Fjällvandra med stövlar

När undertecknad började sin fjällvandrarkarriär i början på 70-talet så hade jag gummistövlar på fötterna. Märket var Tretorn Sarek. En stövel som var byggd för att vandra i. Jag använde stövlar under många år. Tycker att det fungerade mycket bra. Minus var att livslängden inte var lika lång jämfört med ett par riktiga vandrakängor.
Viktigt vid val av stövel är den har en rejäl och stadig sula som bär och ger ordentligt stöd för foten. Sulan måste klara att skydda foten mot tramp på skarpa stenar m.m. Nedvikbara skaft är bra för att kunna bättra ventilationen om man så önskar.
 
Stövlar funkar alldeles utmärkt i svenska fjäll, och har fler fördelar jämfört med andra skodon - de är vattentäta (det är blött i fjällen..) , har höga skaft (man gör ofta ankeldjupa 'minivad'), är billiga och lätta jämfört med kängor.

Oavsett vilka skodon man väljer ska man förstås se till att prova dem rejält på hemmaplan innan man ger sig iväg.

Per
 
Har gått i många olika modeller av stövlar. Från Tretorns Sv FM modell till Hunter och Sarek. Samt i Nokia. Tunnbottnade är mindre bra men övriga fungerade väl. Har på senare år på lätttur gått med Dunlops skumfyllda plaststövel, även den fungerade helt till belåtenhet.
Kombinationen gröna våta fjäll och stövel är som gjorda för varandra.....
Stumpbytena beror på behovet....glöm inte att förbereda och vårda fötterna....
 
Jag har vandrat en vecka med packning i riktigt billiga stövlar och det har gått bra. Jag ska inte rekomendera det då andra är nog känsligare för det än mig, men hellre billiga stövlar än dyra kängor om det är vått o sump dit man ska.
 
Visst stövlar kanske funkar men jag väljer ju hellre kängor i alla lägen... och om man sköter sina kängor är dom vattentäta så "minivad" är inget problem... Nackdelarna med stölvar är att dom sitter dåligt på fötterna och ger dåligt stöd för vristen...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.