Gamme 54 Bc, valla/stighudar?

Hej!

Är nybörjare på detta med skidor på längden och tycker åtta valla är ett stort mörker.

Har köpt mig ett par Åsens Hammar 54 BC med stighudar X-skin 45mm Mohair.

Behöver jag någon valla eller går de bra med detta? 😏

Tack på förhand!

Visst kan man åka på det utan ytterligare åtgärd, det kan bli lite trögt om man inte sicklar plasten.
Vill man ha bästa glid kan det vara rimligt att smälta ut glidparafin/vax på glidytan och sickla ned det till plasten.
Det kan man ju få gjort överallt där man vallar skidor om man inte gör det själv, vilket är enkelt om man har utrustningen.
Sedan kan man ha fästvalla på det och stighud vid behov, eller ännu enklare bara stighud på glidvallad skida.

Jag kör Gamme 54 med kortfeller i Mohair. Glidvallar skidorna på samma sätt som mina längdskidor och kör korta stighuden istället för fästvalla, funkar superbra! Har provat fästvalla men ser ingen fördel med det istället för korta stighudar på turskidor, får tillräckligt bra glid och suveränt fäste!

Tar du ej bort fästvalla före du sätter på stighudar bör det vara mjukare än std blå för ca -5 gr för att ej sätta sig i limmet på stighuden

Mjukare?

För mig skulle "mjukare betyda att vallan är kletigare, dvs för varmare före än -5 grader? Den kan sätta sig i limmet. snarare än en "hårdare" valla. Är det det som menas?

Valla som kan klossas ut ordentligt brukar fungera under stighudar utan att fastna i limmet.

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips