Varma stövlar/kängor

Jag gillar att fota om vintern och letar en varm stövel/känga som klarar av att hålla värmen när man står stilla. Jag går inga jättesträckor om vintern men uppemot 2 mil kan det bli så helst inga jättetunga kolosser.

Jag har storlek 30-40 och en bred framfot men smal häl.

Provade P.Originalstövlar men de skavde i storlek 39 och 40 (sades vara dammodell dvs lite smalare, finns de i 40 i herrmodell) på den där jäkla knölen. Sen hör jag lite blandat om huruvida de håller värme eller inte.
 
Hej! Jag har länge letat själv, och har nu beställt ett par Luddan. Väntar spänt på hur de är, men de flesta jag har haft kontakt med säger att de är kanonsköna. De jag beställde är även specialskurna efter mina fotmått.

luddan_hog_gra-brun.jpg


:)
 
Hej! Jag har länge letat själv, och har nu beställt ett par Luddan. Väntar spänt på hur de är, men de flesta jag har haft kontakt med säger att de är kanonsköna. De jag beställde är även specialskurna efter mina fotmått.

:)

De ser onekligen varma ut. Tack för tips, skall kolla på dem. Du får gärna återkomma när du testat. De ser dock lite låga ut och sen så är jag ju ibland ut på våren och då är det mer än 3 cm slask.
 
Det ska jag absolut göra. Låga är de inte, och de jag beställde är dessutom klädda i läder som går att fetta in så man får det vattentätt.

head3a.png
 
Det ska jag absolut göra. Låga är de inte, och de jag beställde är dessutom klädda i läder som går att fetta in så man får det vattentätt.

Aha läder lät ju smart. Jämfört med P.Originalstövlarna jag tittade på så ser de låga ut. Inte helt ovanligt att jag ger mig ut i snön i skogarna här hemma och då behöver man en sko som går en bra bit upp på vaden men jag får kika och mäta.
 
En annan lösning man kan överväga är ju att behålla de kängor eller skor man har och sedan köpa en översko. Det finns mängder av olika varianter, och ska hålla värmen riktigt väl. Det är ganska smidigt att kunna gå med sin vanliga sko, och sen bara dra på en översko när behovet väl finns där.

Finns på Åkes fritid i Vilhelmina: http://www.akesfritid.vilhelmina.com/Akes.html

ann1alt-2_size0.jpg
 
En annan lösning man kan överväga är ju att behålla de kängor eller skor man har och sedan köpa en översko. Det finns mängder av olika varianter, och ska hålla värmen riktigt väl. Det är ganska smidigt att kunna gå med sin vanliga sko, och sen bara dra på en översko när behovet väl finns där.

Finns på Åkes fritid i Vilhelmina: http://www.akesfritid.vilhelmina.com/Akes.html
Tack för tipset. Just nu är jag nästan helt skolös, mina gamla kängor har gått sönder. Har ett gammalt par kängor som är kalla och i slasket för låga (har kunnat avhjälpa det värsta med gaiters).
 
Överdragsskorär perfa med joggingskor/terränglöparskor.

Man kan ofta gå med bara joggingskor/terränglöparskor nedåt -5/-10 utan och frysa speciellt dom är storleksanpassade.
Vid behov kan man även gå med övedragskorna , annars har man dom vid lägret/isfisket eller så och har det varmt och gått bortanför -20.

Vid lägret/bivacken kan man även köra dom med fetingyllesockor eller tjocka helyhansen solo.
 
Överdragsskorär perfa med joggingskor/terränglöparskor.

Man kan ofta gå med bara joggingskor/terränglöparskor nedåt -5/-10 utan och frysa speciellt dom är storleksanpassade.
Vid behov kan man även gå med övedragskorna , annars har man dom vid lägret/isfisket eller så och har det varmt och gått bortanför -20.

Vid lägret/bivacken kan man även köra dom med fetingyllesockor eller tjocka helyhansen solo.

Skrattar lite eftersom jag bor i Boden -5/-10 jo då har jag fortfarande löpardojorna på mig jag pratar snarare -20 eller kallare eller vår då det kanske är plus/någon minusgrad och snön/isen börjar tina underifrån och vips står man med slush upp på halva vaden. Så funkar inte löpardojorna så bra.

Gympadojorna funkarfinfint i -30 oxå om man rör på sig men står man stilla och ex fotar norrsken en stund så tycker inte fötterna det är så roligt även om snön är torr och fin. Jag söker alltså ett skodon för att både gå och stå stilla i. Vill inte behöva kånka på mer grejer än kameran och fika (ibland tält och sovsäck mm oxå).

På dig lät det som överdragsskorna går man inte så gärna i.
 
Ja alltså om man har lite större storlek på löparskorna så man kan steget större sockor i dom så är -20 och säkert liten bortanför ok.Gtex membran bromsar luftflödet och är att rek också.
Vid vandring med ryggsäck är det garanterat varmt.

Dessa varianter går utmärkt att gå i men som vikteffektiv lösning att ha låg vikt på fötterna så använder man dom om man måste när man skall i djupare snö/slask - annars uppe i säcken.

Alternativet är ju vinterkängor men då sitter du hela tiden med vikten på fötterna fast det inte behövs , men behöver du inte extremprestanda eller ganska höga prestanda kan du ju köra vinterkängor.

Du vet det är en väldig skillnad på att ha vikten på fötterna än i ryggsäcken.

Finns trådar här på forumet om folk som använt dom under dina förhållanden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73581&highlight=neos

Vi på västkusten ser ibland gräsklipparna åka runt hela vintern...plus mygg - ibland....men vi hade några goda vintrar runt 2010 iaf
 
Är det mycket kallt och djup snö så är det svårt att slå vinterfodrade gummistövlar med löstagbart foder (används av både svenska och finska försvaret). Kan man dessutom köpa någon av Nokians modeller i Finland, så är de både billigare och lättare att hitta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pippilotta08 Tips på varma stövlar sökes Kläder 18
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
chappe92 Vandringsstrumpor för dem med varma/svettiga fötter Kläder 14
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Pippilotta08 Varma skor,vantar och Kläder 39
hakansteen Varma och smidiga handskar? Kläder 12
vandrafjäll Pjäxöverdrag som är varma Kläder 2
Smogz Varma skor för skoter pimpling Kläder 9
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28
mm123 Tips på "otroligt" varma vantar önskas Kläder 31
Hella82 Är vandringskängor varma Kläder 18
The_Lost_Cyclist Varma kängor som fungerar att vandra i.. Kläder 2
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12
Stuvarn Varma tummevantar! Kläder 3
sajberjohan Varma skor och skidor Kläder 6
bybben Varma goa långkalsonger, vart köpa? Kläder 10
MBac Varma vantar? Kläder 11
langby Riktigt varma vantar Kläder 15
carl_ Lätta och varma handskar lagom för sommarfjäll? Kläder 54
Iggle Kängor för varma skiftande klimat Kläder 26
marinabecher varma skor Kläder 2
jonte1 Varma och Vattentäta handskar Kläder 2
Frusen Varma handskar? Kläder 28
joask202 Kängor för varma fötter Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
Onedge Varma handskar & sockor!! Kläder 4
cotterskog Varma skidhandskar/vantar? Kläder 28
Kung Stalle Varma sulor. Kläder 3
adventure_transport Bra, varma handskar///vantar Kläder 12
Vandrare Varma överdragsbyxor? Kläder 34
xochitl Hestra Outlast Eagle tillräckligt varma? Kläder 0
samme83 Varma kläder för inaktivt uteliv? Kläder 17
somule Varma innerhandskar sökes! Kläder 0
Tips på varma vantar Kläder 3
Varma vandrarkängor!? Kläder 7
Arvidsjaur Le chameau stövlar Kläder 1
arvidl Stövlar med högt fotvalv Kläder 2
Almasfar Råd om stövlar Kläder 26
Olasko Fodrade stövlar Kläder 8
mutuldus Snabb Hjälp! Val av vinterkängor/stövlar! Kläder 21
avslutad130206 Fjällvandra med stövlar Kläder 5
nurmiranta ett par watski strumpor istället för stövlar Kläder 1
Makker Stövlar för riktigt bred fot?? Kläder 4
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
100826 Ni som använder vandrar-stövlar.. Kläder 7
estetdrägg Stövlar liknande M/90 stövlarna? Kläder 1
mekstr stövlar eller jumpadojor på vandring Kläder 6
sajberjohan Nokian stövlar Kläder 5
fjällman gå i stövlar? Kläder 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.