Garmin Astro Antenn

Går det att stänga av pejlingsdelen? Jag har funderat på en Garmin 60cxs men Astron verka ha i princip samma funkis + pejl funktion. Men visst måst man kunna använda den utan pejl också då man är ute och plockar svamp till exempel. Pejldelen vill jag självklart ha då jag jagar men den behövs ju inte då jag är ute själv.
 
Csx - Astron

Går det att stänga av pejlingsdelen? Jag har funderat på en Garmin 60cxs men Astron verka ha i princip samma funkis + pejl funktion. Men visst måst man kunna använda den utan pejl också då man är ute och plockar svamp till exempel. Pejldelen vill jag självklart ha då jag jagar men den behövs ju inte då jag är ute själv.

Givetvis kan man det!
Skillnaden är väl mest att i 60an finns fler "vanliga" finesser.. I astron är det mesta jaktanpassat..
Allt som tex. att lägga waypoints etc är samma funktion.. Så bara lägg in dina svampställen.. sen kan du väl maila över kartan..;):)
 
Kanon. Då är det bara att slå till. Den har ju fått grymt bra kritik fast man måste bygga om antendelen i både handenhet och hundenhet. Syrrans kille som hade vanlig GPS pejl beställde en direkt då han testade en.
 
Jag tycker inte man måste ha så bråttom att bygga om antennerna. Har man en bra väst eller sele som gör att antennen pekar någorlunda rakt upp så är räckvidden hyfsad. Jag använder stubbantenn och får räckvidder upp tll 3 km, sen kan man ju följa efter. En funktion som jag uppskattar är att om hunden går ur räckhåll och man är för lat att följa efter så är det bara att ladda ner spåret från hundenheten när man kommer hem. Då får man ju i alla fall veta var hunden har varit.

Kanon. Då är det bara att slå till. Den har ju fått grymt bra kritik fast man måste bygga om antendelen i både handenhet och hundenhet. Syrrans kille som hade vanlig GPS pejl beställde en direkt då han testade en.
 
Trasig display

Är det någon på forumet som behövt en rejäl service på grejerna? Själv halkade jag omkull på en isfläck och smack i backen for stackars handenheten. Efter den omgången vill inte längre displayen vara med. Har kontaktat Garmin i Sverige men där är det idel tystnad. Vore fint om någon elektronikkunnig i svea rike kunde ta sig an detta.
 
Vad nu då? Reagerar inte Sportmanship med blixtens hastighet?

Jag skrev till Sportmanship och frågade om en konstig sak på min Friluftskarta Pro 2006-03-12. Fick ett automatsvar ”På grund av hög belastning beräknas Ditt mail besvaras inom tre veckor.”

Nu har jag väntat i snart 2 år, så en kvalificerad gissning är att dom aldrig tänker besvara min fråga.

Är det så att det är Sportmanship som uppfann slowmotion?

Per
 
Men om Astron inte är godkänd i Sverige är den det nog inte i övriga EU inkl Storbrittanien heller. Så då finns det ingen anledning för europasupporten i England att ägna sig åt utrusningen.

För övrigt så kan två watt störa mycket. Det beror ju faktiskt på vad frekvensbandet används till i övrigt.

Jonas fd SM5ACM
 
Ja, just det, Astron faller förstås inte under Sportmanships jurisdiktion. Fast Friluftskartan borde ju göra det. De har ju själva tagit fram den.
 
bruksanvisning

]Hej! jag undrar om det är någon som vet om det finns svensk bruksanvisning på Garmin Astro 220 jag kan väldigt lite engilska är det någon som kan hjälpa mej. snälla mvh Dogge1

Jag köpte en Garmin Astro direkt när de släpptes i USA. Jag har testat den i Värmland och Dalarna sedan första helgen då jag kunde släppa min jämthund. Detta är mina erfarenheter av denna GPS:

Astron har många fördelar och den vikt brigaste för min del är att den fungerar även om det inte finns GPS-täckning. Detta är nödvändigt, då jag har vargar i grannskapet, men inte GPS-täckning över allt.

En annan viktig del är kartmaterialet (tror den heter Fritidskartan Pro) som är ganska bra, men tyvärr uppdateras det för sällan. Detta innebär att nya vägsträckningar inte finns med. Det finns också en del andra fel i kartmatrialet, men de är överkomliga. Med detta kartmaterial och GPS-enheten kan man lagra en massa sk Waypoints. Jag har själv satt ut ca 500 älgpass i sommar. Detta är till stor användning vid älgjakten, då jag exakt vet hur jag och min hund befinner sig i förhållande till varenda pass i drevområdet. Ingen kan heller säga att de inte sett älgen, då jag exakt ser vart hunden befunnit sig, genom ett efterlämnat spår. Genom detta spår kan jag också se om jag eller hunden missat något område i själva drevet. Nya vägdragningar har jag märkt ut genom att lägga in en sk rutt och namngett den.

Selen som följer med förefaller hyfsad. Sätter man den runt bröstkorgen på hunden, samt runt halsen, så sitter den rakt upp. Nackdelen är att den verkar klia en del på min jämthund, som då och då rullar sig. I september fastnade denna sele sannolikt i någon gren, vid övningsjakt på en stor älgtjur. Följden blev att hunden drog sönder selen, men selen och gps:en hängde kvar i halsbandet, när hunden kom tillbaka. Cabelas (där jag köpte min GPS) ersatte selen utan kostnad och skickade den till mina svärföräldrar i USA. De skickade den till mig.

Den största nackdelen är räckvidden. I riktigt kuperad terräng, där jag har fått ett berg i vägen, har det hänt att jag tappat kontakten på 700 meters avstånd. Dock återkommer kontakten igen, när jag eller hunden flyttar sig. Normalt brukar jag tappa kontakten på 1.6-2.2 kilometers avstånd. I ett lyckligt fall i skogsterrängen har jag lyckats hålla kontakten när hunden var 3.2 kilometers avstånd. Har man en vidsökt hund, bör man nog komplettera pejlen med en GPS som har telefontäckning, men där har jag ingen personlig erfarenhet.

Ett sista råd som jag vill ge den som tänker köpa denna pejl. Bry er inte om att man på Garmin inte rekommenderar större minneskort än 1GB. Själv har jag 4 GB på min Astro, samt ett 2GB minneskort på min "gamla" vanliga gps kallad 60CSx. Båda pejlarna fungerar utmärkt med dessa kort, vilket tillåter mig ha med hela Sverige på min GPS. Dessutom kommer jag sannolikt även att jaga i Norge och kan då även använda deras kartmaterial på samma kort.

Slutligen man får inte använda denna GPS i Sverige, då den har fel frekvens och kanske för hög uteffekt. Man får heller inte köra för fort eller jobba svart...[/QUOTE]
 
Osannolikt

jag undrar om det är någon som vet om det finns svensk bruksanvisning på Garmin Astro 220 ...
Jag vet förstås inte säkert men jag håller det för osannolikt att någon översätter handboken till svenska för en produkt som är otillåten i Sverige.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
lejonlejon Hjälp med shp filer till min Garmin Astro 320 Navigering 4
aktiv-jägare Egna kartor i Garmin astro Navigering 1
ulfjon mapsource till Garmin Astro hundpejl. Navigering 2
ceasar97 Garmin Astro Hur ladda in gröna kartan Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...