Gammalt Hilleberg

Jag har ett Hilleberg Keron som är 20-25 år gammalt. Innertältet fick nytt golv för ca: 10 år sedan. Det fungerar fortfarande bra. Frånsett en sak. Tyget i kanalerna för bågarna har blivit klibbigt efter alla år. Det gör att det är svårt att få i bågarna. Vad kan man göra ? är det nån mer sam har råkat ut för det.
Tältet är som sagt gammalt och kanske inte nåt jag kommer ta med på en långtur ovan trädgränsen. Men det funkar som sagt bra och duger gott i skogen och under mindre krävande förhållanden.

Ska själv skicka in mitt gamla Keron för golvbyte snart.

Jag har uppgraderat till modernare bågar. Om du har originalbågar (glasfiber) så rekommenderar jag ett byte. Det brukar finnas bågar i Hillebergs outletlista.

De nya bågarna är lättare att få in och ut ur kanalerna.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har ett Hilleberg Keron som är 20-25 år gammalt. Innertältet fick nytt golv för ca: 10 år sedan. Det fungerar fortfarande bra. Frånsett en sak. Tyget i kanalerna för bågarna har blivit klibbigt efter alla år. Det gör att det är svårt att få i bågarna. Vad kan man göra ? är det nån mer sam har råkat ut för det.
Tältet är som sagt gammalt och kanske inte nåt jag kommer ta med på en långtur ovan trädgränsen. Men det funkar som sagt bra och duger gott i skogen och under mindre krävande förhållanden.

Byt kanalerna själv, det är ingen del som behöver en vattentät söm så det duger med raksöm, hitta ett material som du tycker passar till nya kanaler och sy fast de mot de gamla kanalerna, det kan du göra på så sätt att du slipper ta bort de gamla ifall du skulle ändra dig sedan och vilja använda de gamla. Raksöm och inget annat tjafs.
Nya stränger kan vara en mycket bra sak det med.

Har ett Keron som är ca 30 år gammalt. Exakt samma sak har hänt med kanalerna på det. De blev först klibbiga och nu har klibbet försvunnit. Kvar är någonting som liknar en gles damstrumpa där det är mycket lätt att köra stängerna rakt igenom. Men jag använder det tältet så sällan numera; sommarnatt med familjen ungefär, att jag inte åtgärdat. Det verkar ha varit något tyg som till hälften bestod av fibrer och resten av "något kemiskt".

Jörgen

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips