Garmin 60cs exakthet

På min Garmin så är exaktheten sällan bättre än +-8m och staplarna flyger upp och ner hur som helst känns det som, är det någon som har erfarenhet av detta. Samt vid uppstart tar der ca 10min innan den är klar att användas. Är det någon som vet om det skall vara så?

/Ola

avslutad210712

Gäst
8 meters noggrannhet är väl rätt normalt i mina ögon. Ungefär det jag har för det mesta. Visst har jag större noggrannhet ibland (4 meter) men för det mesta ligger jag på 7-8 meter. Har att göra med hur många satelliter din mottagare "ser".

Uppstarttiden varierar också. Sitter jag inomhus kan det ta hur lång tid som helst om jag ens får någon positionsbestämning. Om jag slår av min GPS i Kalix och sen åker upp till Kiruna så tar det längre tid innan den hittat min position än om jag slår på GPS'n på samma ställe som jag slog av den på. Men så lång tid som tio minuter har jag nog aldrig varit med om. Däremot uppemot fem minuter händer.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är gpsmottagaren still under uppstarttiden?

Är den riktad vertikalt?

Har den fri sikt mot större delen av himlen?

Förekommer problemet vid olika tider på dygnet (olika satellitkonstellationer)?

Om det ändå trasslar så är det nog något fel. Enklast är att jämföra med en annan modern GPS med liknande antenn.

jonasolof; sa:
Är gpsmottagaren still under uppstarttiden?

Nja jag brukar nog vara rätt rörlig under uppstarten, antingen i bilen eller springandes i skogen.

Är den riktad vertikalt?

I bilen så är den det, men när jag är ute i skogen så håller jag den nog mest horisontellt

Har den fri sikt mot större delen av himlen?

Man kanske ska ta det lite lugnt innan man ger sig in i skogen.

Förekommer problemet vid olika tider på dygnet (olika satellitkonstellationer)?

Testade i går kväll och då varierade staplarna mycket och jag kom inte under +-8m, idag i bilen så var det stabilare och ned till +-6m ibland.

Det jag tycker är underligt är att staplarna varierar så mycket, från full (fylld) stapel till att den försvinner även om jag står stilla.

Om det ändå trasslar så är det nog något fel. Enklast är att jämföra med en annan modern GPS med liknande antenn.

Jag har märkt att staplarna hoppar omkring en del under uppstarten också av min GPSMAP 76CS men att den sedan fungerar mycket stabilt. Den fungerade t ex bra i bröstfickan vid skidande norrut i Västerbotten trots att himlen åt norr har rätt lite satelliter (utom åt sidorna).

Låt GPSen få en fix innan du ger dig in i skogen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips