Går det att ta sig mellan Lunndörren och Lillådören?

Det verkar finnas tre "hål" i den västra sidan av Lunndörren som löper mot Lillådörren. Är det någon som vet med sig om det går att ta sig från Lunndörren till Lillådörren uppför dessa passager? De ser trots allt mycket branta ut.
2025-04-24 09_52_04-Min Karta och 1 sida till - Skola – Microsoft​ Edge.png

Enligt lutningskartan så borde de två i nord gå att ta sig upp men svårare på den andra. Men det är en lutning där svaberg eller många korta branta partier kan göra det svårt.

Sen beror det också på hur erfaren man är i den typen terräng.

1745483302289.png

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag har gått ungefär så här:
1745485864060.png

Det var brant, men det gick att gå uppåt. Brantare än så blir en utmaning, men det går nu. Sista biten upp på platån var rejält brant.
Sedan ner på andra sidan...det var lättare.

Och jag har gått nedför samma brant som Totteman. Men inte på de efterfrågade ställena. OT: Vid bra väder är det fint att vandra på en del av ryggarna mellan "dörrarna".
1745490315192.png

Hej!

Jag har gått över i den mellersta nischen. Inga större problem, förutom att det i den sista branten ligger ett tunt lager stenkross på svaberg, så det släpper lätt där.

Mvh F

Hej! Vi gick mellersta passet i sommras. Sista biten är brant med löst stenkross och medelstora stenar. Man får scrambla sista stycket. Vi gick en i taget för att inte riskera att skicka fallande sten på den nedanför oss.
Görbart, men var nära gränsen för min komfortzon mest för att det kändes löst och rann vatten någonstans under 😅.

Bifogar lite bilder så du får en uppfattning.

Bilagor

• på väg upp.png
    på väg upp.png
    1.6 MB · Visningar: 70
  • sista_biten.png
    sista_biten.png
    1.8 MB · Visningar: 74
  • uppefrån.png
    uppefrån.png
    1,020.2 KB · Visningar: 70
  • nedifrån.png
    nedifrån.png