Gå torrfotad!

Gossar,

eftersom jag tycker det verkar en bra övning för Eder att medelst extra hjärngymnastik fundera ut en lámplig lösning pà denna ganska lokala ekvation, samt med spänning ser fram emot dess klimax som snabbt kunna patenteras - och till yttermeravisso befinner mig i en tillfällig högkonjuktur vad gáller arbetsuppgifter (nya super-modeller inför násta sásong! Dock utan membran-membran-kontakt för besvärliga vadare) - ámnar jag hàlla en fortsatt làg profil i frâgan.

Vänligen / Mats
 
tack för uppmuntran, Gunnar!
..och tack för tipset om denne boe skates. Han har löst problemet genom att limma en damask till kängans membran. Säkerligen effektivt, men om man inte använder sina kängor enbart vid vandring utan även till vardags så känns det lite fånigt att alltid ha på sig damaskerna..
Men det kanske går att vidareutveckla den metoden med någon typ av tät anslutning membran-membran. Alltså att man limmar fast ett permanent minimalt membran till kängan, och att man sedan till detta vid behov kan ansluta en damask. Vilken kan gå hela vägen till armhålorna, om så önskas.

/L
 
En variant som jag har funderat på, men inte iscensatt, är att använda byxholkar (t ex försvarets, se recension :), som ju går ganska högt upp på benet, och åstadkomma en tät förslutning mot kängan ovanför vristen. För att försluta behövs något (tillräckligt) vattentätt, och min tanke är att man skulle kunna använda samma material som man har i våtdräkter. Man lägger det mellan byxholken och kängan och drar sedan åt med en rem. Det borde vara tillräckligt vattentätt för att klara ett vad, och mjukheten i materialet skulle kunna täppa till vid plösen. Kanske...

Hoppas nån mer än jag fattar vad jag menar :) och om nån testar får ni höra av er.
 
jag har funderat på samma sak, men jag tror inte man får någon vidare tätning med en neopren-ring (tror det är det åsyftade materialet), framförallt inte med tanke på skosnörena. Det skulle kanske duga bra för snabba vad, när man mer eller mindre hoppar i jocken.

För övrigt, vet någon var man hittar vattentäta strumpor? (det kanske är sk sealskins jag menar)

/L
 
tigertamjaren; sa:
.....
En lösninga jag själv har tänkt på tidigare vore istället om membranet i kängorna var förlängt en bit över kängskaftet (laminerat på en lämplig, slitstark väv) så att man kunde ha en rullförslutning (som på vattentäta packsäckar) mellan damaskerna och kängorna. Det förlängda membranet kunde enkelt vikas ner (på utsidan eller insidan) när det inte användes. Varför inte testa detta istället?

/ G
Det verkar smidigt tämjar´n. Är nog en bra lösning.

Men måste det vara ett membran? Kan man inte tänka sig kängan förlängd med säg 5-7,5 cm läder, alltså ovanför plös och snörning runt hela kängan? Läder är ju inte vattentätt som ett membran, men insmort, vaxat skulle det nog räcka för de minuter ett vad kan ta. Och det skulle bli mer tåligt. Läderförlängningen skulle också rullas ihop som du beskriver med t.ex GT-brallor eller byxholkar vid vad, och vikas ner när det inte används.

Verkar dock knepigt att ha ett provisorisk "ta av och på" arrangemang. Läderbiten måste nog sys fast högst upp runt en känga, och limmas så sömmarna blir täta. Men bara vidden högst upp där foten ska ner blir tillräckligt stor så blir det inget strul när kängorna ska på. Tror jag ska "offra" ett par äldre kängor och testa varianten.

Raskesven
 
fjällman; sa:
Min lösning med ett sk luftlås är egentligen samma sak som ett vattenlås. För att vattnet ska kunna tränga in under damasken och rinna över kängskaftet så måste luften mellan damasken och kängan trängas undan.

Eh, men luften kommer ju att passera genom den vattentäta strumpan..... För den släpper ju igenom luft.

Prova att stoppa ner en GoreTex-strumpa i vattnet med öppningen nedåt får du se vad som händer. Luften i strumpan går rakt genom membranet och vattnet stiger in i strumpan.
 
. [/QUOTE]

Eh, men luften kommer ju att passera genom den vattentäta strumpan..... För den släpper ju igenom luft.

Prova att stoppa ner en GoreTex-strumpa i vattnet med öppningen nedåt får du se vad som händer. Luften i strumpan går rakt genom membranet och vattnet stiger in i strumpan.
[/QUOTE]

Jag har visst börjat slarva med orden. Som jag beskrev det i trådens början så är det just en lufttät strumpa jag behöver. Strechig GT känns ju lufttät, och jag trodde att det var ungefär ett sådant material man har i GT-strumpor.

/L
 
Sealskin

fjällman; sa:
För övrigt, vet någon var man hittar vattentäta strumpor? (det kanske är sk sealskins jag menar)

/L
Sealskin finns på Letro
http://www.letro.se/aspshop/textfil/shopartinfo_mer.ASP?ProdId=17846

Och det är en ”nykonstruktion”, för mina är ömtåligare än spädbarn. Får ej dras på foten, handtvättas (förmodligen i kallvatten utan tvättmedel), får ej vridas ur, får ej centrifugeras, får ej torktumlas d.v.s. i praktiken ej tvättas, och då luktar dom väldigt illa efter ett tag.

Per Brune
 
Rasken,
jag tycker själv att mina läderkängor utan membran (såväl som mina gamla Lundhagare med gumminederdel) blir genomblöta efter en eller några dagars vandring i våt terräng. Dessutom tror jag att ett vad på kanske en minut skulle fylla kängorna med vatten. Plaskigt skulle det definitivt bli. Åtminstone gäller detta för de kängor jag har haft. Men det kanske finns nåt för mig okänt sätt att behandla läderkängor på så att de långvarigt håller ute väta? Om det gör det tycker jag du ska testa med en sån behandling av dem.

Sen tror jag att det är bättre att förlänga skaftet på dem med en bit vattentätt tyg (som tältbottenväven Boe Skate använde), inte läder eftersom det är klumpigare / otympligare. Sy på tyget en bit ner på insidan av skaftet så kan du vika ner det där utan att det syns / märks när du inte använder det.

Vad tror du om det?

Här har du förresten nästa förbättring av kåtalivet: kaminfläkten!!!

cf_ecofan.gif


http://www.modernoutpost.com/gear/details/cf_ecofan.html

/ G
 
fjällman; sa:
Jag har visst börjat slarva med orden. Som jag beskrev det i trådens början så är det just en lufttät strumpa jag behöver. Strechig GT känns ju lufttät, och jag trodde att det var ungefär ett sådant material man har i GT-strumpor.
[/QUOTE]

Ingen GoreTex är lufttät, hela finessen med GoreTex är ju att den släpper igenom luft och vattenånga men inte vattendroppar. Ska du ha nåt lufttätt så kommer det inte att andas så då kan du lika gärna köra med plastpåse (och då blir man svettig om fötterna).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eh sömmar som inte får gå upp Gör det själv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.