Gammal Klepper Aerius?

Hej!
Har fått ett erbjudande som jag undrar om ni fältkajakinsatta kan hjälpa mig att reflektera över. En bekant har en ca 30 år gammal Aerius K2. Legat i förråd många år nu. Sparsamt använd innan och med all sannolikhet mycket välskött då den användes. Vill nu sälja och har gett mig förköpsrätt till ett "bra pris" (som han inte nämnt ännu). Jag har inte sett den än (ska se och provpaddla tänkte jag) och har ingen erfarenhet av denna typ av kajak. Vad bör man titta på för att bedöma skicket? Hur mår duken efter så lång tid, vad kan den kräva för insatser? Hur är de att paddla jmf "standard" -kajak, går en K2 att paddla ensam? Vad skulle ni uppskatta ett rimligt pris till (förutsatt gott skick, inkl paddlar)?

Tacksam för er hjälp!
/Mikael
 
Var noga!

Med att kolla skalet. Hade en Aerius 2 som jag sålde för något år sedan. Hade haft den utlånad något år och vid försäljningen såg vi att den var skadad i kölens front och en söm släppt några decimeter upptill. Hade inte hunnit kolla den innan och fick stå där och känna mig som en lögnare, den gick för 3000 kr och var komplett och hel i övrigt.
Ett besök hos kapellmakare och limning och förstärkning av köl behövde den, minimal kostnad.

Är stommen komplett och hel behöver det inte bli dyrt om skalet ska ses över, för den händige dvs.

Avanzakayaks.com har alla möjliga reparationssatser, reservdelar och tillbehör om så krävs, men det kostar.

Tungpaddlad om du sitter själv är min erfarenhet.

Den är dyr ny men skulle inte betala så mycket ändå, åldern gör att reparationerna kan skena iväg. Men gillar man pyssel och "gördetsjälv" så kan det vara en bra och kul investering.

Kolla vad han vill ha och jämför vad du får på resten av begagnatmarknaden för den slanten.

Pris och skick avgör helt.

Lycka till.
 
Hoppsan! Faltkajak ska det visst heta, sägs det när man kollar vidare. Mitt fel... Tack för synpunkterna!
 
Provpaddla

Duken håller inte hur länge som helst. Duk i gott skick kan repareras om det läcker t ex utmed köllinjen men inte om den blivit murken i gummit.

Ny duk kan köpas i Tyskland både orginal i gummiväv och lite billigare i PVC men det är en stor investering kring 1000 Euro för enmans.

Andrahandsvärdet är bra men naturligtvis helt beroende på skick.

Thure
 
Skinnet är den svagaste punkten. Kolla med lupp eller förstoringsglas vid böjning om det finns småspickor i det. Då är det skelettet som har restvärdet i sig. Stommen är lättservad med sandpapper och båtfernissa.
Nytt skinn kostar skjortan, räkna med att ovanpå K€ följer frakt och moms på allt. De som bygger egna faltbootar köper vävspill hos presenningsmakarna, helt andra priser än i båtbranchen.
2-3 KKr är väl vad en så gammal pråm är värd. Finns det segelutrustning och lätta fina paddlar lägg på en lapp men en 30 år gammal har säkert åldrats mer än mången anar.
Som sagt roligast på två och med segel.
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
P-E Gammal vinge Paddling allmänt 1
kajaken_yahoo.com Gammal farled snart åter paddelbar Paddling allmänt 2
Lennat:Holm gammal dukad ABC kajak Paddling allmänt 6
Rauk VKV Ofshore. Hur är en gammal? Paddling allmänt 8
Pippirull Hjälp med värdering av gammal olympier Paddling allmänt 4
adventure_transport Insjökajak i trä för gammal? Paddling allmänt 0
oberg_niklas Vad skiljer en 10 år gammal VKV Elite mot dagens Paddling allmänt 1
estar Identifiera en gammal rank aluminumkanadensare Paddling allmänt 2
bikerider Söker materiel till gammal kanadensare Paddling allmänt 8
jershag Restaurering av gammal kajak Paddling allmänt 1
T-man Hjälp med snabb motions/gammal tävlings kajak. Paddling allmänt 2
SeaFlower Ny väv på gammal kanot? Paddling allmänt 11
bieurn Intresse för gammal C-kanot? Paddling allmänt 6
Dehn Klepper aerius 20 Paddling allmänt 6
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
eyck Happy camper - Klepper Aerius 20! Paddling allmänt 7
eyck Poor man's Klepper Quattro Paddling allmänt 0
eyck Klepper Aerius II Paddling allmänt 0
7S Barnsitts och packa klepper Paddling allmänt 2
MarkusF Klepper Paddling allmänt 16
eyck Nytt säte i en Klepper AEI Paddling allmänt 1
snowhound Paddla KLEPPER Paddling allmänt 1
Peter Elmlund Pouch eller Klepper Paddling allmänt 19
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
svenake söker: kapell till Klepper 2-mans 70-tal Paddling allmänt 0
svenake söker: kapell till Klepper 2-man 70-tal Paddling allmänt 1
Robert B Klepper kajaker Paddling allmänt 25
e97_bli Nytt "skinn" till tvåsitsig Klepper? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.