Garmin Friluftskartan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Serienummer till Garmin eTrex vista

Hejsan!

Jag vet att denna tråd är gammal som gatan men gör ett försök ändå.

Jag är helt färsk inom GPS-området. Jag har köpt en eTrex Vista och nu försöker jag installera Mapsource. Den frågar dock efter produkt serienummret som ska stå på kartongen eller garantibeviset. Jag har ingetdera. Han som jag köpte GPS:en av leter efter informationen men om han inte hittar den kommer jag att kunna installera Mapsource? Eller för den delen använda min GPS?

//Mattias

Vistans serienummer står inne i batterifacket. Vistans interna nummer kan du se om du går till huvudmenyn, inställningar, system, extramenyn, visa programversion.

Jag kan dock inte minnas att något av detta behövdes för att installera Mapsource första gången, utan det som skulle till då var ett nummer som stod på CD-fodralet till Mapsource. Mapsource är ju oberoende av vilken GPS du vill använda, så den GPS nummer har knappast med det att göra. Däremot behövs numret i din GPS om du vill låsa upp kartor, som kräver upplåsningskod. Exempelvis City Select.
Metroguide, som passar bäst till eTrex Vista, kräver ingen sådan kod.

Anders

Re: GPS unit id

Gott, tackar för era inlägg, nu börjar jag få lite koll, G7toWin verkar intressant.

Så fort jag har fått koll på hur GPS fungerar så har jag tänkt använda den ner i Chile. Jag har förstått att det inte finns så många kartor för Sydamerika. Men jag kan väl atlltid lägga in egna waypoints så jag kan hitta tillbaka när jag är ute och vandrar i Anderna?

Är det sedan svårt att plotta (?) in dessa på en vanlig karta så man kan se hur man vandrat?

Detta forum är underbart, fantastiskt att man får svar på alla frågor man har :)

//Mattias

Re: Re: GPS unit id

mattias_klint; sa:
Är det sedan svårt att plotta (?) in dessa på en vanlig karta så man kan se hur man vandrat?

//Mattias

Lågkostnadsalternativet är förutom G7towin (spara trackfilen som Ozi plot file) och NASA satellitfoton från https://zulu.ssc.nasa.gov/mrsid/ tillsammans med CompeGPS http://www.compegps.com/2006/
eller trailversionen av OziExplorer http://www.oziexplorer.com/

Vill du veta mer så använd sökfunktionen, då jag skrivit om detta flera gånger. Lämpliga sökord är compegps, nasa och ozi

Per Brune

Tackar för all info. Jag började med att söka men sedan när man får svar och ytterligare info. så glömmer man bort det.

Tack ännu en gång!

//Mattias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips