Gängdimensioner på pedaler

Jag tänkte väcka liv i en gammal engelsk Raleigh racer från tidigt 80-tal för att komma underfund om jag borde införskaffa en racer av något slag.

Det är dock ett problem - gäng-dimesionen för pedalerna verkar galen, provade att skruva på ett par spd-pedaler men halvvägs in så tog det stopp. Verkar helt enkelt som att gängen skiljer sig åt minimalt.
Är det någon som har koll på om det var någon annan gäng som gällde på den tiden?

på 80-talet

var det krångligare fanns olika gängstandarder i olika länder. Idag gäller 9/16 tum 20. Detta finns berört i de olika upplagorna av Staffan Skotts Cykelboken.

Sheldon Brown har en del som du kan läsa. Möjligen så har du fransk gänga och då kan du gänga om vevarna. http://www.sheldonbrown.com/harris/pedals.html

Hur ser ditt vevparti ut? Posta gärna en bild här.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Enklast är det ju att mäta gängorna på avskruvade pedalaxeln.
Riktig cykelmeksniker har givetvis en gängstigningsmåttsats, men en dylik kostar inte många kronor hos CO eller Biltema.

hmm,
Cykeln står för tillfället i ett garage långt bort, får ta en nogrannare titt och flytta hit den bara våren kommer lite närmre..

Om det visar sig

Att du har franska gängor, kan jag hjälpa. Jag har plockat ut ett par Campagnolo Record pedaler från min cykel som jag aldrig ska kunna använda igen.

Det var inte lika anarkistiska standarder med pedalgängor som med andra gängor (vevlagret, till exempel).

Edit: Förresten, jag har en gammal Raleigh (början av 80-talet) ute i garaget. Jag kan testa.

Vad har du för vevparti? SR eller Campagnolo?

Det kan vara väl värt att skaffa ett nytt vevparti:

http://www.sjscycles.co.uk/product-...mpact-Compact-Double-Chainset-38-48-18492.htm

Så kan du använda dina moderna SPD.

Om du fick SPD halvvägs in

så är det inte en fråga om franska/engelska gängor. Jag testade. Jag försökte sätta mina SPD-pedaler på ett Stronglight vevparti, som har franska gängor. Man kommer bara ett halvt varv.

Så om du fick in det halva vägen, talar det för att du har rätt mått på gängorna, men att de är smutsiga, korroderade eller liknande. Skaffa kopparpasta (Claes Ohlson) och smörja in allt ordentligt. Det vill du göra ändå.

Daniel

Tack för alla tips!

Det visade sig att det var rätt gäng, farsan hade testat igen och fått in dom hela vägen, även om det gick väldigt trögt.

Cykeln är en Raleigh Rapide från tidigt 80-tal med maximal blandning av olika komponenter, tyvärr lite för liten för mig så det blir tungt för händerna för styret går inte att höja mer; men snart har jag fått nog blodad tand för att köpa en ny leksak =)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips