gå i stövlar?

Till sommaren planerar jag att vandra någon vecka i Sarek, och det största frågetecknet just nu handlar om skodonen. Ska jag gå i mina toppensköna Meindl Vaduz (ganska låga kängor) eller ska jag köpa ett par stövlar, typ Sarek Millenium?
Jag förstår att det mest rationella är att (som min vandrarkompanjon tänker göra) gå i stövlar med tanke på alla vaden, men jag vill allra helst gå i mina kängor.
Ni som har varit där, är det hopplöst med låga kängor i augusti?

För övrigt så har jag ägnat en del tankemöda åt att tillverka en typ av damask som skyddar både kängan och foten från att bli blöt, men för att uppnå det så har jag insett att jag skulle behöva få tag på en strumpa av goretex eller någon annan vattentät väv. Vet någon var man kan köpa sådana, helst i Stockholm?
 
Det finns bra grejer som inte är så tunga att trä över kängorna vid vad. Vad jag sett verkar dom funka utmärkt. Vill du offra stabiliteten en riktig känga ger när du befinner dig så långt från all redlighet? Jag skulle aldrig göra det. Ta kängorna, kanske t.o.m. köpa ett par med högre skaft?
Lycka till!
/Nicke
 
I motsats till många andra debattörer tycker jag det ur stabilitetssynpunkt funkas alldeles utmärkt med ett par bra stövlar. Det är skönt att kunna plöja på genom blöta partier, men myntet har två sidor - fukten inifrån kommer ingenstans så det kan bli rejält fuktigt inne i stövlarna som inte torkar speciellt fort. Hur mycket du än byter strumpor så kan fötterna fara ganska illa av fukten. Således skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag körde med stövlar på en riktig långvandring.
 
För ca tio år sedan gick jag tio dagar i Sarek. På fötterna hade jag gummistövlar. Det var ett utmärkt val skulle det visa sig.
Det var fruktansvärt blött (gick 2:a veckan i juni), och det visade sig att under den perioden var stövlar ett mycket bra val.

Jag hade inga problem med fötterna, utan kunde avsluta mina vandringsdagar torrskodd.
Stövlar är bra.
 
Nolia!

Stövlar går bra men jag skulle sätta pengarna på ett par svarta Nokia stövlar. Jag går själv i kängor men de är inte av den stablila sorten, mer som mjuka och lätta näbbskor men enormt bra och så välinsmorda så de håller för vatten. En omsulning krävs efter denna sommar :) Nackedel? Dyrare än stövlar. //
 
Nog går det bra med stövlar, fast inte ett par sladdriga Sarek Millenium, den sulan duger möjligen för arbete i trädgårdslandet, inte för att bära packning under flera dagar.

Skaffa dig riktiga doningar med ordentlig sula, tex Viking (New) Lord, torkar hyggligt fort oxå. I skogs- och myrland som det ju ofta är i fjälldalarna är stövlar suveräna. Sulan går dessutom att dubba :)

Fuktigt i stövlarna? Ta av och lufta vid rasterna! Se till att ha flera par sockor du kan rotera mellan, blöta sockor = garanterade blåsor/skavsår.

mvh
/p-a
 
Stövlar OK

De få turer jag gjort i Sarek har gjorts med stövlar och jag tycker att det var adekvata val, ehuru jag generellt föredrar kängor.

Jag vandrar ofta högt och stenskravlen gjorde slut på ett par stövlar per tur.

Jag tror också att man bör göra sig fri från den allenarådande stabilitetsnojan avseende skodon. Förr bar man tyngre, längre och oftare i såväl fjäll- som skogsterräng och på fötterna hade man blötkängor, näbbstövlar gummistövlar eller gammaldags cellgummikängor.
 
Det jämnar ut sig

Är du ute flera dagar blir till slut kängor lika fuktiga inuti som stövlar. Att skifta sockor och ta ur sulan för torkning är det som gäller oavsett skodon.

Gå i Sarek med låga kängor med damasker fungerar bra. Det blir lite omständigare bara. Helläderkängor med en massa tyg och membran i är jag personligen skeptisk till. Mina Meindl får i princip aldrig följa med ut längre. Utsätter du läderkängor för väta länge (flera dagar) tar lädret till slut upp vatten oavsett impregnering och märke. Och då kan de bli sladdrigare. Trampar du ner så "trampar du vatten" tills du kan torka kängorna i värme pga fodringen. Självklart är vatten i stövlar eller mina andra kängor (cellgummi) obehagligt - men inte en katastrof.

Stövlar är underskattade nuförtiden. Med 3 par kängor och 2 par stövlar i garderoben väljer jag att lämna mina Meindl hemma. Jag brukar använda cellgummikängor på fjällvandring. En fuktig kompromiss.

/Tommy
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.