Garmin 60SCx "gå till"

Hej har ett Problen med min garmin som jag inte fattar,har lagt in waypoints på ön där jag bor,går sen till senast hittade platser,markerar då en waypoint får då frågan ta bort,Karta,eller GÅ TILL som jag väljer,då söker den själv från den Watpointen till Färjeläget i Sundsvall (Sundsvall-Vaasa) som inte funnits på över 10 år,försöker ta bort den ,men den finns varken på Waypoint eller städer eller nåt annat,vilken Waypoint jag välöjer så går den till Färjeläget ??? hur får jag bort det ??? tacksam för svar ,har Kört fast Helt Trek50
 
Jag gissar att du inte har någon detaljerad vägkarta inladdad men ändå försöker navigera längs vägar (autorutt). Du befinner dig då någonstans där färjeläget i Sundsvall är det närmaste stället där det finns en väg enligt GPS:ens grundkarta. Grundkartan är varken uppdaterad eller speciellt exakt så den är är inte användbar för detaljnavigering. Den är till för översiktsnavigering i de fall man av olika skäl inte har tillgång till ett bättre kartmaterial men man måste då leva med dess bristande noggrannhet och samtidigt ha alternativa hjälpmedel (papperskarta) till hands när man ser att grundkartan har fel.

Nu vet jag inte riktigt vad du vill göra men om du vill att GPS:en skall navigera längs vägar måste du ladda in detaljerade vägkartor, t.ex. CityNavigator. Du kan inte ta bort grundkartan men med en mer detaljerad karta inladdad kommer GPS:en att använda den istället för grundkartan när du väljer att navigera längs vägar.

Om du istället vill navigera utan hänsyn till vägar väljer du alternativet "Fågelvägen" (så heter det åtminstone i en annan Garmin-modell) och GPS:en kommer då att visa riktningen från aktuell position rakt mot den waypoint du vill gå till.

Lycka till!
 
Garmin 60SCx

Hej och tack för svaret Pelle,men har cyklat lite med den på ön och annars på fastlandet,den hittar alla vägarna,men förstår inte varför den väljer Färjeläget då jag går in på hittade senast platser och väljer en Waypoint där (plats) den ska väl söka från min Befintliga Plats till den då ?? inte in till Färjeläget ?+ så nåt verkar vara fel,troligen på nån inställning jag har på GPS, Trek50
 
... men förstår inte varför den väljer Färjeläget då jag går in på hittade senast platser och väljer en Waypoint där (plats) den ska väl söka från min Befintliga Plats till den då ??
Ja den skall visa en rutt från din befintliga position till den waypoint du väljer. Hur den rutten sedan ser ut beror både på dina egna inställningar och eventuellt vilket kartmaterial GPS:en har tillgängligt.

Har du t.ex. Friluftskartan inladdad så ser du förmodligen de flesta vägarna på skärmen men GPS:en kan ändå inte använda dem för ruttning längs vägarna och den måste då ändå använda grundkartan.

Två frågor måste du nog svara på för att någon skall kunna hjälpa dig vidare:
1. Exakt vilka kartor har du inladdade i GPS:en?
2. Vilken typ av rutt är det du vill åstadkomma, längs vägar eller bara som en riktning fågelvägen?
 
Garmin 60 SCx

Hej igen Pelle tack för att du orkar bry dig,har grundkartan inlagd,vad jag är ute efter är att få rutten från den waypointen jag markerar till till den plats jag sitter på (hemma),men varje gång vilken waypoint plats jag använder så går den till Färjeläget ?? snurrigt ja,hoppas du förstår mig,trodde den skulle gå till den plats jag är på till den waypoint jag väljer (borde vara självklart) men det tycker inte GPS,vad den får färjeläget (Sundsvall-Vaasa) från fattar jag inte,tror inte det hänger ihop med kartan ? Tacksam för svar Trek50 ,sen vad jag vill göra ? testar den bara inget direkt nu,men vill väl veta att den går att lita på sen ute i naturen
 
Hej igen kanske läge att reseta den helt enkelt,men då tappar jag alla inställningarna,jag använder bara senast hittade platser och väljer sen GÅ TILL ok den väljer ev Fågelvägen då ,men den borde väl gå ändå mellan platsen där jag är och till den valda Waypointen ??den går alltid från Färjeläget ?? har aldrig angett den platsen nån gång,hittar den inte heller i GPS ,samma sak förra veckan då jag skulle Åka till Paris på en cykeltävling så valden den Färjeläget ?annars visade den bara Vägar för övrigt ? Trek50
 
vad jag är ute efter är att få rutten från den waypointen jag markerar till till den plats jag sitter på (hemma) ...
Rutten kommer att gå i motsatt riktning, från den plats där GPS:en tycker att du är till den waypoint du väljer.

Det är möjligt att det är något annat fel men jag tror nog fortfarande att problemet är grundkartan och att du har GPS:en inställd på att lägga rutten längs en väg.
...sen vad jag vill göra ? testar den bara inget direkt nu,men vill väl veta att den går att lita på sen ute i naturen
1. Se till att du har mottagningen påslagen så att GPS:en vet att den är hemma hos dig innan du börjar.

2, Leta upp inställningmenyn som bestämmer om GPS:en skall lågga rutten längs vägar ("Kortare färdtid" och "Kortare distans") eller direkt mot målet utan hänsyn till vägar ("Fågelvägen"), välj där "Fågelvägen". Inställningarna heter så här i en annan modell men bör heta något liknande i din.

3. Prova nu att få rutten att fungera. Eventuellt kan det underlätta att skapa en waypoint på en position riktigt nära hemmet (det räcker med 50 m) som du ser till.
 
Senast ändrad:
Tack Pelle,har försökt exakt som du skrev sist nu,anger en waypoint 1 km ifrån hemmer där jag sitter,men den väljer att Starta från Färjeläget på andra sidan Ön 12 km hemifrån och till den platsen jag valde ,där jag sitter skiter den fullständigt i ??. Fattar inget Sundsvall-Vaasa har inte ens funnits på drygt 10 år,har aldrig själv anget den waypointen ?? nån måste skoja med mig ?? får inte bort den från GPS heller,känns som det är Kört det här,du ska ha mycket tack för din Hjälp (uppskattas) men känns som det här är olösligt Trek50
 
Tack Pelle,har försökt exakt som du skrev sist nu,anger en waypoint 1 km ifrån hemmer där jag sitter,men den väljer att Starta från Färjeläget på andra sidan Ön 12 km hemifrån och till den platsen jag valde ,där jag sitter skiter den fullständigt i ??.
Gjorde du verkligen punkt 1 och såg till att GPS:en visade på kartan att du befann dig hemma innan du började göra rutten?

I så fall har jag mycket svårt att tro att den har färjeläget som utgångspunkt. Att göra en rutt från en position man inte är på är nämligen en funktion som inte finns i Garmins GPS:er, även om många har frågat efter det.

Däremot tror jag att den kan ha färjeläget som första brytpunkt, d.v.s. ett delmål på vägen till slutdestinationen (din valda waypoint), men att du missuppfattar detta som att den börjar därifrån.
Fattar inget Sundsvall-Vaasa har inte ens funnits på drygt 10 år,har aldrig själv anget den waypointen ?? nån måste skoja med mig ?? får inte bort den från GPS heller ...
Det spelar ingen roll att färjeförbindelsen varit nedlagd i 10 år, när den finns på grundkartan (och det gör den) kommer GPS:en att gå via den om den är inställd för att göra rutten via vägnätet.

Förhoppningvis kan någon annan nu hjälpa till, helst då någon som har samma modell och kan leda dig steg för steg till exakt rätt inställning för att slå av ruttning via väg (om jag nu har rätt i min misstanke).

Mitt råd blir annars att steg för steg i lugn och ro lära dig funktionerna med hjälp av handboken. Kanske du skall prova några andra saker istället så kan du återvända till detta problem igen om några dagar?

Lycka till, igen!
 
Ut, satellitstatus, rör dej

En del skrivet innan.

- Gå ut så att du har fri himmel.

- Ta fram satellitstatus så du ser att du har motagning och inte är kvar i någon indoor eller demo mode. Stå still!

- När du har fått in minst 4 fyllda staplar så rör du dej lite och ser att du lämnar spår på kartan. zooma in till 20m så du ser prickarna och att de följer dina spår.

-Pröva nu att leta upp en waypoint och "gå till" fågelvägen/offroroad, så bör den rita ett rosa streck till din waypoint.

Jag tror du kan radera i listan på senaste funna, men det är inte ditt problem tror jag.
Mvh Gunnar
 
Jag får ett liknande "problem" om jag har FriPro Götaland inne och väljer att försöka få rutten till en waypoint på fastlandet (jag befinner mig själv på Hisingen, som ju är en ö).

Jag väljer att rutten ska följa vägen.

Då vill rutten starta vid ett färjeläge. Ruttbeskrivningen säger att jag ska lämna färjan. Färjeläget tycks dessutom vara beläget långt ute i vattnet någonstans mitt i inloppet till Göteborgs hamn.

Detta tycks bli oavsett om jag låter FriPro eller Grundkartan visas.

Om jag däremot väljer fågelvägen, så startar rutten där jag befinner mig.

Om jag visar City Navigator blir det riktigt.

Ditt problem verkar bero på att du inte har en tillräckligt detaljerad vägkarta typ City Navigator i din 60 CSx.

Bertil
 
Ditt problem verkar bero på att du inte har en tillräckligt detaljerad vägkarta typ City Navigator i din 60 CSx.

Bertil

Ditt andra problem är att du inte svarar tydligt på frågan vilka kartor du har inladdade. Då blir det svårt att hjälpa.

Ditt tredje problem är att du inte följer de råd du får till punkt och pricka utan du verkar blanda med egna lösningar och idéer.

Ditt huvudsakliga problem är nog, om jag försöker läsa mellan raderna, att du inte har en detaljerad vägkarta med autoruttfunktion inladdad - t ex City Navigator Europe - och att du när du navigerar väljer "Följ vägen". Då använder sig din GPS av baskartan och dess föråldrade information (t ex nedlagda färjelägen) för att skapa en rutt. Välj i stället "Fågelvägen" för att komma till din waypoint.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 5
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 5
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
ExInferis Garmin Inreach Mini Navigering 61
rottemark Garmin Inreach tracking points Navigering 2
PepsAdventures Funkar Garmin TopoActive-kartan i fjällen? Navigering 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.