Garanterat varma vantar sökes

Fryser (nästan) alltid på långturer. Inte kul att vara kall om fingrarna redan när matrasten börjar.
Söker alltså garanterat varma vantar. tror att tumvantar skall vara bäst.
är t ex hestras modell ok?
 
Varma vantar

För 7-8 år sedan införskaffade jag ortovox varma innerhandsjar i tjock ull! Helt kanon! Finns både som femfinnervantar och tummvantar.

Kombinera dessa med bra skalhandskar, t.ex. Black diamond, så ska det nog greja sig med värmen.

Med bra skalhandskar kan du välja innerhandskar efter temperatur.

Ps se till att alltid ha handlederna varma om du vill slippa frysa om fingrarna!

/Niklas
 
Springsten; sa:
Fryser (nästan) alltid på långturer. Inte kul att vara kall om fingrarna redan när matrasten börjar.
Söker alltså garanterat varma vantar. tror att tumvantar skall vara bäst.
är t ex hestras modell ok?

Lovikkavantar är en klassiker. Om du sedan drar på sälskinnshandskar utanpå så lär du klara dig ner till -50 grader iallafall... ;)
Oavsett vad du använder så ska du se till att du kan röra fingrarna ordentligt i dem.
 
handvärme

Det finns många modeller och varianter av vantar som säkert håller dig varm, viktigare är annars att tänka på: Låt inte dina händer vara oskyddade när du är ute. Ha alltid en tunn innervanta som du låter sitta på i ALLA lägen under tur. Vanligt är att man tar av sig handskyddet vid fika, tar i metall (termos ex.vis) som avleder värme. Dessutom blir du varmare med lagar-på-lager-principen även på hand!
[Ändrat av lowe 2003-11-30 kl 13:17]
 
Dessa säljs av Garderoben för 125 spänn:

1567.jpg


Pälsfiberfodrade med membran och skinnförstärkta. Kombinera med fingervantar i ull och ev. ullvantar så håller du nog värmen. Har själv nyss skaffat ett par, och ska testa dem när vintern trillar in.
 
Klättermusens greppet är den varmaste och bästa handske jag ägt, http://www.klattermusen.se/swe/produkter/greppet.shtml
skulle köpa nya om jag blev av med mina, jag tycker nog att de är åtminstone i närheten av att vara prisvärda. Fast jag använder dem i huvudsak till is/teknisk klättring och då är kraven på slitstyrka lite speciella och under de förhållandena är detta den enda handske jag hittat som håller värmen och är tät och hel en hel dag, funkar bra att åka skridskor i oxå men är kanske lite "overkill"
 
Många varma förslag har kommit, en liten fråga bara; varför fryser du fast du rör på dig? Reynauds syndrom? Någon annan form av cirkulationsrubbning? I så fall räcker det nog inte med bara varma vantar. Min svägerska, som har problem med Reynauds, använder numera sådana där små värmeförpackningar från Claes Ohlsson (billigast), lägg dem mellan innervanten, som bör vara ylle, och en vindtät yttervante.Det går åt flera på en långtur, de håller inte värmen så länge. Hittar du yttervantar i otvättat ullgarn, alltså med ullfettet kvar, kan du pröva det, de luktar vedervärdigt, men varmt är det. Lycka till. Lotta
 
Reynauds syndrom?

Låter farligt? Fryser inte om kroppen, men fingrarna irriterar ibland. Jag vill slippa det helst. Ibland blir det för varmt. Óm jag springer är det aldrig något problem, ej heller vid aktiv längdåkning, men vid skridskoturer är det ofta till besvär.
/Sten-Sture
 
Raskesven; sa:
Dessa säljs av Garderoben för 125 spänn:

1567.jpg


Pälsfiberfodrade med membran och skinnförstärkta. Kombinera med fingervantar i ull och ev. ullvantar så håller du nog värmen. Har själv nyss skaffat ett par, och ska testa dem när vintern trillar in.

De där verkar väldigt bra! Kommer nog beställa ett par för upphämtning i Sverige vid jul. Är de normala i storlekarna, har tex XL på mina Hestra? Kan man dra åt öppningen med en snodd? Har du testat dem i vatten ännu?

/Jarl
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.