Garmin eTrek Summit

Jag har blivit tänd på geocaching och funderar på att skaffa en sådan GPS. Naturligtvis kommer jag också passa på att använda den till vandring och dylikt.

Naturkompaniet har webbklipp, på eTrek Summit, som annars kostar 3050 kr men just nu 1799 kr. Det är en stor skillnad på ca 1200 kr!

Är den här modellen lämplig, bra för nybörjare? Nån av er som har erfarenheter av den här GPS:n?

Tacksamt för svar!

Jonas
 
jobbig att använda

eTrex Summit är "jobbig" att använda, då den saknar den lilla joysticken som nyare Garmin eTrex modeller (eTrex Legend, Venture, Vista, Legend C, Vista C) har
Garmin står inför att generationsskifte och många rear just nu modeller som nog kommer att utgå eller åtminstone kommer att bli svårsålda.

Ta en titt på http://www.hjertmans.se/
http://www.teknikmagasinet.se/
http://www.dustin.se/dacsaportal/

En GPS med karta höjer glädjen och en med färgskärm höjer glädjen ytterligare, fast då för du gräva djupare i plånboken

Per Brune
 
Re: jobbig att använda

Brune; sa:
eTrex Summit är "jobbig" att använda, då den saknar den lilla joysticken som nyare Garmin eTrex modeller (eTrex Legend, Venture, Vista, Legend C, Vista C) har
Garmin står inför att generationsskifte och många rear just nu modeller som nog kommer att utgå eller åtminstone kommer att bli svårsålda.
Per Brune

Jag var inne nyss på Garmins hemsida och ser faktiskt att Summit saknar joysticken. Då får jag kika på Geko 201 som sägs också vara bra.

Jag har blivit lite tänd på geocaching och därför börjar jag titta runt. Vad för generationsskifte händer nu? Vad kommer nästa gång?
 
Re: Re: jobbig att använda

macpac; sa:
Brune; sa:
eTrex Summit är "jobbig" att använda, då den saknar den lilla joysticken som nyare Garmin eTrex modeller (eTrex Legend, Venture, Vista, Legend C, Vista C) har
Garmin står inför att generationsskifte och många rear just nu modeller som nog kommer att utgå eller åtminstone kommer att bli svårsålda.
Per Brune

Jag var inne nyss på Garmins hemsida och ser faktiskt att Summit saknar joysticken. Då får jag kika på Geko 201 som sägs också vara bra.

Jag har blivit lite tänd på geocaching och därför börjar jag titta runt. Vad för generationsskifte händer nu? Vad kommer nästa gång?

Ett i mitt tycke, taskigt val igen. Batteritiden är kort på Geko, då den har AAA (LR03) batterier. Och just batteritiden enligt databladen ska du ta med 2 nypor salt. Vill du ha en GPS i den lägre prisklassen så kolla på eTrex Venture, Garmin 76, Garmin 60 (utan C). Men skyll inte på mig, om du efter en månad ångrar att du lät snålheten bedra visheten, att du inte köpte en GPS med karta.

Dom nya Garmin som är på gång har fått ett x på slutet i modellnamnet http://www.garmin.com/pressroom/outdoor/010306b.html eller använd sökfunktionen här på utsidan.

Per
 
Re: Re: Re: jobbig att använda

Brune; sa:
Ett i mitt tycke, taskigt val igen. Batteritiden är kort på Geko, då den har AAA (LR03) batterier. Och just batteritiden enligt databladen ska du ta med 2 nypor salt. Vill du ha en GPS i den lägre prisklassen så kolla på eTrex Venture, Garmin 76, Garmin 60 (utan C). Men skyll inte på mig, om du efter en månad ångrar att du lät snålheten bedra visheten, att du inte köpte en GPS med karta.

Dom nya Garmin som är på gång har fått ett x på slutet i modellnamnet http://www.garmin.com/pressroom/outdoor/010306b.html eller använd sökfunktionen här på utsidan.

Per

Lugnt, jag kommer inte att skylla på dig ifall jag blir missnöjd med köpet :) Men är kartor inte dyra att skaffa till Garmin? En vanlig karta kostar ju ca 100kr

Ang batteri, jag håller faktiskt med dig. Det hade underlättat om det var vanliga batterier eftersom jag har laddningsbara AA-batterier som jag använder till min digitalkamera. Bra att ha ännu flera AA, så jag kan använda samma laddare.

