Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsĂ€ck med dunfyllning

Grattis. Kan var bra att ha till vintern om dom stÀnger av elen/fjÀrrvÀrmen

Det fanns flera Caravan Artic versioner med olika fyllning och olika fĂ€rg. VĂ€ger den 1600 g Ă€r den förmodligen marinblĂ„ utvĂ€ndigt och röd invĂ€ndigt. Är den marinblĂ„ bĂ„de utvĂ€ndigt och invĂ€ndigt Ă€r det en annan Ă„rsmodell som skulle vĂ€ga ca 1700 g.

Sedan fanns det nÄgot Är om jag lÀser rÀtt Caravan Artic som var röd utvÀndigt och ska vÀga ca 2000g och en den isblÄ skulle vÀga 2300 g.

Men inget av dessa fÀger stÀmmer med min gamla broschyr (Marinble Är mycet mörkare Àn den pÄ trÀdskaparen bilder


KĂ€lla: diverse gamla Caravan broschyrer.
Tackar 🙂 fick följande svar pĂ„ Facebook som verkar stĂ€mma pĂ„ prickrn:
'Jag har en exakt likadan och -35 Àr nog en helt OK temp-angivelse. Jag har som kallast sovit i -37 utan problem. Min Àr frÄn '93 och fortfarande i gott skick. Den kallades Arctic IsblÄ vill jag minnas. Arctic fanns i tre olika modeller. Röd, blÄ och isblÄ(som var den varmaste)."

SĂ„ det Ă€r nog den isblĂ„ du nĂ€mner pĂ„ slutet👍 den vĂ€ger ju dessutom ca 2300g
 
Vikten pÄ sovsÀckar anges konsekvent av tillverkarna utan fodral, sÄ har du ev vÀgt sovsÀcken till 2300 g med kompressionsfodral vÀger nog sjÀlva sovsÀcken ca 2000 g vilket stÀmmer med Caravans uppgift i broschyren.
 
Hej pÄ er !
Hade en Caravan isblÄ ,sov i snögrop i -27 grader pÄ dubbla liggunderlag och deras fina dunjacka ovanför ansiktet. Sov riktigt gott mÄste jag sÀga. Detta var en test 10 meter frÄn ett hus i vÀstra jÀmtland, ville se om den verkligen klarade riktigt kalla temp. och om jag stod pall. // Men bra va den Àven om den vÀgde en del :)
 
Jag har en som vÀger ca 1600 mörkblÄ röd inv.
Köpt för lön frÄn sommar jobb pÄ 70- T.
Anv som ny pÄ tex JO-JO leden dÀr lagom varm men i övrigt vÄr/höst sÀck lite kall pÄ vintern men med en dunjacka ovan sÀck +lite andra klÀder ok.
Anv för den varmaste Àr vÀl pÄ midvinter turer.
RÀtt pris frÄn statsmissionen skulle varit minst 500 kr.
 
Jag har en som vÀger ca 1600 mörkblÄ röd inv.
Det Àr den vanligaste Arcticen. SÀljs en handfull per sÀsong pÄ Tradera t.ex. Jag har ett par sjÀlv,
och den dÀr tredje varianten, med röd utsida och röd insida var det lÀnge sedan nÄgon diskuterade
hÀr. SÄ de Àr nog hyffsat ovanliga, jag gissar att antingen valde man den enkla marinblÄ eller den
avsevÀrt extremare isblÄ - varför fastna för lagom i mitten? Jag minns inte ens i vilken temperatur-
ordning de var, men jag misstÀnker att det var: marinblÄ - röd - isblÄ.

Personligen föredrar jag dubbelsÀcken Combi deLuxe - den fungerar pÄ nÄgot sÀtt hela Äret runt.
FrÄn lika kallt som Arctic IsblÄ till varmaste sommartÀlt. Det Àr bara att anvÀnda den rÀtt sammansatt.

Den absolut mest ovanliga av allihop Àr Caravan Antarctic - den Àr till och med extremare Àn IsblÄ.
Jag har bara sett en i verkliga livet, och sedan lÀst om en som nÄgon hÀr pÄ forumet hade köpt
begagnad... Helt röd vill jag minnas.
/Odd
 
Vi köpte frÄn ett posorder företag som hette KG eller nÄgot troligen mkt litet jag kommer ej ihÄg om jag sÄg nÄgon katalog troligen bara ett A-4 papper de sÄlde div friluftsvaror och var 14-15 Är och de Àldre jag vandrade gjorde bestÀllningen men var mkt dyrare Àn den C-T ryggsÀck med bÀsta ramen med en grön tarfalla sÀck som Àven köptes samtidigt.
Jag tyckte den var dyr men kanske beroende pÄ lönen som var ca 50 kr/ för 8h + lÄng restid till ett byggjobb som ŽPinn-pojkŽ.
Vilken Àr din O.H. uppfattning om lÀgstsa temp med ylleunderstÀll och R ca 5 pÄ underlag inne i ett vinter tÀlt?
 
Det Àr den vanligaste Arcticen. SÀljs en handfull per sÀsong pÄ Tradera t.ex. Jag har ett par sjÀlv,
och den dÀr tredje varianten, med röd utsida och röd insida var det lÀnge sedan nÄgon diskuterade
hÀr. SÄ de Àr nog hyffsat ovanliga, jag gissar att antingen valde man den enkla marinblÄ eller den
avsevÀrt extremare isblÄ - varför fastna för lagom i mitten? Jag minns inte ens i vilken temperatur-
ordning de var, men jag misstÀnker att det var: marinblÄ - röd - isblÄ.

Personligen föredrar jag dubbelsÀcken Combi deLuxe - den fungerar pÄ nÄgot sÀtt hela Äret runt.
FrÄn lika kallt som Arctic IsblÄ till varmaste sommartÀlt. Det Àr bara att anvÀnda den rÀtt sammansatt.

Den absolut mest ovanliga av allihop Àr Caravan Antarctic - den Àr till och med extremare Àn IsblÄ.
Jag har bara sett en i verkliga livet, och sedan lÀst om en som nÄgon hÀr pÄ forumet hade köpt
begagnad... Helt röd vill jag minnas.
/Odd

Japp, Combi deluxe Ă€r en vĂ€ldigt fin sĂ€ck🙂
Caravan Antarctic Àr det nog min du lÀst om pÄ forumet. Den har svart utsida.
Den lyckades jag komma över pÄ blocket frÄn en kille som sysslat med höghöjdsexpeditioner.
En otroligt varm men tung sÀck pÄ 2,7 kg fylld med 1650 g dun. Sydd i Gore-tex.
Screenshot_20220907-104716_Chrome-01.jpeg
Screenshot_20220907-104643_Chrome-01.jpeg
Screenshot_20220907-104659_Chrome-01.jpeg
Screenshot_20220907-104707_Chrome-01.jpeg
 

Liknande trÄdar


Sova ute en natt i mÄnaden

Anna och Anna har hittat det bĂ€sta ”lifehacket” nĂ„gonsin – och upptĂ€ckt mĂ„nga naturreservat i sömnen.