstängd ute på fjället.
Inget hände men man bygger upp trygghet i mobilen som lätt kan försvinna.

Men i dag med biljetter osv i mobilen känns det otryggt med att använda gps på tur i samma mobil.
För många år sedan såg jag hur min mobil lyste i packningen som jag trodde var avstängd ute på fjället.
Inget hände men man bygger upp trygghet i mobilen som lätt kan försvinna.

Tja laddmöjligheter brukar ju inte vara obefintliga. Men visst, tycker man att det är en befogad oro att "skada sin telefon" på fjället och därmed bli begränsad så går det att köpa två st (!!) bra IP67:ade Samsung, t.ex. A56, för samma pris som den billigaste varianten av GPSen i trådstarten handlar om.

Tja laddmöjligheter brukar ju inte vara obefintliga. Men visst, tycker man att det är en befogad oro att "skada sin telefon" på fjället och därmed bli begränsad så går det att köpa två st (!!) bra IP67:ade Samsung, t.ex. A56, för samma pris som den billigaste varianten av GPSen i trådstarten handlar om.
Helt obefogad anser jag inte oron vara. Jag har en gång varit med om att telefonen slutat fungera. Det var var jag vet inte en pga av slag eller liknande.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips