Fylleri förbjuds till sjöss!

Skälet är väl att det är skillnad på vad man kan vålla, och även risken för ATT man vållar en skada om man sitter i en liten eka med åror, eller om man kör oljetanker, eller en stor och snabb daycruiser t ex.

Visst kan man tycka att det borde gälla nolltolerans, och även för mindre och långsammare båtar, men då kanske det borde vara olagligt att vara berusad i ganska många sammanhang som idag är lagliga.

Sedan undrar jag om det inte är ett och/eller som ska stå mellan storleksgränsen och fartgränsen. Så har nog tidigare förslag varit formulerade, dvs att en båt som är mindre än storleksgränsen omfattas av förbudet om den är snabbare än hastighetsgränsen.
 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Stämmer, 7m och/eller 7 knop skall det vara. En noll tolerans är omöjlig att upprätthålla och inget jag förespråkar. Men följden av det nya förslaget är ju att vissa förare kommer undan bara de inte orsakar för stor skada. Det blir därför även fortsättningsvis socialt acceptabelt med superi till sjöss!
 
Med min gamla träjulle tror jag knappast jag kan skada någon även om jag försöker. Skulle jag vara så full att jag inte kan köra rakt så kommer ni ha god tid att komma undan i alla fall...

Sen tycker jag inte det är behov av något alkoholförbud. På vägen blir det katastrof om bilen kommer en meter fel, på havet är "vägen" liiiite bredare.
 
Vad jag avsåg ovan men nolltolerans, var 0,2-gränsen, eftersom den snarast är en teknisk och praktisk tillämpning av en nollgräns.
 
Sen tycker jag inte det är behov av något alkoholförbud. På vägen blir det katastrof om bilen kommer en meter fel, på havet är "vägen" liiiite bredare.

Säg det till alla som lyckas pricka brofundament, kanalkanter, slussportar, kanotister, badplatser och vad det nu brukar vara som kommer ivägen.
 
Det är riktigt, vägen är ju rätt bred till sjöss, det är väl därför som det nästan uteslutande är fyllerister som missar enligt gundj välkända exempel.

Jag har bara blivit rammad av en fyllerist till sjöss, aldrig av nån vettig människa.

Sen finns det självklart stora skillnader till biltrafik.
 
Säg det till alla som lyckas pricka brofundament, kanalkanter, slussportar, kanotister, badplatser och vad det nu brukar vara som kommer ivägen.

Men det var väl det som var grejen med storleks/hastighetsbegränsningen. Om en bro rasar efter att man rott in i den med jollen så kanske det var dags ändå?!
 
Med tanke på att det är rattfylleri att vara onykter när man klipper gräsmattan med åkgräsklippare så känns det definitivt dags att det blir olagligt att köra sjumeters motorbåt onykter. Sjumetersbåtar är ju inga ekor direkt. Dessutom är det väl sällan man är på öppen sjö när man får för sig att köra onykter, utan i närheten av festligheter, och därmed i närheten av fasta installationer, andra båtar och andra människor.
 
Den här nya paddlingsflugan då, ska den också förbjudas redan innan den tagit ordentlig fart? Jag pratar så klart om SUP-paddling...
 
Med tanke på att det är rattfylleri att vara onykter när man klipper gräsmattan med åkgräsklippare så känns det definitivt dags att det blir olagligt att köra sjumeters motorbåt onykter. Sjumetersbåtar är ju inga ekor direkt. Dessutom är det väl sällan man är på öppen sjö när man får för sig att köra onykter, utan i närheten av festligheter, och därmed i närheten av fasta installationer, andra båtar och andra människor.

Bra synpunkter Martin! Saken är även den att runt hela vår kust finns det flera tusen människor som på ideell basis eller i sitt yrke har till uppgift att rädda nödställda. Detta sker oavsett tid på dygnet, väder eller årstid och ibland med risk för sina egna liv och hälsa. Man har de senaste åren sett en kraftig ökning av antalet insatser då allt fler har råd att skaffa båt. Borde man inte ägna dessa tysta hjältar en tanke och en gång för alla sätta stop för det lagliga fylleriet?
 
Farlederna är ibland så trånga att de inte är mycket bredare än en vanlig bilväg. Det är sällan på öppet hav som kollisioner inträffar.
Det borde vara självklart att samma regler gäller oavsett om man framför fordon på land eller till sjöss. Speciellt med tanke på att det många gånger inte ens krävs skepparexamen(körkort) eller ens förarbevis för att framföra vissa farkoster på sjön.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips