Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor

Jag har nu haft min GPS Garmin eTrex Vista HCx i ett par veckor och tänkte lämna ett omdöme om den och samtidigt ställa några frågor.

Plus
Liten och smidig
Mycket bra mottagare. Funkar till och med ok inomhus om man är hyfsat nära ett fönster.
Använder vanliga R6-batterier (alkaliska eller laddningsbara)
Mycket bra batteritid
Ljusstark skärm
Bra funktioner för vandring: Tydligt spår där man gått, kan användas med handskar, vattentät m.m.

Minus
Kompassen fungerar inte så bra
Hastighetsmätaren duger inte för vandring, den fladdrar för mycket. Det borde funnits ett läge som visade medelvärdet av hastigheten under de senaste minutrarna.
Sparade spår saknar information som finns i aktivt spår, t.ex. medelhastighet, tid vid förflyttning/stillastående m.m.
Displayen har låg upplösning
Knappen på framsidan trycks lätt in av misstag och hakar lätt fast i saker som t.ex. jackfickan.

Sammanfattning
Jag är nöjd med min Vista HCx så här långt. Den gör det jag förväntade mig: Visar var jag är på kartan och loggar var jag har varit så att man kan titta på det i efterhand på datorn. Den är liten, har bra batteritid och tål en del vatten.
Friluftskartan Pro lämnar en del övrigt att önska men den är bättre än ingen karta alls. Jag har precis laddat in bengibollens typ-filer och det förbättrade kartan en hel del. Men trots det får man nästan bektrakta kartan i GPS:en som ett sätt att lätt hitta var man är på papperskartan. Skärmen är för liten och lågupplöst för att kunna ge ordentlig överblick.

Frågor
Glaset framför skärmen på min Vista sitter lite snett i ramen. Det är tryckt så långt ut det går i övre högra och nedre vänstra hörnen. I övre vänstra och nedre högra hörnen är det en liten glipa på ungefär 0.5mm. Jag har sett att det varit likadant på en Legend HCx i en affär. Jag frågade Garmin om det var något som borde åtgärdas men det tyckte de inte. Hur ser det ut på era GPS:er?

Är det någon som har tips på något bättre program än MapSource för att i efterhand analysera sparade spår?

Den elektroniska kompassen i min Vista fungerar inte särskilt bra. Den verkar störas ut av små metallsaker som är flera decimeter bort. Är det vad man kan förvänta sig eller är det något fel på kompassen i min GPS?

Örjan
 
Håller med om dina Plus och minus kommentarer.

Önskan
Möjlighet att visa spår från GPSéns minneskort lagrade i GPX-format. Idag är man låst till de 20 spåren som finns internt i enheten. Ibland skulle man ju vilja plocka fram och titta på fjolårets spår. Minneskortet rymmer utan problem tusentals spår men det har Garmin "glömt".

Möjlighet att spara "trip data" informationen (minneskortet skulle rymma massor). Menar alltså fönstert för Tripmätare, medelhastighet,, färdtid osv.

Möjlighet att spara diagram över lyfttryck /barometer.
 
Håller i stort

med om dina kommentarer och det som skrivits därefter.

Generellt gillar jag vanlig bra orienteringskompass mer än elektroniska kompasser då det är lättare att få känsla för om kompassen påverkas av t ex mobiltelefon. Men jag tycker att min Vista HCx kompass är ungefär lika bra eller dålig som min Suunto höjdmätarklockekompass.

Mitt glas sitter inte snett.

Jag tycker att menyerna är krångliga men när man lärt sig så minskar irritationen en hel del.

Det finns mer att göra med trackfilerna än vad man kan göra i Mapsource. Prova t ex demoversionen av OziExplorer.

Generellt så kan Etrex Vista HCx så mycket att jag tycker att man kan rekommendera den till de flesta friluftare men den är ett komplement till kompass och tryckt karta i första hand inte tvärt om.

Thure
 
Om du laddar ur dom kan du ju kolla dom på datorn.



Kollar du tracken i MapSource kan du få fram "allt du behöver" (tycker jag i alla fall).

/Ulf

Jo, visst kan jag kolla i datorn när jag är hemma. Men med tanke på att alla spår ligger lagrade i GPX-format på minneskortet så vore det ju fint om man kunde kolla på dem i GPSén. Framförallt gäller det kanske man vill kolla på spår från förra gången man var på samma ställe.
 
Det

skulle onekligen kunna vara ett plus. Något att föreslå att Garmin tar fram i nästa uppdatering av mjukvaran?

Thure
 
Håller med om alla plus och minus.
Jag blev positivt överaskad över Vistan när jag fick hem den men negativt överaskad av kartmaterialet från Sportmanship/Garmin Sverige.

Funktionaliteten är bättre än jag förväntade mig och har inte större bekymmer med att joysticken rör på sig blir intryckt eftersom jag bär den i väska hela tiden.

Jag behöver inte större skärm än vad Vista har. Den fungerar för mig för det jag använder den till.
 
GPSVizualiser

Jag håller med de flesta kommentarerna. Har själv Vista CX (utan H) och det är en praktisk modell och lätt att hantera med handskar och bara med en hand.

Ett tips på en webbplats som man kan göra mycket med sin GPS. Jag brukar ibland skapa kartor med rutt från Vistan. Rätt enkelt, bara göra om ifall man misslyckats att göra det man har tänkt sig.

http://www.gpsvisualizer.com/
 
Håller med i plus och minus. Men eftersom jag visste vad jag skulle få se i kartan är jag inte besviken. Noggrannhet på riktning upplever jag större om jag rör mej rakt fram ett stycke och använder GPS än att lita på den inbyggda kompassen. Dock är den smidig att ta till för att "passa kartan".
Både GPS(alla) och kompass(inbyggda) kräver lite träning för att få känsla för hur en enhet beter sig i skog å mark (eller trafik).
Jag valde mellan 60CSx och Vista HCx, till Vistans fördel.
 
Jag har gjort en del research på GPS maskiner för min i första hand cykelanvändning. Kommer att användas under sommaren på Cykel i nästan tre månader! Undrar om detta är den optimala pris/prestanda/vikt-storleks gpsn på marknaden!

Tycker helt klart att den verkar liten och smidig! Den ser ut att vara robust och bra vattenavstötande, till skillnad mot de renodlade bil navigatorerna. Sen är det inget fel på batteriet (har dock solpanel för uppladdning av batterierna så det spelar inte så stor roll när jag befinner mig i naturen)
Vad jag ser som en nackdel med Garmins modeller är att kartorna är fruktansvärt dyra! Har dock kollat upp priserna i USA där jag för samma pris som i Sverige även får med Nordamerikanska baskartan!
Kan detta vara ett schyst alternativ för mig, hade mer tänkt att ha en lite mer överskådlig papperskarta över min rutt istället för att släpa på 15 separata kartdelar som jag hade sist jag cykla! Vill slippa stannandet vid var och varende vägkorsning då jag känner mig osäker på vägen ;p
Tror ni att det här är ett tillräckligt bra alternativ för mig eller är den bättre till fots, någon som har erfarenhet av denna och andra cykelalternativ?

/Mvh Sebastian
 
Jag har inga problem med Vistan i bilen trots att jag bara kör med FriPro-kartan så den bör ju fungera på cykeln, jag lägger in WP där jag ska svänga så ser jag ju det på kartan när det är dags. Använder WP-larm ibland om jag tror att jag inte kommer att vara uppmärksam.
 
Senast ändrad:
Basti, Vista är ju som du säger vattenavvisande till skillnad mot övriga billiga bilnavigatorer. För din del ska du nog även snegla på en del för MC-bruk som också uppfyller dina krav.
Som karta ska du nog sikta på City Navigator, vilket funkar på Vistan men man "saknar" rösten som säger när det är dags att svänga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7
anyman Köp av Garmin eTrex Vista Navigering 15
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
Bossel Garmin GPS etrex vista Navigering 2
Ambulansmannen Snart stolt ägare av Garmin etrex vista Navigering 4
mgens Basemap i Garmin eTrex Legend och Vista? Navigering 1
biting 10 st Garmin etrex Vista Navigering 14
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
Marvel Svensk handbok till Garmin Etrex Venture Navigering 4
the explorist garmin etrex tålig Navigering 2
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
Avslt Garmin Etrex Legend Navigering 3
Tarra Garmin eTrex Legend Cx Navigering 6
dabac kartor till garmin etrex venture? Navigering 4
Tarra Explorist 200 vs. garmin etrex legend Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.