Funkar Fuji för Alperna?

Funderar på att investera i ett par Boreal Fuji kängor, för allmänt friluftsliv, vandringar och besök i Alperna.
frågan är, duger pjucken till bestigning av 4000 meterstoppar i Alperna, sommar och höst?
De är i skinn och har stegjärnsfäste. de är dock inte helstyva. men ganska styva ändå.
 
Ja

Jag hade ett par Fuji, numera pensionerade efter lång och trogen tjänst. De fungerade utmärkt till det mesta. Enda gången över 4000 meter var Mt Blanc du Tacul. Jag tog lättaste vägen, men man behöver ändå rep, stegjärn och yxa, det är ganska brant. Jag har också haft dom i Sarek, och som anmarchskor till klippklättring (funkar skitbra med stegjärn). Dom är bra att klättra med, jag har satt en 5:a i dom bara för att testa. Sulan är välisolerad, så dom håller värmen bra. Dom är också bra till vandring, inte världens rull i sulan, men väldigt bra kontroll. Skor med rull i sulan är mindre bra till klättring.

Skulle jag köpa ett par vandringskängor som är bra att klättra med skulle det nog bli Fuji igen, eller kanske LaSportiva TrangoS Evo.

Nu har jag ett par Meindl Makalu Pro http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=4479 Dom är lite bättre att vandra i, men sämre till klättring.
[Ändrat av Vandrare 2005-05-26 kl 08:51]
 
Kan gott rekomendera Fuji-kängorna efter 6 år av trogen tjänst! Jag slet ut sulan i framkant men det fixades med en omsulning genom Sasquatch på Vasagatan i Stockholm.
Har inte gjort mycket isklättring men det jag gjort har varit helt utan några som helst klagomål.
Visst, sulen är inte helstyv men det är svårt att kombinera bättre om man dessutom vill ha något skönt att gå i eller göra lättare klättring.
Dom fick tjänstgöra under en tur upp till Annapurnas Base Camp på 4200m. Det enda jag kunde känna då var att jag skulle ha klarat mig med en lättare vanlig sko. Vi hade förberett med isyxa och stegjärn men dom lämnade vi halvvägs upp för att spara vikt.
Tyvärr har jag dålig koll på vad som gäller nu för tiden.

Kan iallafall säga att du inte kommer att bli besviken över skon och dessutom till ett bra pris!
Omsulningen får klart godkännt om man anser att skon sitter så perfekt att man inte vill gå in nya skor och om man inte har slitit ner på skinnet.

JC
 
tack för kommentarerna.
jag köpte ett par Fuji för några veckor sedan och har nu sakta gott in dom.
enligt uppgift från Boreal är sulan semistyv, så jag hoppas att jag skall kunna njuta av skon vid både enklare alpina turer i Alperna och på vandringar i Sverige. är hittills mycket nöjd och de sitter otroligt skönt. måste ändå vara en av de bättre allround kängorna för tvåtusen pix som också är stegjärnsfatsa.
/john.
 
Stegjärnsfast är relativt, somliga sulor blir ändå 'runda' och 'mjuka' efter några år så att det inte räcker med kläppen utan även remmen används.

För den som inte är is eller glaciärfreak är den något mjukare sulan säkert ett bättre alternativ för ett bredare användningsomrde.

Utifrån den synvinkeln bör stegjärnen köpas så att de även kan användas på skor med 'mjukare' sula.

Med lite god vilja kan man också snöra på sådana 'remstegjärn' på ett par fastare sandaler om så önskas ;).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johnliungman Värmande damasker som funkar? Alpin / Bigwall 3
Madmarkus Mt fuji. Alpin / Bigwall 6
Vinterbestigning av mount fuji Alpin / Bigwall 1
tustak Tips på bergsguide/byrå i alperna Alpin / Bigwall 8
DavRim Klättring i alperna v 34 Alpin / Bigwall 2
NL Söker klätterkompis för alpinism i alperna i sommar Alpin / Bigwall 0
johnliungman Hur får ni tag i lokal väderprognos i alperna? Alpin / Bigwall 9
Jones Rimlig kostnad för en bergsguide i alperna? Alpin / Bigwall 17
AriGold Tips på ensliga toppar i Alperna Alpin / Bigwall 8
Pallet Lämpliga nybörjartoppar i Alperna? Alpin / Bigwall 7
Polarnatt Tragedi i Alperna Alpin / Bigwall 8
jontek alperna i juli Alpin / Bigwall 16
Paroscar Kurser i aplinkättring i alperna februari Alpin / Bigwall 2
nitrox50.II Kort solotur i Alperna Alpin / Bigwall 0
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
Nordbjörn Klättra i Alperna i sommar, någon?! Alpin / Bigwall 0
Polarnatt Böter för tältning i Alperna? Alpin / Bigwall 0
mipert Svenskar i nöd i Alperna, en var klädd i gymnastikskor Alpin / Bigwall 18
Keras2006 Bergsklättrare omkom i franska Alperna Alpin / Bigwall 0
plommon1 Berget med den finaste klättringen i alperna Alpin / Bigwall 1
honeysucklerose Ledbeskrivningar Alperna Alpin / Bigwall 5
Trötter frågor om utrustning för alperna Alpin / Bigwall 7
amontan Kurser i Alperna Alpin / Bigwall 1
ww-user Alperna v9 Alpin / Bigwall 0
johan01 alperna bortom Mt Blanc och Matterhorn Alpin / Bigwall 7
nitrox50 Alperna med kids..... Alpin / Bigwall 10
dh Bil alperna-sthlm 19/12 Alpin / Bigwall 0
nikcar75 Alperna runt jul/nyår Alpin / Bigwall 1
bjorn_osterlind Alpinism i alperna Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.