Jonas
 
Satsa på någon av Garmins modeller utan "C" om du vill ha en budgetvariant.
eTrex Venture (utan kartfunktion)
eTrex Legend (kartfunktion med för litet minne)
gpsMap 60 (Kartfunktion hyfsat minne större display och helixantenn)

Alla dessa gps:er har monokrom dislpay och drivs med 2 AA-batterier.

Friluftskartan kommer nu i ny version. Gamla friluftskartan kanske kommer att säljas billigare på grund av detta. Denna använder jag själv till geocaching.

/Martin

http://www.cykelforum.se
 
Re: Re: Re: Re: jobbig att använda

macpac; sa:
Lugnt, jag kommer inte att skylla på dig ifall jag blir missnöjd med köpet :) Men är kartor inte dyra att skaffa till Garmin? En vanlig karta kostar ju ca 100kr

Ang batteri, jag håller faktiskt med dig. Det hade underlättat om det var vanliga batterier eftersom jag har laddningsbara AA-batterier som jag använder till min digitalkamera. Bra att ha ännu flera AA, så jag kan använda samma laddare.

Jonas

Jag har osett beställt Friluftskartan PRO hos den lokala Garmin återförsäljaren. Kostar ungefär lika mycket som 40 paket cigaretter (tror jag).

Jag är för tillfället så missnöjd med Li-jon batteriet i min digitalkamera, så att jag bestämt mig för att köpa en ny digitalkamera. Bara Dustin har 160 modeller av digitala kompaktkameror så där är valet ännu svårare än för en GPS spekulant. Men kriterium 1 är att kameran ska ha AA batterier så där försvinner nog 75 % av de 160 modellerna.

OT
Dyra leksaker för vuxna pojkar ska man prissätta i antal paket cigaretter. Då kan man som icke rökare unna sig mycket.

Per
 
Re: Re: Re: Re: Re: jobbig att använda

Brune; sa:
macpac; sa:
Lugnt, jag kommer inte att skylla på dig ifall jag blir missnöjd med köpet :) Men är kartor inte dyra att skaffa till Garmin? En vanlig karta kostar ju ca 100kr

Ang batteri, jag håller faktiskt med dig. Det hade underlättat om det var vanliga batterier eftersom jag har laddningsbara AA-batterier som jag använder till min digitalkamera. Bra att ha ännu flera AA, så jag kan använda samma laddare.

Jonas

Jag har osett beställt Friluftskartan PRO hos den lokala Garmin återförsäljaren. Kostar ungefär lika mycket som 40 paket cigaretter (tror jag).

Jag är för tillfället så missnöjd med Li-jon batteriet i min digitalkamera, så att jag bestämt mig för att köpa en ny digitalkamera. Bara Dustin har 160 modeller av digitala kompaktkameror så där är valet ännu svårare än för en GPS spekulant. Men kriterium 1 är att kameran ska ha AA batterier så där försvinner nog 75 % av de 160 modellerna.

OT
Dyra leksaker för vuxna pojkar ska man prissätta i antal paket cigaretter. Då kan man som icke rökare unna sig mycket.

Per

Då kan jag tipsa dig en liknande digitalkamera som jag har fast nyare modell och ny beteckning. Jag äger Canon A80 och är supernöjd. Idag är det A620 om jag inte har fel.

Jonas
 
Nu när Garmins populäraste modeller kommer i ny utgåva i dessa dagar, vill nog många med dom "gamla" modellerna uppgradera till den nya teknologin. Som till mina syften är absolut bra nog, jag behåller min 60CS.

Därför tror jag att det bästa köpet är att titta i rubrikannonserna, nätauktioner med mera. Modellerna 60C(S) och 76C(S) kom för bara två år sedan, så det borde vara många "där ute" i rätt bra skick, och det borde även gå att få några kartor med på köpet.

Erling.
 
240GL; sa:
Därför tror jag att det bästa köpet är att titta i rubrikannonserna, nätauktioner med mera.
Se bara upp för lycksökarna som försöker lura folk med löjligt höga priser. Jag ser ofta annonser om enheter köpta på spekulation i USA där man sedan försöker få ut samma som för en europeisk enhet.

Köp gärna en USA-enhet om ni inte behöver europeisk grundkarta men då det inte är svårt eller farligt att själv köpa över internet från USA så är det nypriset i staterna som är utgångspunkten med rimliga avdrag för att enheten säljs i andra hand.

Se till att ha koll på prisbilden (inte bara tillverkarens rekommenderade pris) på den enhet ni tänker köpa. Fundera också på innan om ni absolut vill ha en svensk handbok för den kostar en hel del att skaffa efteråt om den inte finns med.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 5
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.