Galterösund

Ända sedan någon gång på 1800-talet har sundet mellan Brännö och Galterö varit stängt av en stenbrygga. Det har i flera år varit tal om att öppna det igen och nu ska det tydligen ske. I förmiddags när jag kom på väg ut, höll man på att ta i land en grävmaskin. När jag gick tillbaka på eftermiddagen hade arbetet börjat. Enligt vad jag har hört ska det läggas ett rör med 3 m diameter, så snart kanske det går att paddla här.

galterosund.jpg
 
Vad bra! Uppgrundningen kanska avtar eller t.om. upphör i viken innanför om det nu åter blir genomströmning i sundet? Vet du vem som ansvarar för arbetet?

Mvh
Jonas
 
Det är Brännö bys samfällighetsförening som låter utföra arbetet. Det är en förening som sköter de samfällda områden som undantogs från laga skiftet på trettiotalet.

Så här långt hade arbetet kommit idag. Den gamla stenbanken är bortgrävd och en tillfällig passage har anlagts söder om den. I gropen i mitten ska kulverten placeras. Den ska komma dit med helikopter fredagen den 8 oktober enligt vad jag har hört.

galterosund2.jpg
 
Det är Brännö bys samfällighetsförening som låter utföra arbetet. Det är en förening som sköter de samfällda områden som undantogs från laga skiftet på trettiotalet.

Så här långt hade arbetet kommit idag. Den gamla stenbanken är bortgrävd och en tillfällig passage har anlagts söder om den. I gropen i mitten ska kulverten placeras. Den ska komma dit med helikopter fredagen den 8 oktober enligt vad jag har hört.

galterosund2.jpg

Hur långt har de kommit idagsläget med kulverteringen? Kanske redan klart och paddelbart!?

Mvh
Jonas
 
Jag trodde jag hade postat den här bilden i förra veckan, men jag kanske bara tryckte på förhandsgranska och glömde att posta innan jag lämnade sidan.

IMG_0670.jpg
 
Jag trivs bäst i öppna leder...

Trevliga nyheter, ännu ett sund som går att paddla... Och bron blev ju riktigt snygg!

Tänk om lite fler kunde tänka likadant som de ansvariga i denna fråga. Kusten är ju full med "sund" , som täppts igen med bankar som hindrar både vattenomsättning och småbåtssjöfart. I min trakt har vi dåliga exempel som Tjörn-Mjörn (dock padddlingsbart vid vissa vattenstånd), Lilla Askerön-Orust, Lavö-Orust och Kalvö-Bokenäset (alldeles norr om Henån). Jag tror att Länsstyrelsen har sonderat en del om åtgärder för att öka vattenomsättningen, kanske dags att heja på dem i denna fråga?

För övrigt anser jag att Isvikskanalen (genom Edsviksnäset, som skiljer Sannäsfjordens södra del från havet) bör grävas! Den var visst planerad att anläggas efter det att Sotekanalen färdigställts, som ett arbetslöshetsprojekt (AK-arbete). Men så hände visst nåt där 1939-1945, som sinkade sjöfarten... Nu är kriget slut och arbetstillfällen behövs alltid! Kort grävning, inga slussar behövs, bara en vacker bro med höjd även för segelbåtar! Vattenomsättningen i Sannäsfjorden skulle ökas drastiskt, och småbåtssjödfarten skulle slippa Tjurpannan. Fram med spaden!

hälsningar (och ursäkta om jag gled ut i det blå en smula... *L*)
Jens
 
Vad bra! Uppgrundningen kanska avtar eller t.om. upphör i viken innanför om det nu åter blir genomströmning i sundet? Vet du vem som ansvarar för arbetet?

Mvh
Jonas

Går det verkligen att paddla där? Var där för ett par år sen å tyckte då det var så grunt att jag vände!
Kanske var lågvatten då! Men ska paddla dit i helgen å kolla ;)

/Janne
 
Går det verkligen att paddla där? Var där för ett par år sen å tyckte då det var så grunt att jag vände!
Kanske var lågvatten då! Men ska paddla dit i helgen å kolla ;)

/Janne

Jag var där för ett par veckor sen och då hade de inte kommit så långt. Pratade iaf m en kille på land som sa att det brukade gå att paddla där om man lyfte över kajaken (tror han bodde på Brännö). Men det brukade vara grunt och trångt. Han tyckte det var ett tråkigt ställe att paddla på, men möjligt. Ser fram emot din rapport Janne.
 
Går det verkligen att paddla där? Var där för ett par år sen å tyckte då det var så grunt att jag vände!
Kanske var lågvatten då! Men ska paddla dit i helgen å kolla ;)

/Janne

Det finns ett ställe längre söderut som kallas Kovadet där det är rätt grunt. Om det går att paddla beror nog på vattenståndet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.