Funkar inte gasol på vintern ?

Trangia har väll någon extra kopp att köpa som tillbehör för förvärmning av sina spritbrännare, ingår väll någon tallrik också som påstås höja effektiviteten. (som jag ifs. aldrig testat) Har man hyfsat med tändstickor brukar det ju aldrig vara något problem om man inte har bråttom. Även utan förvärmd sprit så gick ju till och med lumpens sprit få igång i 20 minus genom att värma kall sprit med tändstickorna direkt.
Ja tycker spritkök duger vid vanligt frilufsande under enklare förhållande på vintern (vilket är det jag håller på med). Primitivt, långsamt och tyst och ganska trevligt. En så stor del av dygnet är i regel kolsvart så den förlorade tiden inte spelar så stor roll.
 
Visst kan man på olika sätt värma tuben och få den att fungera under minus ca minus 5. Poängen som jag ser det är att det är mycket enklare att ha ett kök där man istället pumpar upp trycket och förgasar bränslet genom förvärmning. Funkar helt problemfritt utan att man måste hålla värmen i en gastub...

...ingen slump att förgasarkök är populära på vintern ;)...

//J

Självklart har du en poäng i det. Men trådskaparen har ett gaskök och frågar om det går använda på vintern. Det är den frågan vi försöker besvara här inte om andra kök är bättre.

Eftersom svaret på frågan är nja - så försöker några av oss att hitta sätt att få ett gaskök att funka. Mitt sätt kostar 60 kr för två såna kuddar. Ditt kostar - vad nu ett förgasarkök kostar...

Undrar om jag inte skulle försöka sy nån typ av halvisolerad påse för gas-tuben där jag kan lägga ner den där handvärmekudden också. för att hålla värmen.
 
Kör du ditt gasolkök med högtrycks propanflaskor i stål eller plast och har kök med förvärmningsslinga i så bör det gå.
Vikten för embalagen får du ta på köpet.

Spritrekommendationerna har frånsett energininnehållet i spriten, ca hälften mot fotogen och bensin.
Dvs dubbelt så mycket minst måste medföras.

Vi som har prövat fortsätter nog med våra trycksatta förgasarkök.
 
Självklart har du en poäng i det. Men trådskaparen har ett gaskök och frågar om det går använda på vintern. Det är den frågan vi försöker besvara här inte om andra kök är bättre.

Eftersom svaret på frågan är nja - så försöker några av oss att hitta sätt att få ett gaskök att funka. Mitt sätt kostar 60 kr för två såna kuddar. Ditt kostar - vad nu ett förgasarkök kostar...

Undrar om jag inte skulle försöka sy nån typ av halvisolerad påse för gas-tuben där jag kan lägga ner den där handvärmekudden också. för att hålla värmen.

Tycker jag svarade på den frågan också. Svaret är njaa, det går men är struligt. Och nyper den rlktiga kylan i samtidigt som du ska ägna några timmar om dagen till att smälta snö så lär du ångra ditt bränsleval...men pröva för all del...

...det finns en anledning till att förgasarkök är populära på vintern.
 
Vintertid brukar vattenproduktion vara den största delen av köksbestyren, ca 7/8. Det gör att den lilla mängd varmvatten som man har bör man hushålla rejält med. Att bruka bränsle för att värma vatten för att värma gasflaskan förefaller inte följa KISS resonemanget. Men efter att ha tältat i -30 och snökat när kvicksilvret ute var än lägre, vet i varje fall ego vilket kök och bränsle han väljer vintetid och det stava inte gas. YMMV
 
Tänkte vintertälta nästa vinter. Jag har ett gasolkök (Trangia). Kommer den inte att funka alls på vintern eler kommer den "bara" att funka dåligt?

Det beror väl lite på vad du menar med "vinter". Det är ju temperaturen som sätter gränsen. Jag har gjort flera vinterturer i slutet av säsongen där det fungerat utmärkt med gaskök, det känns onekligen säkrare att köra gaskök inne i tältet jämfört med bensin- och fotogenkök. Det finns ju flera mer eller mindre bra metoder att hålla gasen varm, man kan placera gasbehållaren i en fleecetröja inne i sovsäcken på natten och i en tunn påse innanför anoraken en stund innan det är lunchdags. Jag har en frigolitskiva runt foten på gasbehållaren, och om det behövs kan man lägga en sån där "brytpåse" som värme under gasen. Ska du ut januari-februari-början av mars kanske du inte har nåt val, men senare under säsongen kommer jag nog att fortsätta använda gas, såpass bra har det fungerat. Läskigheten i ett illa förvärmt bensinkök inne i tältet ska inte underskattas !!
 
Handvärmare gillar jag!

Bra idé!

Den skall jag ta fasta på nästa gång kvicksilvret kryper lägre - de är ju bra av andra skäl åxå.
Jag kör nu gärna med någon form av isolering till flaskan (efter man värmt den en smula) så att man får någorlunda pålitlig förgasning, men en handvärmare i botten är ju smutt.

Tack för tipset!
 
seobserver;559431 och det stava inte gas. YMMV[/QUOTE sa:
Det beror väl på vilket språk? Gas på amerikansk är ju det vi svenska stavar bensin! :)

Skämt och sido, så är jag en varm anhängare av bensinkök när det vankas snösmältning.
/Niklas
 
Det är väl bara att testa och bilda sig en uppfattning.
Jag har hört mycket åsikter, bland annat väldigt positiva från dom som faktiskt har testat.
 
Att tänka på med gasolbehållare och kyla.

avdunstnigen i behållaren sänker temperaturen, och minskar därmed avdunstningen.

När man i husvagnen skall ha värme under vinterhalvåret finns det vissa knep.

Dels att använda fler flaskor, oftast två, paralellkopplade.
Dels att använda flaskor som leder värme bättre, det vill säga isolerar sämre.

aluminium är bäst, komposit sämst.

Poengen med det är att när temperaturen ligger i gränslandet är en isolerande strumpa på flaskan snarare till nackdel, om man inte har värmt flaskan till högre temperatur än omgivande luft. och ganska snart sjunker temperaturen i flaskan så till lägre än omgivande om man inte tillför värme.


själv har jag fungerande gasol-anläggning ner till under 45 minusgrader, men det kräver förberedelser.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
veni Lägerskor som funkar även vid vadning och simning Utrustning allmänt 63
Still Alive När funkar solceller? Utrustning allmänt 25
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
CptChernobyl Solcell + Kamera på fjället, funkar det? Utrustning allmänt 21
Mangee Funkar dem här kängorna? Utrustning allmänt 18
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Norr SteriPEN... Funkar detta tro? Utrustning allmänt 42
bodilnylander Hur funkar fräutrustning från Villmark? Utrustning allmänt 3
ollefisk Handvärmare: hur funkar den??? Utrustning allmänt 4
david högberg gasol på planet Utrustning allmänt 16
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 12
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.