Garmin 60, kartor och kartprogram....

Till alla GPS-kunniga..
Jag är på god väg att köpa mig en Garmin 60 CS.
Nu försöker jag att få en entydig bild från oberoende källa över vilka kartor som fungerar i denna, samt vilket kartprogram som är lämpligast utöver/iställetför MapSource.
Finns någon fungerande väg att scanna, redigera, kalibrera och läsa in egna kartor ?
Kan köpta kartor redigeras i kartbilden ?

Kan någon här hjälpa mig med info eller länk till sådan - helst utan långa programkoder och obskyra betaversioner.
Tackar på förhand

svingen; sa:
Till alla GPS-kunniga..
Jag är på god väg att köpa mig en Garmin 60 CS.
Nu försöker jag att få en entydig bild från oberoende källa över vilka kartor som fungerar i denna, samt vilket kartprogram som är lämpligast utöver/iställetför MapSource.
Finns någon fungerande väg att scanna, redigera, kalibrera och läsa in egna kartor ?
Kan köpta kartor redigeras i kartbilden ?

Att köpa en 60CS utan att köpa Garmin Mapsource City Select är som att köpa en Rolls Royce och sedan inte ha råd att köpa bensin.

Det finns fungerande väg att få in egna kartor i Enheten, men har du inte extremt mycket tid till ditt förfogande eller har tillgång till ett vektoriserat kartmaterial så är det egentligen ingen möjlighet. Det går inte att få in en scannad karta, den måste vara vektoriserad...

Det går inte att editera ett köpt material från Garmin utan att förlora information.

Det går att editera friluftskartan (från Sportmanship) utan att förlora information. (Man kan ganska lätt förbättra det t.o.m.)

Min rekommendation för kartor i Enheten är i turodning:
1. Garmin Mapsource City Select (Säljs ibland bara bundlad med hållare för bil)
2. Garmin Mapsource Metroguide. (Du missar routing i enheten samt åäö, men annars samma material)
3. Sportmanship Friluftskartan

Om man vill leka med andra kartor och ladda över waypoints tracks o.s.v. ska du själv prova och se vilet progam du är nöjd med innan köp. Vanliga program är:
OziExplorer
Fugawi

Lm kommer antagligen aldrig få ordning på Kartex med 60C så det är nog inget alternativ.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Karta på sjön

Hej Mats,
skall Du ut på sjön och vill slippa papperslapparna, kan jag verkligen rekommendera Garmins BlueChart. Ett helt suveränt program med mycket god tillförlitlig information. Bor Du i stockholmstrakten och även vill kajka i Mälaren, skall Du välja område EU025 - Stockholm and Mälaren.

\Mathias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips