Gammal Klepper Aerius?

Hej!
Har fått ett erbjudande som jag undrar om ni fältkajakinsatta kan hjälpa mig att reflektera över. En bekant har en ca 30 år gammal Aerius K2. Legat i förråd många år nu. Sparsamt använd innan och med all sannolikhet mycket välskött då den användes. Vill nu sälja och har gett mig förköpsrätt till ett "bra pris" (som han inte nämnt ännu). Jag har inte sett den än (ska se och provpaddla tänkte jag) och har ingen erfarenhet av denna typ av kajak. Vad bör man titta på för att bedöma skicket? Hur mår duken efter så lång tid, vad kan den kräva för insatser? Hur är de att paddla jmf "standard" -kajak, går en K2 att paddla ensam? Vad skulle ni uppskatta ett rimligt pris till (förutsatt gott skick, inkl paddlar)?

Tacksam för er hjälp!
/Mikael

Var noga!

Med att kolla skalet. Hade en Aerius 2 som jag sålde för något år sedan. Hade haft den utlånad något år och vid försäljningen såg vi att den var skadad i kölens front och en söm släppt några decimeter upptill. Hade inte hunnit kolla den innan och fick stå där och känna mig som en lögnare, den gick för 3000 kr och var komplett och hel i övrigt.
Ett besök hos kapellmakare och limning och förstärkning av köl behövde den, minimal kostnad.

Är stommen komplett och hel behöver det inte bli dyrt om skalet ska ses över, för den händige dvs.

Avanzakayaks.com har alla möjliga reparationssatser, reservdelar och tillbehör om så krävs, men det kostar.

Tungpaddlad om du sitter själv är min erfarenhet.

Den är dyr ny men skulle inte betala så mycket ändå, åldern gör att reparationerna kan skena iväg. Men gillar man pyssel och "gördetsjälv" så kan det vara en bra och kul investering.

Kolla vad han vill ha och jämför vad du får på resten av begagnatmarknaden för den slanten.

Pris och skick avgör helt.

Lycka till.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hoppsan! Faltkajak ska det visst heta, sägs det när man kollar vidare. Mitt fel... Tack för synpunkterna!

Provpaddla

Duken håller inte hur länge som helst. Duk i gott skick kan repareras om det läcker t ex utmed köllinjen men inte om den blivit murken i gummit.

Ny duk kan köpas i Tyskland både orginal i gummiväv och lite billigare i PVC men det är en stor investering kring 1000 Euro för enmans.

Andrahandsvärdet är bra men naturligtvis helt beroende på skick.

Thure

Skinnet är den svagaste punkten. Kolla med lupp eller förstoringsglas vid böjning om det finns småspickor i det. Då är det skelettet som har restvärdet i sig. Stommen är lättservad med sandpapper och båtfernissa.
Nytt skinn kostar skjortan, räkna med att ovanpå K€ följer frakt och moms på allt. De som bygger egna faltbootar köper vävspill hos presenningsmakarna, helt andra priser än i båtbranchen.
2-3 KKr är väl vad en så gammal pråm är värd. Finns det segelutrustning och lätta fina paddlar lägg på en lapp men en 30 år gammal har säkert åldrats mer än mången anar.
Som sagt roligast på två och med segel.
go tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips