Galonjacka för fjällen, vilken kan jag skaffa?

Har sökt men ej hittat liknande trådar så peka mig gärna i rätt riktning om det tagits upp.

Ska köpa klassisk regnjacka för stadsbruk men tänkte att det vore ju bra om den gick att använda i fjällen oxå. Funkar en vanlig Didriksons Avon Jacket eller är det smart med massa avancerade luvor eller andra features? Är ju kul med prylnörderi och att gå runt med grejer som klarar storm fast det bara är storm 0.01 procent av plaggets användningstid :) Gärna tips på modeller med bra balans mellan vikt och slitstyrka.

Har tröttnat på goretex nämligen och vill ta med en galonjacka nästa fjälltur. Gillar att bli blöt inifrån!
 
Hejsan.

Har en liknande Didriksson jacka+byxor för svampturer och liknande. Väldigt trevlig även om det blir tydligt efter ett tag att Gore-Tex’s så kallade andningsförmåga faktiskt gör nytta 😉

Hade faktiskt tänkt att ta med den på paddlingstur i Rogen, men när jag väl packat både mitt och livskamratens galonställ fyllde de tillsammans upp typ en halv ryggsäck.

Så vi packade våra vanliga Gore-Tex ställ istället. Galon ställen var i vår värld lite väl stora och tunga, men det är ju upp till var och en.

/ Stefan
 
Jo det är klart att de är tyngre, men det måste ju finnas olika modeller av galonjackor? Jag har inte lyckats hitta ngn som har lite mer avancerad konstruktion än just Didriksson och Helly Hansen...
 
Luva bör man ha, om du frågar mig.

Det funkar med vad som helst som regnplagg, bara det är någorlunda regntätt.

Packvolym och vikt är en annan sak man bör ta med i beräkningarna.
 
Jag recenserade Abeko Sarek för 17 år sedan här på utsidan så det finns lite mer information där. Jag använder samma ställ fortfarande och det är det jag brukar använda i fjällen utom på vintern. Numer heter modellen Kebnekaise. Om den håller samma kvalitet idag vet jag inte. Jag tror att färgvalet fortfarande är begränsat till grönt. Jag har inte koll på fler alternativ för jag har inte haft det behovet.

Jag föredrar ett riktigt regnställ när det regnar och en lättare jacka och byxor när det inte regnar - det passar mig bäst. Jag drar på mig regnstället som en del av förstärkningslagret om det behövs när jag slår läger så totalvikten skiljer sig marginellt i min packning mot andra alternativ jag provat. En keps under huvan är att föredra i regn.

Hälsningar

Tommy
 
Regnbyxor kan vara täta speciellt om man skall gå i ris och högt gräs. HellyHansen har i varje fall tidigare haft hyfsat lätta såna byxor som jag använt med behållning. Ventilationstyg/nät strax nedom midjan.

Jackor där föredrar jag t ex goretex för vandringar. Tycke och smak. Men föreslår att du testar. Galon finns i olika tunga material. Borde finnas nåt som passar dig. Jag skulle välja en jacka med vid passform och tryckknappar och slå växelvis i öppningen framtill för att få lite ventilation. En sån jacka har jag använt under flera decennier för pyssel på tomten. Mkt slittålig och prisvärd.

Ett annat alternativ är en lättviktsregnjacka med polyuretanbeläggning. Dessa håller inte lika bra i längden som goretex men är en hyfsad kompromiss. Många såna modeller har lovordats på Utsidan. Jag har några för cykelbruk men kan inte säga vilken som är mest funkis. Jag blir våt när jag cyklar i blötväder och ofta både utifrån och via svettning. Oftast cyklar jag kortare än en timme och då pinnar jag på och struntar i regnjacka, om det inte hällregnar eller är snöblandat regn.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tobias.H Hur ser ert klädsystem ut för fjällen under sommaren? Kläder 32
aan1 Sailing jacka i fjällen? Kläder 2
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
Gröngölingen Kängor eller skor i fjällen? Kläder 11
Rapps Dunjacka i Fjällen Kläder 9
oavsett.vad Houdini Motion Pants för dom svenska fjällen? Kläder 3
md7dani Reflexion från fjällen Kläder 1
sajberjohan Poncho i fjällen Kläder 4
da_flower Byxor för svensk sensommar i fjällen Kläder 10
JonathanW Varför gore-tex i fjällen? Kläder 34
petho M/59 byxor i fjällen? Kläder 3
Dalla Vilken jacka från Fjällräven? Kläder 3
Mr7932 Vilken jacka Kläder 6
J o h a n Lundhagskängor- vilken modell är det här? Kläder 4
Tundraman Vilken mössa för vinterfjället Kläder 29
30-06 Vilken kängsmorning? Kläder 18
highlandpark Vilken Bergans-jacka Kläder 1
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
Vintervilan Haglöfs regnjacka, vilken modell? Kläder 5
lollol Vilken jacka är detta (fjällräven)? Kläder 9
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
vandrafjäll Vilken fjällräven jacka är det ? Kläder 8
new_boots Vilken Lundhagskänga är detta? Kläder 2
Askel Vilken jacka har jag köpt? Kläder 3
alpvandraren Vilken jacka Kläder 3
tango Vilken tumvante? Kläder 27
Brauer Förstärknngslager i vilken ordning? Kläder 14
friflygaren Vilken jacka? Kläder 9
Niklasx Lundhags - vilken storlek Kläder 7
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
skinntex Vilken M65 jacka ska man välja? Kläder 9
lleberg Vilken "klädskola" föredrar du för när du är ute på tur? Kläder 25
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
Glännman Vilken lundhagsmodell är detta ? Kläder 14
Kjallke VIlken sorlek Lundhags? Kläder 7
pelka Haglöfs soft shell, vilken?? Kläder 5
Veranda Vilken modell är detta? (Haglöfs) Kläder 0
oloeve Vilken (skal)jacka? Till fiske och allmänt friluftsliv :) Kläder 12
flygare69 Vilken storlek på Tierra Prime jacka? Kläder 3
Elle_belle Vilken typ av skor passar? Kläder 1
Dbang Vilken skaljaka? Kläder 5
Martin_Be Vilken känga?!? Kläder 6
snowhound Vilken dunjacka? (Nej, inte en till...) Kläder 1
pacific Vilken cellgummikänga? Kläder 8
Lockby Vilken jacka skulle du köpa? Kläder 5
Skipper_ Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det? Kläder 33
claesf Vilken Arcteryxjacka? Elller någon annan bättre? Kläder 6
Antracite Vilken skaljacka? Kläder 13
Ollebolle Köpa vilken skaljacka och i USA... Kläder 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.