Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck?

Sitte och ska införskaffa mig en större ryggsäck 60l+ eller mer. Finns ju en del klassiker med gammalt ramsystem. Hur är dessa att använda idag? Förstår att dom förmodligen är lite tyngre men hur står dom sig i övrigt? Alltid kul med retro men man vill ju inte skaffa en ryggsäck bara för att, vill ju ha bra funktion också.
 
Jag har både moderna säckar och gamla ramrycksäckar. Blev mycket nöjd med min Fjällräven Gyro efter att ha beställt nya bärremmar från Fjällräven. Det gamla midjebältet fick hänga med ett tag till.

 
Jag har en fin gammal Haglöfs Skarja från nån loppis som jag funderat på att använda, men det är svårt eftersom de inte alls sitter lika skönt som en softpack. Det är mest känslan av en gammal klassiker på ryggen som lockar. Står i valet och kvalet inför årets tur.
 
Skall man bära riktigt tungt tycker jag det finns anledning att fundera på en ramsäck.
Om inte så är en bra softpack mindre i formatet vid transporter t ex på tåget och oftast lättare att få bra passform på ryggen med.

Vikten på säck + ram kan ibland vara mindre på en gammal fjällräven ramsäck än motsvarande softpack men det finns lätta softpacks idag.

Thure
 
Skaffa en Haglöfs Alaska (eller kanske en FJ Gyro) från Blocket eller Tradera - den får du för hyfsat
små pengar - och kan sedan prova om du trivs med konceptet ramryggsäck - med dess anpassbara
packsäcksutformning beroende på aktuellt volymbehov. Skulle du (osannolikt imho) inte vara nöjd
får du säkert tillbaks pengarna när du låter den gå vidare till nästa ägare... Sedan så kan du lägga ut
de troligen mycket större pengarna på en modern motsvarande softpackpåse...
/Odd
 
Jag råkar av en slump ha min Fjällräven Gyro ramryggsäck bredvid mig som jag just bytt bärremmar på (denna är en Gyro ram utrustad med original avbärarbälte och en ny större Skaife 80 liter säck och nya bärremmar),. Vikt totalt 2,7kg.
 
Jag har en nyare Skarja med formsydda bärremmar och gummerad säck den väger drygt 3kg. (Till salu då jag inte har använt den på 8år, jag bär drygt 20 kg bekvämt i den.)
 
Axelremmarna på gamla ramsäckar från 1970 och 80-tal är inte alls så sköna som modernare varianter från 2000-talet och framåt. Materialet kan också ha hårdnat ibland. Om man väljer att gå en längre tur med en gammal ramsäck måste man prova den innan så att man vet hur den kommer att kännas. Jag hade en Raven gyro från 1984 vars axelremmar hade samma storlek och polstring som en modern 30-liters säck. Den är ersatt av en Norröna Hadeng La från 1999 och den har rejäla axelremmar som gör att man inte får ont i axlarna när man bär tungt.
 
Låter mer som att man kanske ska satsa på en modern ryggsäck för att sedan komplettera med en äldre. Jag älskar retro men vill ju inte heller bära sönder mig då det kommer bli en hel del vikt (har 2 små barn och en sambo som inte kan bära så mycket).
 
Ska jag bära riktigt tungt (mer än 30 kg) så gör jag det betydligt hellre med en gammal ramsäck än en modern mjuk säck. Jag har en Fjällräven Gyro som används till det.

Du bör bära större delen av tyngden på höfterna, och då betyder remmarnas utformning inte så mycket. Huvudsaken är att midjebältet passar.

Jag har också nyare "mjuka" ryggsäckar (Lundhags V8, Gregory Paragon, etc). De har sina fördelar -- men inte om det gäller att bära tungt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JesperL Gammal Bergans ramryggsäck? Transportera 3
janoon NOS gammal fjällrävenryggsäck Transportera 9
Sirjaline En härlig gammal Fjällrävensäck. Transportera 20
EmL Identifiering av gammal Fjällräven Transportera 2
Jonnylistar01 Tvätta bort kletigt smuts i en gammal skarja exklusiv Transportera 10
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Mellie Hjulbyte gammal cyckelkärra Transportera 8
Onesport Gammal Fjällrävenryggsäck Transportera 7
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
seasteel Gammal ryggsäck Wilderness? Transportera 7
DoktorGlas Identifiering gammal rygga Transportera 0
anders998 Impregnera gammal ramsäck..är det ngn ide ? Transportera 7
tagge Gammal modell av Fjellpulken levererad vid köp Transportera 3
arpoe Hittade en gammal Berghaus i ett träd Transportera 40
dabac vad gör man av gammal ryggsäck? Transportera 10
Christinar Nytt bärsystem till gammal Skarja Transportera 4
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Jonnylistar01 Identifiera ramryggsäck Transportera 6
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
labb Fjällräven Gyro ramryggsäck Transportera 14
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
Aron1900 Hjälp att identifiera ramryggsäck Transportera 21
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Jackiie Ramryggsäck skär in i ryggen Transportera 11
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Kanel Flyga med ramryggsäck (utanpåliggande ram) Transportera 14
oj77 Stor ramryggsäck Transportera 39
peter1959 Ramryggsäck ???? Transportera 41
Öhrnell Från softpack till ramryggsäck? Transportera 11
johan5588 Ramryggsäck -Fjällräven "Raven gyro" ? Transportera 10
dusko jag har byggt en egen ramryggsäck Transportera 2
Ramryggsäck Transportera 3
Ramryggsäck runt 35 liter Transportera 3
Tips på en bra ramryggsäck runt 60 l Transportera 3
Sebastian Seek Outside - Unaweep 4800 eller Divide? Transportera 3
Stolpskott Osprey Aether eller Fjällräven Kajka? Transportera 6
paddla Osprey, Osprey, Osprey – eller? Bästa ryggan Transportera 11
Vimes Osprey Aether 70 eller 85? (Familjepackning) Transportera 6
Joell Exped Explore 75 eller Thunder 70 Transportera 3
kungjohan Lundhags Dovre eller Gneik Transportera 2
Sigfridsson Osprey Aether 70 eller lättare säck? Transportera 19
Kalle G Ryggsäcksform? Strut eller tub (eller päron)? Transportera 29
JonasPaulsson27 Lundhags 75 V8 eller V12 Transportera 0
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
robert petersson Kajka 75 eller V12 75 ?? Transportera 24
olle.lindkvist Kajka, taktisk eller annan ryggsäck? Transportera 26
mr ling Packlista i excel eller openoffice Transportera 0
Avarage Tält i ryggsäcken eller utanpå? Transportera 44
85662 Vad är viktigast för dig - bra bärsystem eller bra organisation? Transportera 18
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.