Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har sökt men ej hittat liknande trådar så peka mig gärna i rätt riktning om det tagits upp.
Ska köpa klassisk regnjacka för stadsbruk men tänkte att det vore ju bra om den gick att använda i fjällen oxå. Funkar en vanlig Didriksons Avon Jacket eller är det smart med massa avancerade luvor eller andra features? Är ju kul med prylnörderi och att gå runt med grejer som klarar storm fast det bara är storm 0.01 procent av plaggets användningstid Gärna tips på modeller med bra balans mellan vikt och slitstyrka.
Har tröttnat på goretex nämligen och vill ta med en galonjacka nästa fjälltur. Gillar att bli blöt inifrån!
Har en liknande Didriksson jacka+byxor för svampturer och liknande. Väldigt trevlig även om det blir tydligt efter ett tag att Gore-Tex’s så kallade andningsförmåga faktiskt gör nytta 😉
Hade faktiskt tänkt att ta med den på paddlingstur i Rogen, men när jag väl packat både mitt och livskamratens galonställ fyllde de tillsammans upp typ en halv ryggsäck.
Så vi packade våra vanliga Gore-Tex ställ istället. Galon ställen var i vår värld lite väl stora och tunga, men det är ju upp till var och en.
Jo det är klart att de är tyngre, men det måste ju finnas olika modeller av galonjackor? Jag har inte lyckats hitta ngn som har lite mer avancerad konstruktion än just Didriksson och Helly Hansen...
Jag recenserade Abeko Sarek för 17 år sedan här på utsidan så det finns lite mer information där. Jag använder samma ställ fortfarande och det är det jag brukar använda i fjällen utom på vintern. Numer heter modellen Kebnekaise. Om den håller samma kvalitet idag vet jag inte. Jag tror att färgvalet fortfarande är begränsat till grönt. Jag har inte koll på fler alternativ för jag har inte haft det behovet.
Jag föredrar ett riktigt regnställ när det regnar och en lättare jacka och byxor när det inte regnar - det passar mig bäst. Jag drar på mig regnstället som en del av förstärkningslagret om det behövs när jag slår läger så totalvikten skiljer sig marginellt i min packning mot andra alternativ jag provat. En keps under huvan är att föredra i regn.
Regnbyxor kan vara täta speciellt om man skall gå i ris och högt gräs. HellyHansen har i varje fall tidigare haft hyfsat lätta såna byxor som jag använt med behållning. Ventilationstyg/nät strax nedom midjan.
Jackor där föredrar jag t ex goretex för vandringar. Tycke och smak. Men föreslår att du testar. Galon finns i olika tunga material. Borde finnas nåt som passar dig. Jag skulle välja en jacka med vid passform och tryckknappar och slå växelvis i öppningen framtill för att få lite ventilation. En sån jacka har jag använt under flera decennier för pyssel på tomten. Mkt slittålig och prisvärd.
Ett annat alternativ är en lättviktsregnjacka med polyuretanbeläggning. Dessa håller inte lika bra i längden som goretex men är en hyfsad kompromiss. Många såna modeller har lovordats på Utsidan. Jag har några för cykelbruk men kan inte säga vilken som är mest funkis. Jag blir våt när jag cyklar i blötväder och ofta både utifrån och via svettning. Oftast cyklar jag kortare än en timme och då pinnar jag på och struntar i regnjacka, om det inte hällregnar eller är snöblandat regn.
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...
25 år. Ett kvartssekel har passerat sedan jag senast stod på toppen av Kilimanjaro. Bestigningen ingick i en åttamånaders vandring genom Massajland ...
1 kommentar
Efter den vilsamma helgen i Alkavare hoppades jag att fem dagar skulle räcka för att ta mig till Kvikkjokk. Planen var att gå via stugorna i Duottar ...
4 kommentarer
Jag vandrar från Suorva till Alep Niendojågåsj svämkägla där jag slår läger för att nästa dag göra en dagsutflykt till toppen av Skanátjåhkkå - en ...
3 kommentarer