Garanterat varma vantar sökes

Mössa mm kan vara bättre än vantar

Springsten; sa:
Fryser (nästan) alltid på långturer. Inte kul att vara kall om fingrarna redan när matrasten börjar.
Söker alltså garanterat varma vantar. tror att tumvantar skall vara bäst.
är t ex hestras modell ok?

Du nämner att du inte fryser när du springer respektive åker längdskidor.

Generellt så beror kalla händer ofta på att blodkärlen drar ihop sig till händer och fötter som en försvarsmekanism för att spara på värme. Störst värmeförluster vid kyla sker från huvudets blodförsörjning i skalpen där det inte finns möjlighet att minska blodcirkulationen då hjärnans temperatur prioiteras.

Vid långfärdsskridskoåkning så kan fartvinden och relativ måttlig ämnesomsättning leda till att kroppen stryper blodcirkulationen till händer och fötter. Det är då effektivare att täcka huvudet bättre än att använda tjockare vantar. Att röra på händerna genom att staka kan också förbättra den lokala blodcirkulationen eller åk helt enkelt fortare. Kalla pikar i metall som leder bort värmen kan vara ett problem liksom läckage av värme vid handleder halsen midjan.

Undvik nikotin som verkar blodkärlssammandragande i huden.

Raynauds fenomen är knepigt att behandla drabbar ofta ett par fingrar som blir vita. Nitroglycerinsalva kan hjälpa.

Lycka till Thure
 
jarlmoden; sa:
Raskesven; sa:
Dessa säljs av Garderoben för 125 spänn:

1567.jpg


Pälsfiberfodrade med membran och skinnförstärkta. Kombinera med fingervantar i ull och ev. ullvantar så håller du nog värmen. Har själv nyss skaffat ett par, och ska testa dem när vintern trillar in.

De där verkar väldigt bra! Kommer nog beställa ett par för upphämtning i Sverige vid jul. Är de normala i storlekarna, har tex XL på mina Hestra? Kan man dra åt öppningen med en snodd? Har du testat dem i vatten ännu?

/Jarl
Jag har strl. 10 i mina Hestra. Beställde strl. L från Garderoben och det står 10 i dem. Tillräckligt stora för att jag ska få plats med en yllevante i dem. Vid handleden sitter som synes en rem att dra åt, men det finns ingen snodd högst upp vid öppningen. Däremot sitter en hälla där, som jag fäst ett resårsnöre vid så det blir enkelt att försluta dem. Nix-pix, har inte testat dem i vatten ännu. Men det kanske jag tar och gör. Kan alltid vrida ur ett par yllestrumpor i kallvatten, med handskarna på:)
 
Justja, såna storlekar har de. Troligen har jag 10 då, så L bör räcka. Står på deras webbsida om "begränsad service pga ägarbyte", verkar lite oroväckande..
 
jarlmoden; sa:
Justja, såna storlekar har de. Troligen har jag 10 då, så L bör räcka. Står på deras webbsida om "begränsad service pga ägarbyte", verkar lite oroväckande..
Ägaren har tyvärr hastigt avlidit. Änkan skrev nyss att hon expiderar alla order där varorna finns i lager, och att nye ägaren sedan tar över. Jag skulle inte ge upp om det så tog två veckor.....Inväntar själv bl.a. en yllekofta.
 
jarlmoden; sa:
Raskesven; sa:
Dessa säljs av Garderoben för 125 spänn:

1567.jpg


Pälsfiberfodrade med membran och skinnförstärkta. Kombinera med fingervantar i ull och ev. ullvantar så håller du nog värmen. Har själv nyss skaffat ett par, och ska testa dem när vintern trillar in.

De där verkar väldigt bra! Kommer nog beställa ett par för upphämtning i Sverige vid jul. Är de normala i storlekarna, har tex XL på mina Hestra? Kan man dra åt öppningen med en snodd? Har du testat dem i vatten ännu?

Köpte ett par för några veckor sedan, de är begagnade och ganska skitiga. Innan jag tvättade vantarn höll
jag dem i vatten i ca 2 min. Ingen vatteninträngning under den tiden.
/Jarl
 
Re: Mössa mm kan vara bättre än vantar

thureb; sa:
Vid långfärdsskridskoåkning så kan fartvinden och relativ måttlig ämnesomsättning leda till att kroppen stryper blodcirkulationen till händer och fötter. Det är då effektivare att täcka huvudet bättre än att använda tjockare vantar.

Ett väldigt bra påpekande som ofta glöms bort, kroppen värmer bara fingrar och tår om det finns värme över efter att ha värmt huvudet. Men då brukar man frysa om BÅDE fingrar och tår. Fryser man bara om fingrarna men inte om tårna så är jag lite tveksam till om detta är problemet. Men det skadar ju som sagt var inte att se till att isolera resten av kroppen bättre, för om kroppen stryper blodcirkulationen till fingrarna hjälper inga vantar i världen eftersom allt de gör är att hålla kvar värmen som kommer från fingrarna själva.

Tipset som nån annan gav med ett par tunna vantar innerst är jättebra. Tror det var här på Utsidan som nån tipsade om Clas Ohlsons tunna arbetshandskar. Finns svarta och vita i några olika storlekar, med gumminoppor för bättre grepp.

När det är riktigt kallt brukar jag ha tre lager till utanåp dessa tunna. Först ett par av försvarets gröna femfingervantar (fast de är inte så jättevarma, tror Thinsulate är ett bättre alternativ), sen ett par hemsydda tumvantar i fiberpäls gjorda av ärmarna från min gamla urvuxna Helly Hansen-tröja (lovikavantar går nog bra också, fast de väger lite mer). Utanpå detta ett par skaltumhandskar, t.ex. försvarets motorcykelhandskar i skinn. Vill man lyxa till kan man väl köra med nån membranmaterial.

Det är viktigt att storlekarna är anpassade så grejerna inte sitter för trångt. De innersta vantarna ska sitta ganska tajt, utan att klämma åt, medans tumvantarna och tumhandskarna mer eller mindre ska sitta som "påsar" på händerna.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.