Gå på grund?

Hur hanterar ni det här med att gå på grund? (Sökt min hittar inget - eller snarare får alltför många svar)

Tänker framförallt på
- är det stor risk för kajaken om man smäller på?
- är det risk för att välta då man går på?
- tips för att komma loss om jag sätter mig på grund?

Som seglare är jag kanske alltför rädd för att gå på grund, men paddlar i en sjö med mycket sten och utan sjökort. (Tänkte ett tag köpa en segeljolle och segla i sjön - men inser nu att det hade varit en riktigt dålig ide...)

Beror på lådan

Att smälla på med fören gör oftast inte så mycket fören brukar fjädra upp. Kör man fast under sittbrunnen blir det större belastning. Allvarligast är ofta att backa på med rodret. Vid större vågor kan det vara farligt att gå på grund annars brukar det inte bli mer allvarligt än ett par repor.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
2. välta. Beror på stenen. Lyfter den kajaken blir det vingligt... Svart skrov blir inte vackert. Vitt är mer förlåtande.
3. Komma loss. Tar det stopp=backa (kanske stöd med paddeln). Låter det bara otäckt=hoppas det slutar snart ;-)

matrial

Glasfiberkajak - semi-ömtålig
Rotationsgjuten ("plastkajak") - tål det mesta förutom rodret som är lika (öm-)tåligt som hos glasfierkajak

Vill du ha en tålig kajak köp t ex en prijon eller i motsvarande mtrl.

/Patrik

2. välta. Beror på stenen. Lyfter den kajaken blir det vingligt... Svart skrov blir inte vackert. Vitt är mer förlåtande.
3. Komma loss. Tar det stopp=backa (kanske stöd med paddeln). Låter det bara otäckt=hoppas det slutar snart ;-)

Jag har "nästan" gått på grund i Fjällbacka övärld. På i övrigt rätt djupt vatten, 20 meter från en av de klippiga öarna. I en vågdal så gick jag på en sten som jag inte såg och den började skrapa en bit före sitsen och slutade kanske en tre decimeter bakom. Jag kände hur skrivet lyftes upp jämfört med vattnet, och det blev lite vingligt. Värst var ljudet, plus att inte veta om jag hade en läcka efter skrapet.

Det slutade med bara en lång repa på en vit glasfiberkajak.

--- Mats ---

Paddeln

Tycker nästan att det är värre att sätta paddeln i en sten när jag är ute och paddlar. Det kan verkligen göra att man tappar balansen och sen blir inte en vingpaddel i kolfiber så vacker om man gör det heller.

Det är inte heller så kul när kajaken passerar över stenen men rodret slår i, när man har underliggande roder alltså, risken är att rodret trycks upp och gör hål i kajaken

Som dom andra säger här i tråden, det kan bli väldigt vingligt.

Ett par kompisar paddlade en långturspackad Yo-A-Kim (40 kilos K2) och hade god marchfart när de gick på grund. Satt mycket hårt på, fick bogseras loss. Hade dom varit själva hade dom troligen varit tvungna att kliva ur.

Så kan det gå

Jag tar risken att äventyra min vänskap med mannen på bilden. Jag tycker den liksom hör hemma i denna tråd.

Lite allvar: Bilden är tagen 24/11 2007. Hade han varit ensam hade det blivit ganska kallt, för han satt rejält fast på en ganska vass sten. Tack och lov blev det inte något hål i kajaken (den gången :)).

Johan

Bilagor

• Bild125.jpg
    Bild125.jpg
    52.1 KB · Visningar: 1,125
Blev själv sittande på en spetsig, ca 30-40 cm bred sten (vass som bara den från andra hållet) som låg en cm under vattenytan utanför Dragskär förra sommaren. Då farten var relativt hög blev jag sittande med baken nästan rakt ovanpå stenen och satt såklart fast som berget. Stenen var så smal att det inte gick att skjuta ifrån med händer eller paddel så det var bara att balansera med paddeln och ropa på hjälp.

Som tur var fanns det två kajakvänner strax före som snabbt vände och gick upp på varsin sida för att lyfta loss mig. Det gick hårt åt botten på min Point innan jag var av grundet och det gav ett nästanhål som måste lagas i år innan sjösättning.

Ett mycket bra råd.

Jag hanterar det helt enkelt genom att undvika det.
Om jag märker att det börjar ta emot så fortsätter jag inte framåt och definitivt inte med ökad kraft och fart.

Precis så brukar jag hantera regn, jag undviker det. Om jag känner att det börjar dugga så fortsätter jag inte bli blöt och definitivt inte genomvåt i ösregn.

Viktigt

Precis så brukar jag hantera regn, jag undviker det. Om jag känner att det börjar dugga så fortsätter jag inte bli blöt och definitivt inte genomvåt i ösregn.

Det är viktigt att mer erfarna personer delar med sig med sina erfarenheter.
Speciellt i frågor som är knepiga och som du och jag en gång i tiden stått och funderat på.

SOm kuriosa kan jag nämna att om jag blir hungrig då äter jag, just för att dämpa och undvika fortsatt hunger.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips