Gå längs längdskidspår sommartid?

Hej!

Kan man gå längs längdskidspår på sommaren?

Jag håller på att planera en rutt, och på fjällkartan så ser jag att en vandrings längs ett längdskidspår hade sparat mig mycket tid. Men jag vet inte hur sådana spår ser ut sommartid? Går dem att vandra eller hur ser dem ut?

Det kommer ha regnat en hel del inför turen, ifall det spelar roll

Mvh Hugo

Ofta läggs vinterleden på ett sätt som passar när det finns snö och is. Därmed är det rätt vanligt att det inte fungerar att gå där på sommaren.

Men det här varierar. Pratar vi om motionsspår så brukar de fungera lika bra för längdåkning på vintern och för löpning på sommaren.

Så i slutändan beror det på vilket längdskidspår du pratar om.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Att tänka på är att många längre skidspår och vinterleder går över isbelaggda sjöar, vattendrag, myrar och våtmarker som kan vara odrägliga att gå när det är blött, sankt och tjälen har släppt.

Varierar en massa men om det inte är ritad stig på kartan så är det nog inte det i verkligheten heller.

I många områden kan man också gå överallt. Myrar är ofta inte så dåliga att gå i de heller men det varierar också.

I Jämtlandsfjällen för ett gäng år sedan mötte jag en person som tyckte att det var jobbigt att följa markeringarna. Han hade en väääldigt dålig karta också.
Jag fick förklara skillnaden mellan sommar- och vinterleder.
Har för mig att han var tysk.

När sommar- och vinterled går ihop ser det ut så här om mam förstorar upp på min karta.

Bilagor

• Skärmbild från 2026-06-11 08-48-47.png
    Skärmbild från 2026-06-11 08-48-47.png
    203 KB · Visningar: 36

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Är det Swimrun du har tänkt dig vinterleder går ofta över sjöar och träskmark utan så mkt träd och buskar.

Hur gick det? Blev det Jämtland eller Norge?

Om du visat skärmdump på kartan hade du nog fått mera specifika svar.

Thure

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.