Garmin GPS76 s el Vista

Undrar lite över hur stor skillnad det är mellan dessa.
Hur detaljerad är kartstödet med tanke på 24Mb minne?

J

Skillnader mellan GPS76 och vista

ham; sa:
Undrar lite över hur stor skillnad det är mellan dessa.
Hur detaljerad är kartstödet med tanke på 24Mb minne?

J
Gigantisk skillnad.

GPS76 ska jämföras med etrex Venture.
GPSMAP76 ska jämföras med etrex Legend
GPSMAP76S ska jämföras med etrex Vista.

Skillnader alllmänt mellan 76 serien och etrex serien.
76 Serien är större
76 Serien flyter
76 Serien kostar mer
76 Serien är mer anpassad för sjön. (För mapenheterna betyder det att bluechart fungerar bättre)

Angående kartor så rekommenderas antingen att läsa gamla inlägg här eller kolla på garmins hemsida under cartography där många kartor kan beskådas. (Inte bluechart)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Storleken ska inte underskattas, jag hade en e-trex förut och har en GPS76 nu.
Den större displayen och den högre upplösningen gör verkligen skillnad, det är svårt att zooma ut och få en överblick om fönstret är både litet och har grova pixlar, allt flyter ju ihop.
Jag upplever inte att jag skulle vilja ha en mindre enhet, snarare en större.
Jag är nöjd med min GPS76 men jag använder den för lite för att kunna recensera den.

JL

Skillnaden...

Jag har skrivit flera frågor om detta, eftersom jag också stod i valet och kvalet att köpa antingen en Vista eller gpsmap76s. Jag valde gpsmap76s, eftersom skärmen faktiskt gör en väldig skillnad, den har större knappar, flyter och (ljud)larmar när man närmar sig en waypoint. Köpte den i England för 5 laxar.

Jag är skitnöjd med min GPS!!! Skulle inte kunna vara utan den, har den på vandring och i bilen. Köpte dock en antenn till bilen och cigarettsladd, för den lilla boven formligen vräker i sig ström.

Är det nåt mer du undrar över när det gäller GpsMap76s så fråga gärna mig:

marcuslundmark@telia.com

/Mac

Nu tror jag nog att man virrat till det lite med upplösningarna.

Fakta är att Vistan har betydligt bättre upplösning i sin diplay än GPS76S.

Vistan har 288 X 160 pixlar vilket är totalt 46080 st på en display som är 53,34 mm X 27,94 mm vilket är 14,9 cm2 detta ger alltså 3092 pixlar per cm2.

GPS76S har 240 X 180 pixlar, totalt 43200 pixlar. Displayen är 55,88 X 40,64 mm, 22,7 cm2. Detta ger 1903 pixlar per cm2.

Klart mindre/sämre upplösning än Vistan, som jag ser det.

Vistan har dock en i vissa situationer väl liten display. Men skall man ha en så liten och smidig enhet så kan inte displayen bli mycket större. Och för de behov Vistan är anpassad för, så är det helt OK. Har man behov av en större display så är man ju heller inte intresserad av Vistan.

MVH Tony

Gammal eTrex

Tony_Avesta; sa:
Nu tror jag nog att man virrat till det lite med upplösningarna.

Fakta är att Vistan har betydligt bättre upplösning i sin diplay än GPS76S.

Vistan har 288 X 160 pixlar vilket är totalt 46080 st på en display som är 53,34 mm X 27,94 mm vilket är 14,9 cm2 detta ger alltså 3092 pixlar per cm2.

GPS76S har 240 X 180 pixlar, totalt 43200 pixlar. Displayen är 55,88 X 40,64 mm, 22,7 cm2. Detta ger 1903 pixlar per cm2.

Klart mindre/sämre upplösning än Vistan, som jag ser det.

Vistan har dock en i vissa situationer väl liten display. Men skall man ha en så liten och smidig enhet så kan inte displayen bli mycket större. Och för de behov Vistan är anpassad för, så är det helt OK. Har man behov av en större display så är man ju heller inte intresserad av Vistan.

MVH Tony
Men den gamla gula eTrexen har en lägre upplösning, så det kan ju vara den man referar till :)

/Janne

Re: Gammal eTrex

jasy; sa:
Men den gamla gula eTrexen har en lägre upplösning, så det kan ju vara den man referar till :)
Nu gällde den ursprungliga frågan just de modeller som Tony redovisar men det är möjligt att någon kan ha blandat in päron fast det var äpplen det gällde.

Jag håller med Tony till hundra procent. Om man verkligen ha en liten GPS med mycket finesser är Vistan det ultimata valet. Kan man acceptera en större enhet så köper man hellre något annat då Vistans stora fördel, dess smidiga format, samtidigt är dess största nackdel om användaren inte uppskattar det.

¨Tackar

Menade GPSmap76s förstås.
Tack för alla svaren, mintanke är att göra det optimala tillsammans med någon PDA därav frågan.

Ham

Re: ¨Tackar

ham; sa:
Menade GPSmap76s förstås.
Tack för alla svaren, mintanke är att göra det optimala tillsammans med någon PDA därav frågan.

Ham
Om du ska ha din GPS ihop med en PDA behöver du inte en GPS med karta. Har du ingen PDA redan, ska du kanske vänta till Garmin iQue3600 med Palm OS kommer.

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips