Gamme 54 Bc, valla/stighudar?

Hej!

Är nybörjare på detta med skidor på längden och tycker åtta valla är ett stort mörker.

Har köpt mig ett par Åsens Hammar 54 BC med stighudar X-skin 45mm Mohair.

Behöver jag någon valla eller går de bra med detta? 😏

Tack på förhand!

Visst kan man åka på det utan ytterligare åtgärd, det kan bli lite trögt om man inte sicklar plasten.
Vill man ha bästa glid kan det vara rimligt att smälta ut glidparafin/vax på glidytan och sickla ned det till plasten.
Det kan man ju få gjort överallt där man vallar skidor om man inte gör det själv, vilket är enkelt om man har utrustningen.
Sedan kan man ha fästvalla på det och stighud vid behov, eller ännu enklare bara stighud på glidvallad skida.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag kör Gamme 54 med kortfeller i Mohair. Glidvallar skidorna på samma sätt som mina längdskidor och kör korta stighuden istället för fästvalla, funkar superbra! Har provat fästvalla men ser ingen fördel med det istället för korta stighudar på turskidor, får tillräckligt bra glid och suveränt fäste!

Tar du ej bort fästvalla före du sätter på stighudar bör det vara mjukare än std blå för ca -5 gr för att ej sätta sig i limmet på stighuden

Mjukare?

För mig skulle "mjukare betyda att vallan är kletigare, dvs för varmare före än -5 grader? Den kan sätta sig i limmet. snarare än en "hårdare" valla. Är det det som menas?

Valla som kan klossas ut ordentligt brukar fungera under stighudar utan att fastna i limmet.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips